Van harte welkom bij het
Programma uur Ontvangst uur Welkomstwoord door Maurice Wubben uur Presentatie Henri van Hassel uur Presentatie Henny van de Wetering uur Pauze uur Interactief deel uur Netwerken en dinerbuffet uur Einde programma
Interactief Opdracht: Bedenk een marketingstrategie en een slogan op basis van: Product Marktinformatie Resultaat: Korte uitleg + flap-over
Case 1: Mini-peen / Snack-peen Nieuw product in de markt zetten Eetmomenten: Waar te koop:
Willie Wortel Strategie op basis van marktinformatie: Aandacht voor kinderen Eisen: Leuk, vorm, verpakking, gezond, kleine portie, handzaam Laag geprijsd (kan ivm lage kostprijs en trekt ouders over de streep) Presentatie: Stripfiguur (Willie Wortel) Bekertje of zakjes In combinatie met verrassing Locaties: McDonalds Attractieparken / speeltuinen Sport- en schoolkantines
Case 4: Zachtfruit Zachtfruitconsumptie zit in de lift. Gevaar is dat internationale productie te hard stijgt voor de vraag. Hoe extra afzet realiseren ? Cijfers framboos vergelijkbaar Aardbei en framboos worden gezien als seizoensproduct Marktinfo over Nederland, Duitsland en Verenigd Koninkrijk
Resultaten Zachtfruit Strategie op basis van marktinformatie: Nieuwe gebruiksmomenten: tussendoor + ontbijt Per land aanvullend onderzoek nodig: inzoomen op consument Tactiek: Productontwikkeling op concepten Ideëen snack/tussendoor: Meeneemverapkking emmer met bewaardoosje Snack-concept / out-of-home (OOH) : “Aardbeitje Mét’: in verpakking met dip van chocolade of kwark. Aarbeien met steeltje om beter vast te kunnen houden en voor verse uitstraling Ideëen ontbijt: Jus de Fraise: sap van aardbeien, klasse II, evt. aangevuld met ander fruit. Klasse II = No waste. Concept voor Retail en OOH. Bijpassende persautomaat maakt concept af. Activatie: Display Magazines
Case 5: Witlof Hoe de consumptiedaling in Nederland tegen te gaan? Roerbakken niet bekend
‘Met lof geslaagd’ 1 Analyse marktinformatie: Lof wordt weinig gegeten door alleenstaanden en tweeverdieners. Er is weinig inspiratie bij bereiding en roerbak gebeurt vrijwel niet Oplosingen in: Smaak Gemak en snel recepten en inspiratie Range: Voorgesneden witlof in portiepack en gezinspack voor: Woklof, snijlof, saladelof, soeplof Kant-en-klaar: Ovenschaaltje met witlof ham/kaas Snacklof, kleine witlofjes met dip (‘Bittersweet Symphony’ )
‘Met lof geslaagd’ 2 Marketing: Inspiratiekaartjes bij/op verpakking QR-code voor recepten online Gemakkelijke maaltijd bij 24Kitchen Social media: Lofbook Lof my salad Ingrediënten voor witlofgerechten bij elkaar presenteren in supermarkt ‘Witlof: de basis voor een gezonde maaltijd’ Vitamines B, C, bitterstoffen en foliumzuur (-> zwangerschap)
Case 6: Verse kruiden Hoe groei in afzet te realiseren? Duitsland Nederland
Kruiden, de verse smaakmaker Analyse marktinformatie: Grootste kans is Wokken in Duitsland In Duitsland wordt nauwelijks gewokt Duitse markt is groter dan Nederlandse Concept: wokgroente introduceren op Duitse markt en daar verse kruiden aan koppelen Noodzakelijke marktinformatie: Welke kruiden gebruikt de Nederlandse wokker? Op basis daarvan assortiment bepalen Strategie: Cross-selling Verse kruiden in zakje verpakken en plaatsen bij wokpakketten en noodles Producten bij elkaar in schap Dit kan ook in NL markt een goede oplossing zijn
Case 7: Champignons Hoe een impuls aan de consumptie in Nederland te geven en hoe kan de champignon zich meer onderscheiden? Op de vraag of men wel eens champignons heeft laten liggen dan zegt 20% van de Britse consumenten dit wel eens gedaan te hebben. In Nederland en Duitsland ligt dit percentage hoger. 31% van de Nederlandse en 35% van de Duitse consumenten heeft de champignons wel eens laten liggen.
Champignons Strategie op basis van marktinformatie: Consumptie verhogen door gebruiksmogelijkheden te vergroten en als convenience product te verkopen Oplossingen gebruiksmogelijkheden vergroten: Communiceren op de verpakking Champignonspies voor op de BBQ Oplossingen Convenience Actie voor champignonsnijder. Via zegeltjes sparen kan men via site een champignonssnijder ontvangen. De snijder zorgt voor gemak. Op de site staan recepten die verwijzen naar extra gebruiksmogelijkheden. Verpakking: duo-pak met breekpunt / breekrand van 2x 150 gram: Aantrekken kleinere gebruiker doordat andere helft duopak goed houdbaar is in koelkast. Grotere gebruikers gebruiken 50 gram meer (2x150 = 300 gram).
Case 8: Sinaasappel Hoe consumptiedaling tegen te gaan?
‘Bij gebrek aan beter’ Marktinformatie: Consument geeft aan dat sinaasappel lastig te eten is. Sinaasappel vooral tussendoortje: nieuwe eetmomenten vergroten gebruik Strategie: Aanbieden in andere vorm: Sappen Smoothies Partjes (TNO vragen voor verpakken en houdbaarheid van sinaasappel zonder schil) Sapplug voor tussendoor en onderweg. Plug draaien in sinaasappel en sap komt er uit, drink ter plekke. Nieuw eetmoment creëeren: Tapas Sangria Samenwerking met koks om te zoeken naar nieuwe gerechten
Case 2: Courgette Hoe de consumptie te verhogen Niet behandeld
Case 3: Appel In Nederland staat de consumptie van appels onder druk. Hoe is het tij te keren? Marktinfo van Nederland, Duitsland en Verenigd Koninkrijk Niet behandeld