Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De Humanistische Uitvaartbegeleiding
WELKOM !! Inhoud VMBO Wat is het leerwerktraject (LWT)?
Jongeren, natuur en mobiele telefoons
Woorden en tijd.....
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
In samenwerking met 13 maart 2014.
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
John Vaupell Justin van der Steen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SVEB Plezier en Respect in Voetbal Sport als belangrijke drager van de leefbaarheid van een dorp/gemeenschap Ouderavond SVEB 28 oktober 2013.
Het Oude Ambt is een brede organisatie voor welzijn, maatschappelijke dienstverlening en maatschappelijke ontwikkeling in Oost-Groningen. Door middel van.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Jeugdgroepen op straat Naar een integrale aanpak op maat!
Synthese: “Zorg voor verslaafde dak- en thuislozen in Utrecht.”
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Portfolio
Opvoeden van drukke kinderen
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Werkgroep gezondheidszorg
School-als-organisatie en schoolcultuur
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
“Let’s talk about you & me”
Tevreden studenten. Hoge waardering
Gemaakt door : Tara & Sharon. Dit zijn de tips : Tip 1. Laat nooit iets van jezelf op de straat slingeren ruim het gewoon op ! Tip 2. organiseer een sponser.
 Onderzoekers aan Vrije Universiteit Amsterdam  Faculiteit Pscychologie en Pedagogiek  Publicatiejaar 2006.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe krijg je het op gang?.
Seksueel grensoverschrijdend gedrag
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
Presenteren en communiceren
Les voor ♀ Seksueel grensoverschrijdend gedrag. Seksueel grensoverschrijdend gedrag ♀ Doelen Aan het einde van de les weten jullie: dat er verschillende.
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
Pascal van Schajik.  Uitleg  Filmpje  Casus  Bespreken  vragen.
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.

Vrijwillige taalcoaching aan anderstaligen Sylvia de Groot Heupner 3 september 2015 Windesheim Zwolle.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Welkom op onze ouderochtend
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Het belang van voorlezen
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Workshop jongerencentrum Level Z ‘Het jongerenwerk in een transformerend stelsel’ Bart Demmers Jongerenwerker Travers Welzijn, Zwolle Workshop jongerencentrum.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Welkom op onze thema-avond
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
ViaVia Info-presentatie
Van harte WELKOM op INDABA
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Eindopdracht kwaliteitszorg.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Basistekst : Talentontwikkeling
De gemeente Vierweg.
Transcript van de presentatie:

Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek

Aanleiding Ongeveer 10 jongens vallen op in Laarbeek bij politie, onderwijs, JPP en jongerenwerk. (ruzie, pestgedrag, vernielingen, overlast op straat, etc). Meeste jongens hebben een rugzakje. Veelal speciaal onderwijs, onder begeleiding van ORO Bureau Jeugdzorg en MEE, laag niveau. Vonden geen aansluiting bij regulier activiteitenaanbod als tienerdisco’s en gewone inloopavonden.

Aanleiding Groep gaf tegenstrijdige signalen. Ze vroegen aandacht met negatief gedrag, maar op vraag ‘wat willen jullie?’ was het antwoord: schouders ophalen en ‘met rust gelaten worden’. Toch investeren in groep door meer gestructureerde aanpak met het geloof dat ze ‘wel iets willen’, maar dat we eerder niet de juiste aanpak gevonden hadden.

Doelstelling en resultaten Zowel groep als individuen; - Hebben de kans om hun verhaal te doen en eventueel hulp te krijgen op een veilige plek. - Worden gestimuleerd om mee te doen en zelf initiatief te nemen. - Hebben kennisgemaakt met ‘andere’ onderwerpen en hebben hier van geleerd. -Zijn in beeld bij jongerenwerk en zodoende bij andere professionele organisaties. Signalen worden opgepikt en doorverwezen.

Doelstelling en resultaten Subdoelen Overlast op straat wordt verminderd. Groep uitbreiden met jongeren zonder label, zodat ze van elkaar kunnen leren.

Werkwijze Iedere 2 weken. Inloopavond met ‘light’ programma uur (in overleg) Programmaflyer wordt uitgedeeld, sleutelfiguren worden via hyves of telefonisch benaderd. Locatie: Jongerencentrum in Dorpshuis. Geen alcohol.

Flyer

Organisatie Uitvoering door 2 vaste en ervaren vrijwilligers (achtergrond en opleiding in zorg- en welzijnssector). Onder verantwoordelijkheid van jongerenwerk. Jongerenwerkers lopen binnen voor contactlegging met doelgroep en vrijwilligers.

Aandachtspunten Grenzen worden opgezocht: confronteren met gevolgen gedrag. Spanningsboog is kort: Niet te hoge verwachtingen bij concentratie op programma. Balans vinden tussen flexibiliteit en structuur.

Aandachtspunten voor begeleiders Respect en geduld hebben. Over je grenzen heen durven laten gaan. Kijken en denken vanuit hun belevingswereld. Activiteit is middel; geeft duidelijkheid voor zowel doelgroep als begeleiding.

Succesfactoren 2 vrouwelijke vrijwilligers. Roept ‘beschermgedrag’ op. Er wordt ‘echt’ gepraat. Serieus vooral individueel of kleine groepjes. Reactie op grensoverschrijdend gedrag wordt niet als bedreigend ervaren. Ze laten zich corrigeren.

Succesfactoren 2 vaste vrijwilligers. Investeren in vertrouwensband. Aanpassen aan gedrag omdat je je doelgroep kent.

Succesfactoren Programma’s: Hamburgers bakken Brief aan jezelf schrijven. Seksspel en drugsquiz Zelfverdediging. Problem talk Gipsmaskers maken

Conclusie Het lijkt simpel en dat is het ook!

Bedankt voor jullie aandacht! Gelegenheid tot stellen van vragen…