Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1 2014-2015 Docent: Annelou van der Wielen
Inhoud: Studieplanning bespreken Introductie: Kringopdracht Introductie: Digitale werkvormen Uitvoering: Opdracht ‘zoek iemand met dezelfde vraag’ Uitvoering: Opdracht uitwisselen op papieren flap Verwerking: uitwerken werkvormen in portfolio
Studieplanning: Boek: Didactiek van de onderwijsassistent (digitale) didactische werkvormen staan deze lessenreeks centraal . Beoordeling: een presentatie en het inleveren van een digitaal portfolio met de didactische werkvormen. Readers uitdelen
Kringopdracht: ‘bolletje touw’ Het bolletje touw is een hulpmiddel wat zorgt voor de verbinding met de vragen én de klas Wat vond je leuk aan je basisschooltijd, wat vond je minder leuk aan je basisschooltijd?
Wat weet je al over (digitale) werkvormen? Deel 1. Ga naar: http://nl.padlet.com/annelou88/werkvormen Dubbel klik op de muur en geef antwoord op de vraag. Deel 2. Mindmap info video Deel 3. Mindmap maken in duo’s http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/e-colleges/e-college-wat-is-een-mindmap/
Opdracht: ‘zoek iemand met dezelfde vraag’ Vier setjes van vier vragen
Opdracht: antwoorden uitwisselen in een groepje Noteer de antwoorden van je groepje op een papieren flap/collage. Plaats de flap op het bord Bekijk de flaps van de andere groepen op het bord
Verwerking: werkvormen verwerken in het (digitaal) portfolio Werk deze in schema uit. In groepjes kunnen de werkvormen worden uitgewerkt. Klassikaal bespreken.
Afsluiting: Zijn alle werkvormen in het portfolio verwerkt? Tips en tops over deze les?! Volgende week: coöperatief leren