tdfdsfd De rol van Actal voor gemeenten Woensdag 28 januari 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WMO Praat mee!.
Advertisements

De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
In samenwerking met 13 maart 2014.
Op weg naar de Omgevingswet
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service- Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten.
Zorg, Wetenschap en Technologie
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service-
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Participatie en Portaal
28 augustus 2008VIA Servicepunt Handhaving Brabant Zuid-Oost Gerlof Roubos 28 augustus 2008.
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Het vertrouwen van de overheidsaccountant
De Participatiewet 26 oktober 2013 Jan Hamming. Presentatie De Participatiewet: wat verandert er voor gemeenten? Uitdagingen Inzet VNG (de knelpunten)
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service- Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
‘ Meer voor minder, begeleid online leren in de Educatie’ Studiebijeenkomst, 6 juni 2014.
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
NVAG Nascholing Sectie Beleid 2 december 2014
Tdfdsfd De rol van Actal voor gemeenten Woensdag 26 november 2014 Marcel Kieviet / Jos Tonk Presentatie “Goede regels, gerichte Service”
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Programma 26 januari 2015 in Zoetermeer 14:00Start bijeenkomst onder leiding van Renske Keur 14:05Welkom door regionaal ambassadeur Marc Rosier 14:10Beter.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Subsidiebeleid Barendrecht
Wat is Actal? Tijdelijk en onafhankelijk adviescollege toetsing regeldruk Geeft gevraagd en ongevraagd advies aan Kabinet en Eerste en Tweede Kamer.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
: VNG programma Energie en rol VNG inzake EED/energieaudit door Rommy Bakker bijeenkomst Friese gemeenten en FUMO op 4 februari 2016.
Klik op het vierde plaatje.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Minder last, meer effect Zes principes van goed toezicht Presentatie Kaderstellende Visie op Toezicht
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Presentatie Leerlingenvervoer VV 1 november 2011.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 1) 13 mei 2016.
Positie, rol en functie van de rekenkamercommissie XX-XX-XXXX Plaats.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
Participatie Advies Raad De PAR in het kort Presentatie over PAR voor Sportcafe1.
Adviesraad Sociaal Domein
Richard de la Roy Eco-Makelaar.
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Cie Samenleving Inkoop Jeugdhulp 2019 en verder 20 mei 2018
Congres “Op weg naar nieuw evenwicht” 9 december 2010
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
Adviesraad Sociaal Domein
Van beleid tot regelgeving
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Cliëntenraad Sociaal Domein
Samenwerking waterbeheerders
Van VAR naar modelovereenkomst
De rol van de raad onder de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet Jong , 26 april.
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 5: Beleidsbeïnvloeding
Private Kwaliteitborging
AD Health & Social Work Wat is dat?.
Subtitel Titelindeling.
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service-
Titelindeling Subtitel.
Transcript van de presentatie:

tdfdsfd De rol van Actal voor gemeenten Woensdag 28 januari 2015 Jos Tonk/Marcel Kieviet Presentatie “Goede regels, gerichte Service” tdfdsfd 1

Deze illustratie geeft direct en kernachtig weer, waar het ons allen in feite om gaat. De overheid heeft een natuurlijke neiging maatschappelijke problemen door middel van regelgeving aan te pakken. Veelal kan de adressering van deze maatschappelijke problemen met minder regels en zelfs zonder regelgeving geschieden. Verschillende kabinetten hebben dit onderkend en hebben een instrumentarium ontwikkeld dat bewustwording en deskundigheid rond regeldruk binnen de departementen versterkt. Ik zal in deze presentatie nader ingaan op de mechanismen achter het ontstaan van onnodige regels, de rol van Actal, met daarbij een aantal voorbeelden uit de praktijk. 2

Inhoud Wat is Actal? Taakopdracht Actal. Wat is regeldruk eigenlijk? Mandaat Actal. EU en regeldruk. Uitbreiding mandaat Actal. Oorzaken regeldruk (Algemeen) Uitdagingen en kansen op lokaal niveau Adviescollege toetsing regeldruk 3 3

Wat is Actal? Opgericht 1 mei 2000 College: 3 leden Staf: 10 fte Twee rollen Toetsingscollege Expertisecentrum Adviescollege toetsing regeldruk 4

Taakopdracht Actal Bijdragen aan de daadwerkelijke reductie van de regeldruk door advisering aan Kabinet en aan de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal. Voorheen (< 2011): bewerkstelligen van een cultuuromslag bij regelgevers. Adviescollege toetsing regeldruk 5 5

Wat is regeldruk eigenlijk? Administratieve lasten (AL) vloeien voort uit informatieverplichtingen aan de overheid. Inhoudelijke nalevingskosten (INK) vloeien voort uit verplichting om wet- en regelgeving inhoudelijk na te leven. Toezichtlasten (TL) zijn het gevolg van toezicht op naleving van wet- en regelgeving. Regeldruk het totaal van AL, INK en TL bij beleid, uitvoering en toezicht. Aan de hand van het voorbeeld van de brandblusser in een restaurant kan worden uitgelegd wat regeldruk inhoudt. De ondernemer is vanuit brandveiligheid verplicht een blusapparaat te installeren: dit noemen we de inhoudelijke nalevingskosten. Vervolgens moet hij de brandweer daarover informeren (administratieve lasten). Tot slot komt de brandweer de brandveiligheid van zijn bedrijf controleren. Met een beetje geluk komt de brandweer tegelijk met de inspecteurs van de Omgevingsdienst, de politie, en de Voedsel- en Warenautoriteit. Maar als het tegenzit komen de inspecteurs afzonderlijk. Dan ervaart de restauranthouder niet alleen toezichtlasten maar ook gestapeld toezicht. Soms krijgen bedrijven per jaar meer dan acht verschillende toezichthouders over de vloer. Adviescollege toetsing regeldruk 6 6

Mandaat Actal 1. Ex ante toetsing (voorgenomen wetgeving) Informele adviezen in vroege fase wetgevingsproces. Formele adviezen over voorgenomen wetgeving. 2. Regeldrukaudit 3. Adviezen op basis van signalen 4. Strategisch advies (bestaande wetgeving) Beoordeling voortgangsrapportages kabinet. Agenderen nieuwe reductiemogelijkheden. Adviescollege toetsing regeldruk 7 7

EU en regeldruk Circa 50% van de regeldruk voor bedrijven komt voort uit EU regelgeving. Een effectieve aanpak vereist inzet op EU niveau. RegWatchEurope: samenwerkingsverband van de EU waakhonden (VK, Tsjechië, Duitsland, Zweden en Nederland). Hoofdboodschap: Benadrukken dat de Europese Commissie behoefte heeft aan concrete input hoe richtlijnen en verordeningen uitwerken in de dagelijkse praktijk om deze te kunnen verbeteren. Dit is een kans voor gemeenten waarbij wij kunnen helpen. Toelichting: - De Europese Commissie werkt binnen REFIT aan betere EU regelgeving. Dit betekent dat elk jaar gekeken wordt naar welke EU richtlijnen of verordeningen moeten worden herbezien. Dit wordt mede gedaan op basis van input van belanghebbenden. Deze werkwijze biedt aanknopingspunten voor gemeenten om zware EU regelgeving aan te kaarten, inclusief verordeningen/richtlijnen met te weinig eigen speelruimte voor een efficiënte invulling (lees: met zo min mogelijk kosten voor bedrijven en burgers). De Commissie geeft elke keer weer aan dat zij een groot gebrek hebben aan data. Data die duidelijk maken hoe wetten in de praktijk uitpakken maar ook data over de kwantitatieve effecten van minder belastende alternatieven. Actal kan gemeenten helpen om te komen tot een knelpunten analyse van belangrijke verordeningen/richtlijnen als input voor REFIt waar het regeldruk betreft om zo te komen tot alternatieven voor de toekomst. Adviescollege toetsing regeldruk 8 8

Uitbreiding Mandaat Actal Sinds 4 november jl. kan Actal adviseren na verzoek van gemeente(n). Adviezen over: gevolgen voorgenomen verordeningen en andere gemeentelijke regels voor de regeldruk voor bedrijven, burgers en beroepsbeoefenaren in de sectoren zorg, onderwijs, veiligheid en sociale zekerheid. Strategische vraagstukken op het terrein van de regeldruk. Adviescollege toetsing regeldruk 9 9

Uitbreiding mandaat (vervolg) Actal is geen waakhond richting gemeenten. Actal is onafhankelijk expertisecentrum. 14 jaar kennis en ervaring vermindering regeldruk. College Actal prioriteert. Vraaggestuurde advisering (geen ongevraagd advies). 10

Oorzaken van regeldruk (algemeen) Maatwerk in de uitvoering versus zekerheid en houvast burger en de uitvoerend professional. Wantrouwen/controlebehoefte: toezicht versus vertrouwen. Regelreflex bij de overheid (reageren op incidenten). Complexe financieringsstructuren: publiek – private samenwerkingsmodellen; publiek – publieke samenwerking regelgeving- en aanbesteding-, contract- en subsidierelatie. Wisselwerking tussen wetgever (“staat helemaal niet in de wet”) en werkvloer (ik dacht dat dit van Den Haag moest”). Cultuur van registreren. Adviescollege toetsing regeldruk 11 11

Waar liggen de uitdagingen en kansen op lokaal niveau? (1) Beperk aantal lagen in regelgeving Terugbrengen van de omvang informatieplicht van burgers/bedrijven/professionals (hergebruik van aanwezige info; koppeling bestanden e.d.). Rapportagelast van organisaties beperken: Ga uit van “verdiend” vertrouwen en stap over op een andere wijze van rapporteren (Afwijkingen norm en bijzonderheden) Adviescollege toetsing regeldruk 12 12

Waar liggen de uitdagingen en kansen op lokaal niveau (2) Stoppen met stapelen van toezicht: Zelfregulering + Liefst één toezichthouder. Één loket en aanspreekpunt voor burgers/bedrijven/professionals Samenhang in lokale uitvoeringsprocessen (formulieren/rapportages e.d.). Bij (eerste) contact alle mogelijke problemen en behoeften belichten en bespreken. Houd in de contacten met burgers/bedrijven/professionals rekening met de versnippering Doel Wmo: Decentralisatie naar gemeenten. Meer eigen verantwoordelijkheid burger in het geval deze niet meer zelfredzaam is. Adviescollege toetsing regeldruk 13 13

Adviescollege toetsing regeldruk 14

Contact informatie Actal Postbus 16228 2500 BE Den Haag tel: +31-(0)70-3108666 e-mail: info@actal.nl Internet: www.actal.nl Twitter: @Actal_info Adviescollege toetsing regeldruk 15