Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Peter den Hollander Docent Nederlands Docent Communicatievaardigheden Directeur.
PO Maatschappijleer Klas 4
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Profielwerkstuk maken
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Zakelijk lezen Nederlands.
De geo basisboek Hoofdstuk 1.
Workshop opstellen adviesrapport
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Actieonderzoek Een goede leraar worden Verdieping bij hoofdstuk 11
Al doende leren training docenten
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Academische vaardigheden - C1.5
Leesvoorkeurenonderzoek
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
SKIMDOC Week 7. Video Vortex Verwachtingen Praktijk Wie is er naar de conferentie geweest?
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Schrijven met een strategie
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Een leesstrategie: toepassing
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Onderzoek doen een methodische aanpak
Omgaan met bronnen over het Midden-Oosten
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Onderzoeksplan.
Onderzoeksvragen maken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Onderzoeksvaardigheden
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Spreekbeurt in groep 4.
W ORKSHOP DESKUNDIGHEIDSBEVORDERING Onderzoek doen in de realiteit.
Naam: 1 Vul je naam in Druk op de startknop om te beginnen Beantwoord de vragen door de juiste digitale tijd te kiezen Kijk aan het eind hoeveel je goed.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Centraal Examen Nederlands
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Spreekbeurt in groep 4.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Trappen van vergelijking Dan mij?…als ik?
Eerste bijeenkomst dinsdag 16 mei 2016
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Een werkstuk schrijven
Het maken van een PWS.
Teksten lezen/Schrijven
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Transcript van de presentatie:

Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen

hoofdvraag Voor het doen van onderzoek heb je een onderzoeksvraag nodig, die helder en scherp is geformuleerd. Bovendien moet de vraag (door jou) onderzoekbaar en dus realistisch zijn.

hoofdvraag Er zijn verschillende soorten onderzoeksvragen: beschrijvende onderzoeksvragen verklarende onderzoeksvragen vergelijkende onderzoeksvragen evaluatieve of waarderende onderzoeksvragen

Hoe maak je deelvragen Hoofdvraag Deelvraag 1 Deelvraag 1 Deelvraag 1 Conclusie

Voorbeeld Was de beeldenstorm, in nederland, een economisch of een godsdienstig verschijnsel In welke tijd was de beeldenstorm Wie deden er mee aan de beeldenstorm Waarom deed men mee aan de beeldenstorm Conclusie

Wie is Laurens Geboren, Gezin, Hobby’s, kleding, muziek, gedrag, opleiding, werk etc.

Vragen  Waar en wanneer is Paul geboren?  In wat voor gezin groeide hij op?  Wat zijn Pauls hobby's?  Wat vindt Paul mooie muziek / kleding  Hoe gedraagt hij zich onder vrienden?  Welke opleiding volgt Paul en wat wil hij later worden? enz.

stappenplan Lees de hoofdvraag. Zoek informatie op over het onderwerp. Maak een Woordweb. De hoofdvraag in het midden. Kies de juiste onderwerpen en formuleer deelvragenJe kan gebruik maken van zinnen die met ‘wie’, ‘wat’, ‘hoeveel’, ‘waar’ en ‘wanneer’ beginnen Zet de deelvragen in een logische volgorde. Zorg ervoor dat de antwoorden op de deelvragen de hoofdvraag beantwoorden.