Internationale stadsmarketing Briefing stakeholdermanagement 25/11/2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gent, scheppende stad Gent 2020 Stadscongres VGC 25 februari 2009.
Advertisements

STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Stappenplan Promotie (citymarketing) Veenendaal
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Informatiebijeenkomst fusie Pegasus & VoCASA 21 en 22 mei 2012.
Marketing Werkgroep 6.
Comtell B.V. Welkom Inleiding
Wat is een communicatieplan?
MVO en intern management
Stadscongres 25 feb Thematisch netwerk Case study: De Klimpaal.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Business Marketing Management
ACCOUNTANTS IN DE MARKETING WORKSHOP SRA, Nijkerk 22 Juni 2012 Camillo Spratt.
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Citymarketing Hilversum 2006
Voornaam Naam / 8 mei 2007 Subtitel van de presentatie Lerend netwerk Schepenen Lokale Economie Leuven 25 mei 2012.
Marketingproject-communicatieplan
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Bewonersavonden agenda Strategische toekomstvisie Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, 4, 5 en 17 november 2008 Jeroen Haan.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Collaborative Strategizing
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
Het belang van een horecabeleidsplan Leuven, 11 mei 2016.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Connect West-Vlaanderen. inhoud  wat?  opstartfase - aanleiding  enquête  doel van Connect West-Vlaanderen  doelstellingen  actieterreinen  hoe.
Een initiatief van drie kadergroepen 25 juni 2013.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Agentschap Ondernemen. Vlaanderen in Actie wil ervoor zorgen dat er in 2020 meer snelgroeiende, internationaal georiënteerde bedrijven zijn. Dat is.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij Pieter Rozema Projectadviseur.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
BESPREEKNOTA BELEIDSGROEP GSIW 13/9/2016 HANDVEST STERKE TOEKOMST GSIW.
Marketingplan [Productnaam]
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
aantrekkingskracht van informatica
Waarden & organisatiecultuur
Op weg naar nieuw cultuurbeleid
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
[Productnaam] Marketingplan
2017.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Route 2020 Actielijn 1; Positionering en Marketing
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Workshop – ambities delen
Leiderschapsontwikkeling
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Internationale stadsmarketing Briefing stakeholdermanagement 25/11/2013

Het bestuursakkoord vermeldt een duidelijke ambitie om Antwerpen meer nationaal en internationaal op de kaart te zetten. Artikels: 432, 435, 4.3, 214, 219, 4.5, 230, 232, 245, 4.8, 247, 249, 253, 257, 258, 261, 264, 265, 4.9, 269, 270, 276, 5.1, 285, 299, 302, 305, 306, 331, 332, 333, 5.5. Ambitie

S-SB06 Antwerpen staat nationaal en internationaal op de kaart en is aantrekkelijk voor potentiële bewoners, bezoekers, bedrijven en brains. S-SB0601 Dankzij de onderscheidende positionering van de stad wordt de nationale en de internationale aantrekkingskracht versterkt bij alle doelgroepen S-SB Een strategisch kader bepaalt het imago en de unieke marktpositionering van de stad S-SB Per doelmarkt worden de prioriteiten en de aanpak gedefinieerd S-SB Het organisatiemodel is afgestemd op de gezamenlijke ambities

S-SB06 Antwerpen staat nationaal en internationaal op de kaart en is aantrekkelijk voor potentiële bewoners, bezoekers, bedrijven en brains. S-SB0602 Gezamenlijke producten en diensten versterken de nationale en internationale positie S-SB Bestaande producten en diensten worden geoptimaliseerd S-SB Er zijn meetinstrumenten om de inspanningen rond stadspromotie te evalueren S-SB Een geïntegreerde aanpak vertaalt zich in ondersteunende communicatietools, off en online zodat de interne en externe partners de nodige informatie ontvangen

Werkgroep met een team vaste MW’s uit toerisme, economie en MC: 1x week ½ dag Een ambtelijke stuurgroep bestaande uit toerisme, economie, marketing en communicatie, diamant, studenten, externe relaties en haven: op afroep Politieke stuurgroep met KB, KF, KC, KO, KH en KP: op afroep Rapportering in DC van DL Interne projectwerking

GROEP 1 = structurele partners zoals haven, VOKA, AWDC, hoger onderwijsinstellingen GROEP 2 = bedrijven die in Antwerpen gevestigd zijn uit verschillende sectoren GROEP 3 = personaliteiten die een business-band of een emotionele band hebben met de stad GROEP 4 = partners die Antwerpen moeten meenemen in hun promotie zoals TVL, FIT, POM,… GROEP 5 = partners die Antwerpen als ‘klant’ hebben zoals Thalys, Brussels Airlines,… Externe stakeholders

Sept Opstellen lijst stakeholders Politieke stuurgroep lijst stakeholders Sept-okt Netwerkmoment grote groep stakeholders op 23/10 Contacteren en interviews inplannen stakeholders Okt-dec Diepte-interviews: afsluit eind december Interviews associaties: december Feb-maa Workshop stakeholders en themacollege Online enquêtes bij stakeholders, buitenlandse contacten en bewoners Apr-… Regelmatige terugkoppelingen over het verloop van het proces Dec Presentatie merk- en communicatiestrategie Stappenplan stakeholders

Interviewfase loopt tot eind december 22 diepte-interviews 3 focusgroepen: detailhandel en horeca, cultuur en hoger onderwijs Aparte gesprekken vanuit administratie met groep 4 -> presentatie van de resultaten op 16/1 Fase 1: diepte-interviews en focusgroepen Okt - Dec Okt - Dec

Kwalitatieve resultaten van diepte-interviews verder uitdiepen en prioriteren bij politiek en stakeholders -> concrete aanpak: Welke stakeholders? Op welke manier? De output van de workshops dient om online enquêtes op te stellen Fase 2: organisatie workshops themacollege en stakeholders Eind feb Illustratief voorbeeld Amsterdam

Online enquêtes Werkgroep analyseert cijfermateriaal verschillende pijlers om zo tot bepaling doelgroep te komen Werkgroep behandelt cases van andere steden om meer te leren over aanpak en organisatievormen Fase 3: onderzoeksfase 2 Maart

Samenbrengen van resultaten van kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeken en workshops door werkgroep: SWOT per domein dat wordt aangereikt Welke doelgroepen hebben elkaar nodig en versterken samen de marktpositie van Antwerpen? Doelstellingen: politiek vs stakeholders -> terugkoppeling ambtelijke en politieke stuurgroep -> Ook naar externe stakeholders? Indien ja: op welke manier? Fase 4: synthese-fase April - mei

Opstellen positionering: waar staat Antwerpen voor? Wat betekent dit voor de verschillende doelgroepen = positionering per doelgroep -> interne sectorgroepen samen met stakeholder Opstellen briefing strategisch communicatiebureau Fase 4: Synthese-fase April – mei

Presentatie strategie: Intern College Stakeholders: hoe te organiseren? Fase 5: marketingstrategie Mei- juni

Organisatiestructuur: welke structuur is best om onze externe partners blijvend te betrekken? Kunnen we een model uitwerken waarbij we engagementen vragen aan de stakeholders (eventueel zelfs financieel)? Lancering nieuwe merk en communicatie: Interne stakeholders Externe stakeholders – Avant-première? – Lanceringsevent? Fase 6: merk- en communicatiestrategie Juli - dec

Op welke manier de stakeholders regelmatig betrokken houden en ambassadeur maken van het merk Antwerpen? Next steps