Internationale stadsmarketing Briefing stakeholdermanagement 25/11/2013
Het bestuursakkoord vermeldt een duidelijke ambitie om Antwerpen meer nationaal en internationaal op de kaart te zetten. Artikels: 432, 435, 4.3, 214, 219, 4.5, 230, 232, 245, 4.8, 247, 249, 253, 257, 258, 261, 264, 265, 4.9, 269, 270, 276, 5.1, 285, 299, 302, 305, 306, 331, 332, 333, 5.5. Ambitie
S-SB06 Antwerpen staat nationaal en internationaal op de kaart en is aantrekkelijk voor potentiële bewoners, bezoekers, bedrijven en brains. S-SB0601 Dankzij de onderscheidende positionering van de stad wordt de nationale en de internationale aantrekkingskracht versterkt bij alle doelgroepen S-SB Een strategisch kader bepaalt het imago en de unieke marktpositionering van de stad S-SB Per doelmarkt worden de prioriteiten en de aanpak gedefinieerd S-SB Het organisatiemodel is afgestemd op de gezamenlijke ambities
S-SB06 Antwerpen staat nationaal en internationaal op de kaart en is aantrekkelijk voor potentiële bewoners, bezoekers, bedrijven en brains. S-SB0602 Gezamenlijke producten en diensten versterken de nationale en internationale positie S-SB Bestaande producten en diensten worden geoptimaliseerd S-SB Er zijn meetinstrumenten om de inspanningen rond stadspromotie te evalueren S-SB Een geïntegreerde aanpak vertaalt zich in ondersteunende communicatietools, off en online zodat de interne en externe partners de nodige informatie ontvangen
Werkgroep met een team vaste MW’s uit toerisme, economie en MC: 1x week ½ dag Een ambtelijke stuurgroep bestaande uit toerisme, economie, marketing en communicatie, diamant, studenten, externe relaties en haven: op afroep Politieke stuurgroep met KB, KF, KC, KO, KH en KP: op afroep Rapportering in DC van DL Interne projectwerking
GROEP 1 = structurele partners zoals haven, VOKA, AWDC, hoger onderwijsinstellingen GROEP 2 = bedrijven die in Antwerpen gevestigd zijn uit verschillende sectoren GROEP 3 = personaliteiten die een business-band of een emotionele band hebben met de stad GROEP 4 = partners die Antwerpen moeten meenemen in hun promotie zoals TVL, FIT, POM,… GROEP 5 = partners die Antwerpen als ‘klant’ hebben zoals Thalys, Brussels Airlines,… Externe stakeholders
Sept Opstellen lijst stakeholders Politieke stuurgroep lijst stakeholders Sept-okt Netwerkmoment grote groep stakeholders op 23/10 Contacteren en interviews inplannen stakeholders Okt-dec Diepte-interviews: afsluit eind december Interviews associaties: december Feb-maa Workshop stakeholders en themacollege Online enquêtes bij stakeholders, buitenlandse contacten en bewoners Apr-… Regelmatige terugkoppelingen over het verloop van het proces Dec Presentatie merk- en communicatiestrategie Stappenplan stakeholders
Interviewfase loopt tot eind december 22 diepte-interviews 3 focusgroepen: detailhandel en horeca, cultuur en hoger onderwijs Aparte gesprekken vanuit administratie met groep 4 -> presentatie van de resultaten op 16/1 Fase 1: diepte-interviews en focusgroepen Okt - Dec Okt - Dec
Kwalitatieve resultaten van diepte-interviews verder uitdiepen en prioriteren bij politiek en stakeholders -> concrete aanpak: Welke stakeholders? Op welke manier? De output van de workshops dient om online enquêtes op te stellen Fase 2: organisatie workshops themacollege en stakeholders Eind feb Illustratief voorbeeld Amsterdam
Online enquêtes Werkgroep analyseert cijfermateriaal verschillende pijlers om zo tot bepaling doelgroep te komen Werkgroep behandelt cases van andere steden om meer te leren over aanpak en organisatievormen Fase 3: onderzoeksfase 2 Maart
Samenbrengen van resultaten van kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeken en workshops door werkgroep: SWOT per domein dat wordt aangereikt Welke doelgroepen hebben elkaar nodig en versterken samen de marktpositie van Antwerpen? Doelstellingen: politiek vs stakeholders -> terugkoppeling ambtelijke en politieke stuurgroep -> Ook naar externe stakeholders? Indien ja: op welke manier? Fase 4: synthese-fase April - mei
Opstellen positionering: waar staat Antwerpen voor? Wat betekent dit voor de verschillende doelgroepen = positionering per doelgroep -> interne sectorgroepen samen met stakeholder Opstellen briefing strategisch communicatiebureau Fase 4: Synthese-fase April – mei
Presentatie strategie: Intern College Stakeholders: hoe te organiseren? Fase 5: marketingstrategie Mei- juni
Organisatiestructuur: welke structuur is best om onze externe partners blijvend te betrekken? Kunnen we een model uitwerken waarbij we engagementen vragen aan de stakeholders (eventueel zelfs financieel)? Lancering nieuwe merk en communicatie: Interne stakeholders Externe stakeholders – Avant-première? – Lanceringsevent? Fase 6: merk- en communicatiestrategie Juli - dec
Op welke manier de stakeholders regelmatig betrokken houden en ambassadeur maken van het merk Antwerpen? Next steps