Psychologie t.b.v. Ondernemingsgerechtelijke geschillenoplossing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Organisatieverandering
Het werken met ego-toestanden: deel 2
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Uitslag enquête over online pesten
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Haptotherapie, wat is dat?
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Levensvragen Over geluk…..
Goed vs Fout  Leven vs Dood
Ludo Daems.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Gevoelens Blue Mountain Orkest Ricky King.
De theorie van de dramadriehoek
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Iedereen coach naar Jef Clement.
Geluid aan.
Welkom op onze thema-avond
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
PAD Mindfulness en Yoga
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Mindfulness.
Welkom in ‘De Voorhof’ Zondag 23 HC Franeker 3 oktober 2010 Thema: Wanneer ben je blij met jezelf?
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Aanpak problematisch gedrag
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
ROUW, ook na scheiding? Scheiden doe je toch uit vrije wil?
Om soms eens dieper over na te denken
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Saskia Purmer & Ying-Ha Tang Psychosomatische fysiotherapeuten
Kwaliteit van de hulpverlening
Psychologieles 7 lesweek 7
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
Wat hebben we vanaf onze kinderjaren opgebouwd in het netwerk van ons denken? Liefde of afwijzing? Liefdesbanden of angstbanden?
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
It takes a village Koinonia open studie dagen René de Boer Hans Groeneboer 2014.
Welkom op onze thema-avond
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Trauma sensitief lesgeven
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Jouw verhaal over antibioticaresistentie
Transcript van de presentatie:

Psychologie t.b.v. Ondernemingsgerechtelijke geschillenoplossing George Smits george@resetpartner.nl

Stromingen bovenstroom onderstroom Management Feiten Wetten en regelgeving Financiën Afspraken onderstroom Emotie Management Emoties Relatie

Emotieleer (Nico Frijda) Dit is Nico Ex van

Functie van emoties Overleven in welbevinden

Emotieleer Denken Situatie Emotie Gedrag Doel in welbevinden

(neo) Cortex Denken

Limbisch systeem

Limbisch systeem Emotieregulatie, Geautomatiseerd handelen op basis van stimuli uit het verleden.

De Emotie Thermometer Limbisch Cortex Emoties Feiten 10 Emotie Regulerend Onderstroom 5 Cortex Feiten Probleem Oplossend Bovenstroom

psychologie (samenwerkings-) relatie Fases van de relatie These Anti These Au !! Synthese

Wetmatigheid van systemen Iedereen heeft de impliciete opdracht desintegratie van het systeem tegen te gaan!

De scheidingsmelding Is de melding waarbij de partner/compagnon vertelt dat deze de samenwerking wil beëindigen !

Wie kwam met het voorstel? Zijn partijen emotioneel even ver? De scheidingsmelding Exploreren: Wie kwam met het voorstel? Zijn partijen emotioneel even ver? Een of meer partijen limbisch? Is er sprake van een Anti These en kan er nog naar Synthese overgaan worden? Wat zeggen de partijen als ze op Cortex niveau zijn?

Naar de feiten Is naar de cortex

Een geuite emotie is een zakkende emotie Leertheoretische wet Een geuite emotie is een zakkende emotie

Interventie naar feiten Functionele stilte met empathie Even oefenen !

Attitude van de advocaat Goldberg en Shaw (2007) The Secrets of Succesful Mediators/Advocates Vertouwen Goede procesvaardigheid Kennis en evaluatie eigenschappen

L.I.V.E attitude Luisteren Inzicht Verbinding Energie

Luisteren Aandacht (non) verbaal Empathie Geen (ver)oordeel, wel hypotheses Neutraliteit

Inzicht - Analyses, hypotheses maken Bovenstroom onderstoom onderzoek Vragen stellen Kennis gebruiken

Verbinding Vertrouwen Integriteit Compassie Willen helpen

Energie Er voor gaan Optreden Doorzettingsvermogen Geloofwaardig

Boosheid en Angst boos Angst

Uit de boosheid boos Angst zorgen

Stress sympatisch para sympatisch buikademhaling 1. droge mond 2. hoofdpijn 3.thoracaal ademen 4. transpireren 5. Motorisch onrust 6. diarree buikademhaling 7. ++ mictie

Onderneming als hiërarchisch systeem Onderneming (gezin) is een verzameling van niet gelijkwaardige individuen Sommigen hebben meer verantwoordelijkheid (directie) dan anderen (medewerkers)

Onderneming als systeem (Hellinger) Systeem heeft een orde De orde heeft een waarheid De waarheid is niet objectief Wel een grote wetmatigheid, die kan veranderen Stroming van Liefde verstikkend? oplossend?

Acties om systeem te behouden Blokkeren van verandering Nieuwe systemen niet aanvaarden Niet meedenken over veranderingen Niet opgeven van controle op de ander Anderen binnen het systeem inzetten als chantage middel Te grote autonomie Somatiseren

Weerstand Ingeborg Bosch

Weerstand nu = volwassen realiteit kinder realiteit (oude pijn) angst kleiner dan 5 boosheid ook kleiner dan 5 kinder realiteit (oude pijn)

Afweermechanisme Schematisch Ontkenning van de persoonlijke behoeften Ik heb niemand nodig, ik kan het alleen Primaire afweer Ik hoor er niet bij, ik doe het niet goed, ik deug niet Valse Hoop Te aardig zijn, vriendelijk, geen neen zeggen Valse Macht Woede, boosheid, arrogantie Angst

Kinderrealiteit In het hier en nu (volwassenrealiteit) hoeft geen angst of boosheid te zijn. Door het in contact komen met een Symbool vliegen we in de kinderrealiteit met de oude pijn en brengen we ons afweermechanisme in werking.

de diepste laag van afweer Angst de diepste laag van afweer Voor de volwassene betekent angst o.a.: niet naar feestjes durven het eng vinden in het openbaar te spreken bang zijn dat je een ziekte hebt bang zijn dat je dierbaren iets ergs overkomt

de eerste cognitieve afweer Primaire afweer de eerste cognitieve afweer Primaire Afweer maakt je: somber gevoelig voor depressies je hebt gebrek aan energie je ervaart het leven als ‘te zwaar’ het kind denkt dat het niet krijgt wat het nodig heeft omdat er iets mis is met zichzelf als volwassene vind je van jezelf dat je niet deugt en voel je je snel schuldig of slecht

Valse Hoop Valse Hoop: maakt je perfectionistisch geeft lichamelijke stressklachten als bv. nek- en schouderklachten, muisarm doet je opbranden als volwassene doe je hetzelfde omdat je gelooft alsnog te kunnen krijgen wat in je jeugd ontbrak: liefde, warmte, acceptatie het kind hoopt toch te krijgen wat het nodig heeft door maar beter zijn best te doen

Valse macht het kind legt de schuld bij de ouders; het komt door hen dat het kind niet krijgt wat het nodig heeft als volwassene vind je dat de ander niet deugt of jou benadeelt, je denkt snel dat anderen tegen je zijn Valse Macht kan leiden tot: irritatie woede stressklachten agressieve gedachten/daden superioriteitsgevoelens

Ontkenning van de de eigen behoefte het kind overtuigt zichzelf dat het niets nodig heeft als volwassene ben je vaak meester in het relativeren, wegredeneren van je eigen behoeften Ontkenning van Behoeften: je gevoelens wegstoppen en jezelf verdoven door te veel werken, veel te roken/drinken/eten hoofdpijn verslavingen eetstoornissen

slachtoffer redder aanklager De Drama Driehoek slachtoffer redder aanklager

Basis Communicatie Zorgvuldig op de Relatie Duidelijk op de Inhoud

Harvard Onderhandelingsmodel limbisch, exploreren, angst cortex limbisch, limbisch, machteloosheid boos

macht

Positief heretiketteren De mens is niet zijn: Emotie Afweer

Wie is de mens dan wel? Nature = natuur, biologie dna Nurture= omgeving cultuur

Authenticiteit = Biologie Klopt!!

2 wetten van verwarring 1. je bent al wie je bent, anderen vertellen wie je bent. Zo kun je een zelfbeeld ontwikkelen zonder dat het je juiste zelfbeeld is. 2. Waar je op gestraft of gecorrigeerd bent Is je authenticiteit = je Talent