Workshop Klantgericht Corresponderen
Doelstellingen Aanreiken basistechnieken klantgericht corresponderen Presentatie richtlijnen schriftelijke communicatie Verbeteren bestaande correspondentie (standaardteksten en vrije correspondentie)
Programma Inleiding Presentatie richtlijnen klantgericht corresponderen Opdracht Afsluiting
Algemene richtlijnen Drie niveau’s in correspondentie Tekstniveau Zinsniveau Woordniveau
Klantgericht schrijven op tekstniveau Welke boodschap wilt u overbrengen? Wie is de lezer? Welk doel wilt u bereiken bij uw klant?
Ruitstructuur in correspondentie Opening Centraal thema Samenvatting & conclusies Afsluiting
Klantgericht schrijven op zinsniveau Vermijd lange zinnen zoveel mogelijk Maak eventuele opsommingen zichtbaar Schrap overbodige woorden Vermijd tangconstructies Vermijd de naamwoordstijl
Klantgericht schrijven op woordniveau Gebruik korte woorden Gebruik woorden waarmee de lezer bekend is Gebruik zo min mogelijk afkortingen Geef de getallen 1 tot 10 in letters weer Gebruik geen ouderwetse woorden Vermijd pleonasmen Vermijd contaminaties Vermijd de lijdende vorm Verwijswoorden
Aandachtspunten bij het opstellen van een brief Dateren Contactpersoon Persoonlijke aanhef Juridische teksten Correcties Spelling Vervolgbladen Dateren Contactpersoon Persoonlijke aanhef Juridische teksten Correcties Spelling Vervolgbladen Titulatuur Handtekening Nota’s versturen Antwoordenvelop Bij ontbreken tekenbevoegdheid En wat nog meer…? Titulatuur Handtekening Nota’s versturen Antwoordenvelop Bij ontbreken tekenbevoegdheid En wat nog meer…?
Vorm groepjes van 3 personen Beoordeel in groepsverband 3 brieven op: tekstniveau zinsniveau woordniveau Gebruik de uitgedeelde handout voor het geven van verbetersuggesties Opdracht