Workshop Klantgericht Corresponderen. Doelstellingen  Aanreiken basistechnieken klantgericht corresponderen  Presentatie richtlijnen schriftelijke communicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve
Advertisements

Briefconventies 6 januari 2014
Communicatie & Presentatie
Uiterlijke structuur aanbrengen
Een cursus schrijven Cursus ‘pimpen’ – Studeerbaar studiemateriaal – structuur – tekstniveau – zinsniveau - woordniveau BA - dpb Brugge.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Duidelijk schrijven voor iedereen
PowerPointslides maken
DIDACTIEK=MANAGEMENT
Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.
Lerarenopleiding Nederlands
Ingenieursvaardigheden
Mondeling presenteren
Workshop opstellen adviesrapport
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
les 12 - tekstplan, wikispaces
Docent Ontwikkelteam Nederlands
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Leerlijnen in relatie met de methode
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
lees- en schrijfvaardigheid oefenen in de dagelijkse praktijk
Workshop Fondsen werven
Beoordelen leermiddelen
[Subtitel presentatie]
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
Aantrekkelijk formuleren
Workshop evalueren Dcp
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Paragraaf schrijven h2 Zakelijke brief.
Inleiding, middenstuk, slot
Klantgericht Telefoneren
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Taalbeheersing Rotterdam, 00 januari 2007 Deze week: Geen individuele begeleiding! Inleiding af Intervisie op taal en inhoud Uitleg middenstuk Zelf zoeken.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Hoofdstuk 8 Brieven en s Deel 6: Schrijven Hoofdstuk 8 Brieven en s 1.
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
The power of words… I’m blind. Help me! It’s a beautiful day and I can’t see it!
SCHRIJVEN 1.5 ZAKELIJKE EN PERSOONLIJKE BRIEF. VERSCHILLEN ZAKELIJKE BRIEF Officiële brief Verzoek Klacht Mededeling Gericht aan een persoon die je niet.
Schrijven V – 2011 periode Afzender plus adres gegevens 2. Dagtekening: plaats, datum 3. Geadresseerde plus (post-)adres 4. Betreft-regel.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE BRIEF. WAT GA JE LEREN? Wat een zakelijke brief is. Hoe een zakelijke brief is ingedeeld: briefconventies. Hoe je een zakelijke brief.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE . WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.
Lezen, schrijven en argumenteren
Standaard briefmodel (briefconventies)
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Standaard briefmodel (briefconventies)
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Toetsing Vakdidactiek 2.
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Interview verslag schrijven
Betoog.
Communicatie & Presentatie
Schrijven Zakelijke brief.
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Een (informatief) Artikel schrijven
De zakelijke brief – schrijven 3.3
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Pers, pr en tekst schrijven
Transcript van de presentatie:

Workshop Klantgericht Corresponderen

Doelstellingen  Aanreiken basistechnieken klantgericht corresponderen  Presentatie richtlijnen schriftelijke communicatie  Verbeteren bestaande correspondentie (standaardteksten en vrije correspondentie)

Programma Inleiding Presentatie richtlijnen klantgericht corresponderen Opdracht Afsluiting

Algemene richtlijnen Drie niveau’s in correspondentie Tekstniveau Zinsniveau Woordniveau

Klantgericht schrijven op tekstniveau  Welke boodschap wilt u overbrengen?  Wie is de lezer?  Welk doel wilt u bereiken bij uw klant?

Ruitstructuur in correspondentie Opening Centraal thema Samenvatting & conclusies Afsluiting

Klantgericht schrijven op zinsniveau  Vermijd lange zinnen zoveel mogelijk  Maak eventuele opsommingen zichtbaar  Schrap overbodige woorden  Vermijd tangconstructies  Vermijd de naamwoordstijl

Klantgericht schrijven op woordniveau  Gebruik korte woorden  Gebruik woorden waarmee de lezer bekend is  Gebruik zo min mogelijk afkortingen  Geef de getallen 1 tot 10 in letters weer  Gebruik geen ouderwetse woorden  Vermijd pleonasmen  Vermijd contaminaties  Vermijd de lijdende vorm  Verwijswoorden

Aandachtspunten bij het opstellen van een brief Dateren Contactpersoon Persoonlijke aanhef Juridische teksten Correcties Spelling Vervolgbladen Dateren Contactpersoon Persoonlijke aanhef Juridische teksten Correcties Spelling Vervolgbladen Titulatuur Handtekening Nota’s versturen Antwoordenvelop Bij ontbreken tekenbevoegdheid En wat nog meer…? Titulatuur Handtekening Nota’s versturen Antwoordenvelop Bij ontbreken tekenbevoegdheid En wat nog meer…?

Vorm groepjes van 3 personen Beoordeel in groepsverband 3 brieven op: tekstniveau zinsniveau woordniveau Gebruik de uitgedeelde handout voor het geven van verbetersuggesties Opdracht