T.b.v. The Customer Connection Michel Leenders, 16 maart 2006

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Porter en toekomst medisch specialistische zorg
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Maar niet elke koning is even belangrijk!
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Zorgorganisaties & vastgoed
Visie Mensontwikkeling WSD
Agenda Inkoopprofessionalisering
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Wat is Customer Relationship Management?
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Beleidsvoering naar groei
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Titel aanpassen.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Henriëtte Sperling, 12 december 2014
International Business Adviser
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
4. Online strategie Internet scorecard
Naar een optimaal HR - beleid
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Informatie management HC2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Greenfee4you Een innovatief klant relatie programma voor “ Uw Organisatie “
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
AM Internetcongres 2008 VolmachtBeheer Producten Interface (VPI) Achtergrondinformatie Fase 1: Koppeling centrale rekentoepassingen Voordelen voor de.
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Grip & Controle op digitalisering
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
HET ASSURANTIEKANTOOR VAN DE TOEKOMST
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Nederland Filantropieland
Kanaalstrategie ANWB retail
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

T.b.v. The Customer Connection Michel Leenders, 16 maart 2006 Klantwaarde ATP T.b.v. The Customer Connection Michel Leenders, 16 maart 2006

1. Klantstrategie: (Nieuwe) Distributiebeleid Aanleiding (2001): Relatiebestand één ongeorganiseerd bestand van > 9.000 relaties Geen focus in klantbenadering (alles voor iedereen) Productgerichte bediening i.p.v. integrale klantbediening Mede hierdoor nauwelijks cross sell De 80/20 regel Nauwelijks rekening gehouden met toekomstig bestaansrecht van de kantoren (concentratievorming, professionalisering). Doel: meer business met minder relaties.

Het segmentatiemodel: outside-in hoog National Accounts 1 Primaire segmenten Zakelijke advieskantoren 2 PFP-kantoren 3 aantrekkelijkheid intermediair Pensioenspecialisten 4 Grote allrounders 5 Secundaire segmenten Middelgrote en kleine traditionals 7 laag Nieuwe distributievormen 8 Visie DL op huidige en toekomstige marktpotentieel van de verschillende segmenten Omvang van de TP’s TP’s dienen aan te sluiten bij strategische speerpunten DL

Vervolgens zijn de tussenpersonen geclusterd (inside-out benadering) Positie Delta Lloyd hoog laag hoog Verdiepen relatie Opbouwen relatie 1 2 Primaire segmenten Kernrelaties Kernpotentials aantrekkelijkheid intermediair In stand houden relatie Upgraden of Afbouwen relatie Secundaire segmenten 3 4 Toprelaties Overige relaties laag Indeling in clusters o.b.v. van productie/portefeuillebelang van de tussenpersonen (=as Positie Delta Lloyd)

Naast segmentatie ook servicedifferentiatie Per segment zijn bedieningsconcepten ontwikkeld op basis van de volgende elementen: Accountmanagement Commercieel relatiebeheer Primair proces Product assortiment Beloning Financiering Marketing- en verkoopondersteuning Personeel en organisatie

Enkele learnings Distributiebeleid Distributiebeleid succesvol Meer focus in klantbenadering ‘uniform’ serviceniveau; nu nog ca. 3.500 actieve relaties; meer maatwerk in marketing- en verkoopacties. Forse kostenbesparingen. Maar ook: Markt verandert, klantsegmentatie en servicedifferentiatie moet mee; Forse interne inspanningen vereist (systemen, organisatie, communicatie, cultuur etc); Omzet/bestand onvoldoende geschikt als indicator voor het potentieel van de klantrelatie.

2. Klantwaarde ATP: sturen op rendement Doelen: Naast omzet ook kunnen sturen op het (potentiële) rendement van de ATP; Benutten van de klantwaarde als (extra) segmentatievariabele binnen het Distributiebeleid. hoog 1 2 Terugkomers Hete Stijgers Starters potentieel rendement 3 4 Warme Stijgers Koude Dalers Warme Dalers laag Uitgeblust hoog laag huidig rendement

Hoe aangepakt? Fase 1. quick scan fase ‘Foto’ van de Delta Lloyd organisatie t.a.v. het kunnen doorvoeren van klantwaardemanagement Missie, strategie, doelstellingen Propositie Processen Data Organisatie Kennismanagement Systemen Fase 2. implementatiefase (pilot binnen M&V) Verzamelen opbrengsten- en kosteninformatie; Bepalen determinanten van klantwaarde; Uitvoeren klantwaardeberekeningen; Eindrapportage, presentatie, overdracht aan DL

Voorbeeld rendementsberekening: in pilotfase uitsluitend M&V-kosten waarde Premie-inkomsten Productrendement Provisie Financiële Support door M&V Kosten Acc. Mngr Marketing & MSI kosten IT kosten M&V

Wat gaan we met de resultaten doen? - systematiek in de organisatie beleggen, zodat de projectresultaten worden geborgd; de atp-segmentatie verrijken met het (potentiële) rendement. Dit rendement dient als input voor de accountplanning; klantwaarde opnemen in de M&V-planningcyclus: KPI’s; rapportage; onderdeel Variabele Beloning. efficiënter en effectiever inzetten van marketing- en verkoopinspanningen op de juiste relaties; learnings uit project opvolgen om kwaliteit van klantwaardemeting en –management te verbeteren; project verdere uitrollen naar de business units Leven, Schade, Zorg, en Bank.

Enkele learnings klantwaardeproject Meer aandacht voor retentie; Vergroot inzicht in de determinanten van klantwaarde; Breng de salesfunnel beter in kaart; Maak cirkel marketingplanningcyclus af, bv met module campagnemanagement; Vergroot kwaliteit data uit bronbestanden; Ontsluit alle componenten van de klantwaardeberekening in het DWH; Zorg bij M&V voor een beter aan relaties toe te wijzen kostenregistratie; Verbeter vullingsgraad en –rubricering van het CRM systeem; Leg kennisbibliotheek aan ter vergroting lerend vermogen; Zet kwaliteit van informatie hoog op de agenda; Pas structuur van Delta Lloyd Verzekeringen aan, van productfocus naar klantfocus;