Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
Advertisements

HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Interculturele Communicatie
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
in de transitie naar een
Rijnlands denken.
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
H9 Giftige gassen en ploffende bommen§9.6 Genocide als gevolg van racisme en discriminatie Who dunnit?
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Jeugdsubculturen en jongerencultuur
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Traditionele Belgische breuklijnen
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Sektarische praktijken en de gezondheidszorg: een sociologische benadering Olivier Schmitz Onderzoeksinstituut voor gezondheid en maatschappij (UCL) Centrum.
Hoofdstuk 8 Sociale verandering.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
(godsdienst)sociologie Tiltenberg-St. Bonifatius Jaar I-II, major Code VIII.3.
B. Levering.   Sinds de jaren ‘90  weinig vorderingen omtrent deze discussie  Artikel is geschreven vanuit overtuiging dat overheid een bijdrage dient.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Inleiding politieke stromingen
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
De levensbeschouwelijke analyse
SOCIALE STRATIFICATIE
Doel en taak van de hulpverlening
Docent: Anco R.O. Ringeling
Analyse maatschappelijk vraagstuk
subcultuur Uiterlijk Gedrag Aussie’s (Australian) Slikken
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
Sociologie Cultuur en Context J /3 college 1: vrijheid 18/3 college 2: gemeenschap 25/4 college 3: ‘back to the sixties’? Sociologie.
Sociologie Cultuur en Context J /3 college 1: vrijheid 18/3 college 2: gemeenschap 25/4 college 3: ‘back to the sixties’? Sociologie.
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
Tijdvak 8: de negentiende eeuw - de industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legde voor een industriële samenleving - discussies over de.
Tijdvak 8: de negentiende eeuw
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 1
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Week 5 Sociologie en diversiteit SOCIALE ONGELIJKHEID / ONGELIJKHEID TUSSEN GROEPEN / INTERCULTURELE COMMUNICATIE.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
sociologie en diversiteit
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
§2: politieke stromingen en partijen:
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Radicaal, orthodox of extremist?
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
DAVID PINTO
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
De Kanteling Compensatie Van verzekerd recht en zorgplicht naar….
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
de tijd van burgers en stoommachines
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Sociologische paradigma’s
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Veranderingen in het vormingsvraagstuk
§ 10.1 Industriële revolutie
Transcript van de presentatie:

Sociologie Cultuur en Context J1.3

Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek

03/3 college 1: vrijheid 18/3 college 2: gemeenschap 25/4 college 3: ‘back to the sixties’? Sociologie

College 1 ‘In de jaren zestig werden we eindelijk VRIJ’ Sociologie

loskomen van oude banden Jaren zestig: vrijheid, individualisering Sindsdien motto: wees je zelf!

Sociologische vragen  Hoe gedragen wij ons in de samenleving?  Hoe sterk worden wij beïnvloed door onze sociale omgeving?  Hoe werken de jaren ‘60 door?

Ontstaan sociologie in de 19 e eeuw: opkomst industriële revolutie, veel snelle veranderingen (migratie naar steden, sloppenwijken, kinderarbeid)

Durkheim Emile Durkheim zag samenleving als systeem, organisme (verwant aan biologie -> Darwinisme!) Systeem = 1. wetten + regels; 2. instituties; 3. collectieve beelden Zieke elementen = afwijkend gedrag brengt voortbestaan van systeem in gevaar + bevordert sociale cohesie

Aandacht voor sociale integratie: migratie, afnemend kerkbezoek -> verzwakt samenleving Durkheim Industriële revolutie vergroot kloof tussen rijke elite en arme massa -> ondermijnt solidariteit Menselijke verlangens moeten binnen perken worden gehouden -> door dwang van buitenaf

Durkheim Maatschappelijke functie religie: zelfdiscipline, solidariteit, gevoel van zekerheid, zingeving, moraal, geweten -> ‘cement vd samenleving’

Zie Time Machine, Charly Chaplin Tegenreactie: Vrees voor onderdrukking individu

De nuance: vrijheid is een illusie clip

Tegenreactie in jaren zestig  verzet tegen verzuiling  polarisatie in de politiek  democratisering en openheid  kritischer houding journalistiek  strijd voor emancipatie vrouw  creëren eigen subcultuur (hippies, kuiven, nozems, provo’s)

Waarden en normen staan dus niet vast vb 1: kindertal: veel kinderen betekent economische waarde én religieuze waarde vb 2: positie van vrouw: emancipatie (gelijkwaardigheid) of tweederangs burger

Cultuur = ‘colere’ = 'keren met ploeg’ => in cultuur brengen in brede zin: alles wat de samenleving tot stand brengt in engere zin: bepaalde uitingen als kunst, wetenschap, literatuur Normen en waarden zijn in een cultuur uitgekristalliseerd

1. cultuuroverdracht in de historische ruimte (generaties) 2. cultuuroverdracht in de geografische ruimte (culturen) 3. cultuuroverdracht in de sociale ruimte (klassen) 3. cultuuroverdracht in de sociale ruimte (klassen)

Meerten ter Borg Samenleving in stand door gemeenschappelijk wereldbeeld = grootste gemene deler van individuele wereldbeelden Het symbolische universum: wereldbeelden + betekenissen

Sociale onrust Segregatie Aan zich binden Verspilling Reële zorgen

Samenleving is een sociaal systeem met tal van (soms zeer) verschillende groepen Drie niveau’s: - microniveau (relatie individu) - mesoniveau (organisaties) - macroniveau (maatschappij) Twee dimensies: 1. de structuur van de groep 2. de cultuur van de groep

WAT IS EEN GROEP? ‘ Een groep is een verzameling mensen die op een bepaalde manier is af te grenzen van anderen in de samenleving ’

Onderscheid: ‘…op een bepaalde manier…’ Elementen: - wij-perspectief: tegen rest=zij - saamhorigheidsgevoel - omvang (aantal leden) - samenstelling - interactie en communicatie - gemeenschappelijke normen - gemeenschappelijke doelen

Houding/strategie: defensief: bescherming / afscherming van de eigen groep/zuil (segregatie) offensief: maatschappelijke beïnvloeding vanuit eigen groep/zuil (presentatie)