PREVENTIE EN REMEDIËRING Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 30/07/2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Advertisements

Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Leerkansen voor alle leerlingen
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
Voortgangsgesprek fase 1
GROEIEN NAAR EEN GOED INSCHRIJVINGSBELEID Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen.
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Informatieavond voor ouders en buurtbewoners.
Infoavond 1 ste graad Donderdag12 september 2013.
vanuit een herstelgerichte visie!
LEERLING- EN OUDERPARTICIPATIE Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 5/08/2015.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Rekenen op SMC Landelijk kader:  2014 eerste rekenexamens  2013 pilot  Voor havo 3F (voorbeeltoets)voorbeeltoets  Veel lezen, structuren, goed aanpak.
Ontwikkeling en de basisschool
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
De kracht van positief opvoeden
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Welkom in klas 3! Schooljaar
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Experten in de derde graad Proefproject
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Oudertevredenheidsonderzoek:
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Naam school Datum Logo van de school
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Opvoeden met grenzen Titel van het boek: Opvoeden met grenzen
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
Drie richtinggevende vragen: 1
Herstellend handelen – hergo introductie
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

PREVENTIE EN REMEDIËRING Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 30/07/2015

GOK 3 – 1 30/07/2015 Themanetwerkdag: Preventie en remediëring van Ontwikkelings- en leerachterstanden (eerste graad) Studie- en gedragsproblemen (tweede en derde graad) Dinsdag 10 februari – DPB Gent Marialand Gent

Preventie en remediëring 30/07/2015  ‘Als de brandweer dagelijks komt blussen, is het goed om aan brandpreventie te doen.’  ‘Ondanks een goede brand preventie kan het toch beginnen branden. Het is dan goed te weten wat te doen.’

De veiligheidsdriehoek (Vander Ploeg&Mooij) Adequaat reageren op incidenten(3) Inperken risicofactoren (2) Zo groot mogelijke basisveiligheid (1) 30/07/2015

“… Maar een structuur installeren is één zaak, een cultuur ingang doen vinden is een andere. Zonder scholen een steen te willen werpen, denk ik dat de aanpak nog te vaak beperkt wordt tot ingrijpen bij problemen. Scholen zijn nog te weinig vertrouwd met de troeven van een preventieve aanpak.” (ivm HERGO) Warme en sterke scholen zijn het beste recept tegen geweld F. Vdbroucke 15/02/ /07/2015

 3 vormen van preventie  Preventie vanaf de intake  Preventie door een goed schoolreglement  Preventie door breed observeren Zo groot mogelijke basisveiligheid 30/07/2015

3 vormen van preventie 30/07/2015  Defensieve preventie (als…, dan… - hoe vroeger je op de lijn kan ingrijpen, hoe beter)  Offensieve preventie (preventief optreden door positief te steunen, kansen te geven, te empoweren)  Algemene preventie (gewenst gedrag uitstralen, is de leefcode van de omgeving)  Zie ook in bijlage de tekst van Nicole Vettenburg ‘Preventie is kiezen’

Preventie vanaf de intake  Het belang van een inschrijvingsteam:  Kennis van inschrijvingsrecht  Kennis van de schoolstructuur (+ SG)  Kennis van het eigen schoolreglement  Kennis van gesprekstechnieken 30/07/2015

Preventie door een goed schoolreglement  Houdt rekening met de belangen van iedereen op school  Is door verschillende mensen in samenspraak gemaakt  Is in orde volgens de wet (studiereglement, ordereglement, tuchtreglement)  Is begrijpbaar, bondig, bevat argumentatie, rechtvaardig, rechtszeker, ondubbelzinnig  Zie bijlage vanuit Vlaamse Scholierenkoepel 30/07/2015

Preventie door breed observeren  Observeren van: leerling, klas, school, omgeving door:  Horizontaal te observeren: toetsen aan gelijken en het beste naar boven halen  Verticaal te observeren: peilen in de diepte en problemen omvormen tot uitdagingen 30/07/2015

 3x S of het verhaal van de schapen  De plaats van de leerkracht  De plaats die de lk mag innemen in het geheel Inperken risicofactoren 30/07/2015

3xS of het verhaal van de schapen  Stimuleren 30/07/2015

3xS of het verhaal van de schapen  Sturen 30/07/2015

3xS of het verhaal van de schapen  Steunen 30/07/2015

De plaats van de leerkracht  Concerntheorie van Füller:  Fase 0: afwezigheid van zorggedachte  Fase 1: zorggedachte omtrent zichzelf en omtrent het overleven  Fase 2: zorggedachte over de uit te voeren taak, over de onderwijssituatie  Fase 3: de leerling, hun leerbehoeften, de impact van het verstrekte onderwijs op de leerlingen (en hun gedrag tijdens de lessen) 30/07/2015

Plaats die de lk mag innemen in het geheel 30/07/2015 LK LLKLAS KR ZORGTEAM/ DIRECTIE/CLB OUDERS/ ev.EXTERNEN Alles steunt op de stevige basis van schoolcultuur en schoolbeleid

 Competentiemodel voor ll met problemen  De 5 opvoedkundige vaardigheden  Het 4-laden model  Communicatiemodel via een ll-volgsysteem Adequaat reageren op incidenten 30/07/2015

Compentiemodel voor ll met problemen Volgens de 5 opvoedkundige vaardigheden Vaardigheden Taken=‘het leven’, ‘de school’, … 30/07/2015 stressstress pathologiepathologie factorenfactoren protectieveprotectieve cognitievecognitieve praktischepraktische socialesociale

De 5 opvoedkundige vaardigheden  Positieve betrokkenheid  Consequent grenzen stellen  Positief bekrachtigen  Controle en toezicht  Problem solving (zie bijlage) 30/07/2015

Het 4-laden model (a) Niet ernstig, niet frequent Ernstig, niet frequent Niet ernstig, frequent Ernstig, frequent 4-laden 30/07/2015

4-ladenmodel (b) nE, nF => toegeving E, nF => herstel (+straf) nE, F => ondersteuning E, F => herstel + hulp 4-laden 30/07/2015

Een leerlingvolgsysteem 30/07/2015

Een leerlingvolgsysteem 30/07/2015

Ons leerlingensysteem? Vanuit informat 30/07/2015