ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Studieloopbaancoaching
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Open dag 15 maart 2014 Welkom bij:. Kerngegevens bacheloropleiding  Taal  Opleidingsduur  Titel na afronding  Facts & figures: aantal studenten, docenten.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
SLC – invoeren hogeschoolbrede 0-meting Competentie: leervaardigheid, ‘eigen leerproces vormgeven’ (ondernemend: ….hij beschikt over een initiatiefrijke.
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
opleiding : Onderwijs Assistent
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
OFC28 mediawijsheid les 3.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Aanpak problematisch gedrag
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
+ Cathelijne de Jongste Slideshow SLC. + Sterk Organiseren (multidisciplinair werken) Overzicht houden (integratie) Presenteren (verbeelden) Motivatie.
Studieloopbaanbegeleiding
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Eerstejaarsproblemen
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Beter Onderwijs Nederland
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Solliciteren: wat wil ik?
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
SLC Bijeenkomst H. El- Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 3 Integratie van modulen Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 3 Integratie van modulen Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 1 – les 1 Rotterdam, September 2014.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
1 : De sollicitatie-brief + Curriculum vitae 2 : Het sollicitatie-gesprek 3: Vervolgprocedures SLC21 : Solliciteren.
Project Pedagoog in de wijk Bijeenkomst week 1.8 Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Studieloopbaancoaching
Competentieprofiel CMD
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
Loopbaancompetenties
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Het BSc Honours Programme
Shane Pereira SLC Assessment.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Het BSc Honours Programme
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
HAVISTEN COMPETENT NAAR HET HBO
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Project Doorstroom MBO – HBO college 1
Honours programma: voor wie
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven? “zodat ze weten wat ze kunnen en wat (nog)niet, ze daarover kunnen communiceren en ze zo gemotiveerd zijn dat ze actie ondernemen om de beste … te worden”

SLC – coachen, volgen, bieden sociaal emotionele thuisbasis- “vormgeven van eigen leerproces”  succesvolle studie : ‘op school’ ABV – communiceren, organiseren, samenwerken, onderzoeken, ondernemen  succesvolle projectmedewerker: ‘op het werk’

Organiseren, communiceren, Samenwerken, ondernemen …… Projecten Stages Duaal Afstuderen Curriculum WERK Studiesucces Motivatie, Verwachting

SLC VRAGEN Wat bepaalt motivatie? Actie? Hoe leer je iemand ‘doorzetten’? Welke houding verwacht je? Welke houding kun jij bieden? Hoe toets je ontwikkeling? Kan een student excelleren? Moet je alle studenten willen houden? Iedereen SLC? Fulltime SLC? Gecertificeerde SLC?????

SLC Dilemma’s Vorm? Lessen, groepsbijeenkomsten, individueel, gesprekken, peers, …. Inhoud? Persoonlijkheid, motivatie, studiekeuze, beroepsorientatie, bijspijkeren, verwijzen? Tijd? Hoeveel tijd mag SLC kosten? Assessment? Wanneer ken je EC’s toe? Moet je die wel toekennen, waarom wel, waarom niet, wanneer wel, wanneer niet? Stel je ‘haalt’ SLC niet, dan geen P? Hoe belangrijk vinden we het?

ABV Vragen Een student kan fantastisch presenteren, moet je hem dat dan nog leren? Hij schrijft constant d/t fouten, wat doe je eraan? Kun je samenwerken leren in een collegezaal? Waar assess je een projectmedewerker? Wat gebeurt er tijdens de projecten? Is ABV een vak? Hoe belangrijk is kennis? Hoe belangrijk zijn vaardigheden?

ABV Dilemma’s Vorm? Vraag / aanbod / college / individueel / groep / project / thema? Inhoud? Per competentie, van klein naar groot, ‘bij’ de projecten, apart? Tijd? Hoeveel tijd mag er in een curriculum besteed worden aan ABV? Assessment? Project, apart, portfolio, authentiek Consequenties? Wat als iemand continue d/t fouten maakt? Niet kan presenteren? Zo bijzonder is dat hij niet in een project kan werken?

SLC: hoe zorg je voor studiesucces Voor vandaag -Opzet programma 1e jaar met 1e kwartaal algemeen ABV / SLC programma, Reflector, van meer naar minder begeleiding -Gereedschapskist / professionalisering SLC

ABV – succesvolle projectmedewerker Voor vandaag: -Website ABV -Wat komt wanneer aan de orde / projectgestuurd -Taalportfolio