Plenaire sessie 2.2 Zorgen voor een goede respons bij studietijdmetingen door inbedding in de organisatie Lucas Verhelst Hogeschool-Universiteit Brussel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Tips en praktijk opstellen businesscase
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
De Sociale Barometer De compacte, snelle en doeltreffende personeelsenquête; echte verbeteringen, hogere waardering, groter draagvlak.
Social media gebruiken om een baan te vinden
Internet webwriting. Leesgedrag Bron: Useit.com.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Transparantie bij evaluatie van stages Mia Sas Groepsvoorzitter Professionele Opleidingen HUB 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
W e l k o m. De Plaatselijke Groep en de rol van de coördinator Brussel – studiedag VRN – 22 april 2008.
Logical Framework Approach
Project I-net HBO ICT STAGE Marcel v.d. Lans Truong Pham
Dag van de Docent Het nieuwe ASSOCIATIE-OER. Impact op docenten en studenten.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
18 november 2008 Studietijd meten eEen inleiding tot…
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Infosessie eerste bachelor WELKOM Infosessie eerste bachelor Verwelkoming - K. Malfliet, decaan Structuur bacheloropleidingen en praktische.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
MVO - IT Planning. Bestaand Bol 2Bol 2 Leerjaar 1Leerjaar 2 Sem 1Sem 2Sem 3Sem 4 Pe rio 1 Pe rio 2 Pe rio 3 Pe rio 4 Pe rio 5 Pe rio 6 Pe rio 7 Pe rio.
Programmahervorming semester 3 van burg ir.. waarom programmahervormingen kwaliteitscultuur –rekening houden met onderwijslandschap en decreten bv bachelor/master.
denk. doe. word. participeer.
Medewerkersonderzoek
10 redenen om facebook zakelijk in te zetten Anne Raaymakers.
Succesvolle websites Van bezoekers naar klanten. Hoe succesvol is uw website?
moderniseren van het curriculum.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Wat te doen doen als je je niet lekker voelt
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Studietijdmetingen: een doel of een middel? Steven Huyghe K.U.Leuven
Parallelsessie 2.1a Werken met Metis voor schatten achteraf Koen Vangeel, K.H.Kempen Jan Annaert, KHLim.
ONDERZOEK haalbaar & duurzaam organiseren van stages ONDERZOEK naar het haalbaar & duurzaam organiseren van stages opleiding leraar secundair onderwijs.
Parallelsessie 2.1b Werken met Metis voor vragenlijst studeerbaarheid
De omkadering en opvolging van uw stage. Inhoud 1. Reglementaire context 2. Benoemingsvoorwaarden 3. Duur van de stage 4. Onthaal en integratie – rol.
Infosessie praktische PPW Voor studenten 1 ste bachelor Psychologie.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Project Serious Games Hogeschool Rotterdam – Mediatechnologie en Libanon Lyceum Rotterdam – Technasium In samenwerking met de Openbare Montessorischool.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
De omkadering en opvolging van uw stage. Inhoud 1. Reglementaire context 2. Benoemingsvoorwaarden 3. Duur van de stage 4. Evaluatiesysteem 5. Onthaal.
OuderRaad Informatieavond kleuters September 2015 OuderRaad
Online studentenbevraging over het onderwijs Rapportering voor docenten.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Bachelorprogramma.
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
IntoSaxion: voor en door studenten Jeffrey van Rossum Dienst Interne en Externe Betrekkingen, Saxion.
Studietijdmeting met KronosMetis Pedagogische wetenschappen Educatieve studies Onderwijskunde Educational studies SLO gedragswetenschappen Verantwoordelijke.
Resultaten studietijdmeting schakelprogramma komische wetenschappen 1 e semester academiejaar
Rollen binnen het werkplekleren
Informatie avond van 4TL naar 4 HAVO
“Handling Stress and Avoiding Burnout”
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
Instructie profielwerkstuk
Meer dan zomaar mensen vervoeren
Hoe leg je meer focus op resultaat?
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Inhoud presentatie Visie Organisatie Coördinator Plan van aanpak
Ouderinfo - 15 november 2017 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 15 November Studiegebied IWT.
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Keuzedelen schooljaar Opleidingen VP, MZ en VZ op de
Soepel: al in een vorige periode opgenomen in programma
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Meer dan zomaar mensen vervoeren
Diersoortverdieping Hond
Transparantie over Toegang master
Studiemiddag doorstroom MBO-HBO
VOOR CONTENTPARTNERS.
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden schakel – master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
Transcript van de presentatie:

Plenaire sessie 2.2 Zorgen voor een goede respons bij studietijdmetingen door inbedding in de organisatie Lucas Verhelst Hogeschool-Universiteit Brussel

Inhoud »Metingcyclus »Organisatie metingen »Opvolgmethodes »Eerste resultaten

Metingcyclus »VISITATIE : Minstens 1x om de 8 jaar »HUB : min. 1x om de 6 jaar »Planning in functie van “metinglast” –1 meting tijdens de opleidingscyclus –EVADIHA –Q-Barometer »Planning in functie van visitatie

Metingcyclus »Planning in functie van “metinglast”

Organisatie STM »Opvolging metingen voor gebeurde moeizaam »Gevolg : slechte respons »Mogelijke oorzaak : 2 studietijdmeters die te ver van de opleidingen stonden »Mogelijke oplossing …

Organisatie STM »Mogelijke oplossing … Father Xmas, de Coördinator Studietijdmeting

Organisatie metingen »Werkgroep STM –Coördinator Studietijdmeting –Groepsvoorzitters –Cel Statistiek –Vergadert 1x jaar –Uitbreiding met opleidingen Campus Koekelberg en Campus Koningstraat »Opleidingsverantwoordelijke STM –Organiseren de studietijdmetingen

Organisatie metingen »Opleidingsverantwoordelijke STM –Kijken de data van opleidingsonderdelen en studenten na –Introduceren studenten –Volgen de respons op –Verwerken resultaten samen met Cel Statistiek –Geven feedback aan opleidingscoördinatoren, decanen en de Werkgroep Studietijdmeting

Organisatie metingen »Coördinator STM –Zet metingen online –Overlegt met de OV STM de meetmomenten –Beheert website studietijdmetingen –Vertegenwoordigt HUBrussel binnen de Associatie –Assisteert in de introducties –Volgt de respons mee op –Geeft na elke meting feedback over resultaten aan opleidinsverantwoordelijke en leden van de Werkgroep STM

Optimaliseren respons »Span die docenten achter uw kar die “zwaar genoeg wegen bij de studenten” »Introduceer elke studietijdmeting bij de start van het academiejaar »Licht de meting nog eens toe bij de start van de meting »Probeer de studenten in een computerklas te verzamelen »Blijf mailen naar “meetweigeraars”

Optimaliseren respons »Vermijd te hoge meetlast »Druk op het vertrouwelijk karakter (rol van CO STM en OV STM) »Als coördinator : – geef snel feedback over de respons – geef snel feedback over de eerste resultaten aan de OV STM

De eerste resultaten

»Metingen 1 e sem –METIS 1ERGO, 1MB, 1OO, 1VP 1ORTHO, 1SW, BZL 1-2 HW MPM 1BaSO, 1BaLO, 1BaKO –KRONOS 1 BaSO - LO

De eerste resultaten »Metingen 1 e sem : respons Metis Opleiding > 50% van de OD 100% van de OD 1BaLO45%44%

De eerste resultaten »Metingen 1 e sem : respons Metis Opleiding > 50% van de OD 100% van de OD 1PR70%42%

De eerste resultaten »Metingen 1 e + 2 e sem : evolutie respons Kronos 1BaSO - LO

De eerste resultaten »Bij groot aantal studenten uit 1 opleiding ligt respons nog laag »Mogelijke oorzaak … »Men gelooft niet in Father Xmas

Besluit »De meeste metingen zijn qua respons een succes dankzij : –Betrokkenheid docenten uit de opleidingen –Blijvend accent op opvolging via mails en persoonlijke contacten –Regelmatig overleg tussen OV STM en CO STM

Vragen ?