Betogende spreekbeurt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Hoe schrijf ik een recensie
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 08 Les 7 Engagement MEDMEC 08 Les 7.
handvaardgheid / techniek
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Het Debat Opbouw en inhoud.
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Experts werkvorm + begrippentest
les 12 - tekstplan, wikispaces
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
Welkom Een middag powerpoint.
Opstel schrijven.
Het maken van een spreekbeurt
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Vragenlijst groepje 3 Wiki.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Presenteren en communiceren
Samenvatting h1-h3.
HOE BEREID JE HET VOOR? 1. BEDENK WAT JE WIL VERTELLEN 2. ZOEK INFORMATIE DIE JE WILT VERTELLEN 3. ZET HET IN DE JUISTE VOLGORDE 4. MAAK EEN SPIEKBRIEFJE.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Rapportage.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Marketing Coen van Wetering
Spreekbeurt in groep 4.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Het schrijven van een betoog
? EEN NIEUW 0NDERWERP. CHINA AAN DE SLAG…..TIJDBALK DE GESCHIEDENIS VAN CHINA WAT? TIJDBALK, POSTER EN PRESENTATIE HOE? TAAKVERDELING LES 1: ONDERZOEK.
Emine Osmanoglou  Examen spreken is een PPP  Het mondeling examen wordt opgenomen met een voice-recorder.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Een beoordeling schrijven
Spreekbeurt in groep 4.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Thema 20 MZ 2 Onderhandelen.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Een RECENSIE schrijven
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
Drones in het leger? Nederlands en maatschappijleer 4 havo
Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.
De betogende voordracht
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Betoog.
Inleiding beoordelen.
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Project English BOL niveau 4.
4 havo Schrijflijn les 5
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
Boekpresentatie.
Een (informatief) Artikel schrijven
Presentatie VMBO 1&2.
Presentatie Groep 7 & 8.
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Betogende spreekbeurt Anderen Overtuigen van een/ jouw standpunt

Stelling&Standpunt Stelling= Een bewering waar je voor of tegen kan zijn. ‘Sinterklaas is een racistisch feest’ Standpunt=jouw mening over een stelling ‘Ik vind het niet racistisch, want….’

Overtuigen! Om te overtuigen moet je goede argumenten gebruiken. Goede argumenten zijn: Controleerbaar>feiten!! Onderzoeksverslagen LET OP: vermeld de bronnen!!!! Waar komt het feit vandaan? Wie heeft het onderzoek gedaan? Is het betrouwbaar? Bij twijfel: vraag!!!!!

De betogende spreekbeurt Groepjes van drie Ieder groepslid bereidt een onderdeel voor. Inleiding Middenstuk Slot Ieder groepslid weet wat de anderen hebben voorbereid, hier wordt naar gevraagd ook naar bij de beoordeling!! Twee cijfers: groepscijfer, individueel cijfer: hiervan wordt het gemiddelde genomen>eindcijfer.

Wat wordt er verwacht van: inleiding De aandacht trekken van het publiek (leuk verhaal, nieuwsfeit, weetje) Aan het einde wordt de stelling en het standpunt over de stelling bekend gemaakt.

Wat wordt er verwacht van: middenstuk Je benoemt argumenten voor jullie standpunt, dit moeten er minstens 4 zijn!! Je legt uit waarom je voor/tegen bent d.m.v. de argumenten.

Wat wordt er verwacht van: slot Je herhaalt jullie standpunt. Sluit af met een ‘pakkend’ eind! Geef gelegenheid tot vragen.

Voorbereiding Fase 1: deze les Overleg met elkaar welke taken er zijn. Denk aan de volgende taken: stelling bedenken, informatie opzoeken over het onderwerp, standpunt bepalen, argumenten verzamelen, bronnen verzamelen, wie presenteert inleiding/middenstuk/slot, uittypen van het verslag, het maken van een PowerPoint, Verantwoording van de taken bijhouden Enz…

Voorbereiding: Fase 2 (16-12 af) Presenteer het gemaakte werk aan elkaar en zorg dat iedereen een kopie heeft van wat jij hebt uitgewerkt. Geef elkaar feedback op het gemaakte werk. Bedenk samen verbeterpunten. Spreek een nieuwe datum af wanneer de verbeterpunten verwerkt zijn en jullie groep klaar is voor fase 3. Geef de datum door aan meneer Vrancken. Maximaal een week de tijd!

Voorbereiding: fase 3 (af op 13-01) 27-01 doen alle groepen hun spreekbeurt! Presenteer het gemaakte werk aan elkaar en controleer of de verbeterpunten goed verwerkt zijn. Oefen de hele presentatie met elkaar. Maak spiekbriefjes met daarop steekwoorden voor inleiding, middenstuk, slot Zet samen de punten op de i en verbeter de laatste zaken. OEFEN OEFEN OEFEN!!!!

ALGEMENE PUNTEN Voorafgaand aan het betoog leveren jullie een verslag met: Voorkant met stelling, standpunt, groepsleden Blz1:Inhoudsopgave blz2: verantwoording: wie heeft wat gedaan, welke data zijn jullie bij elkaar gekomen, heeft iedereen zich aan de afspraken gehouden Blz2:Inleiding Blz3:Middenstuk Blz3: Slot Blz4:Bronvermelding

Beoordeling Presentatie Score Spreektempo Verstaanbaarheid Enthousiasme Oogcontact Inhoud Duidelijke inleiding met standpunt Goede argumenten Duidelijk slot Per onderdeel, uitgewerkte voorbereiding Samenwerking Groepsleden weten van elkaar wat ze hebben voorbereid ++ =zeer goed, + =goed, +- = matig, - = slecht

De groepen Groep1: Tom, Bram, Wouter Groep 2: Lucas, Jennifer, Yoram, Roy Groep 3: Tim, Thijmen, Tristan