Evaluatie van de communicatiestrategie OMDH 2013 - 2016 April 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwartiermaker in de decentralisatie van de zorg
Advertisements

Advies Commissie Ruimtelijke Ontwikkeling Luchthavens januari 2009
In samenwerking met 13 maart 2014.
HoekscheWaardDuurzaam
Intergemeentelijke samenwerking en HR
Advies en communicatiebureau
Sociaal Plan Omgevingsdienst Midden-Holland
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
Comtell B.V. Welkom Inleiding
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
14 april 2009 Workshop Informatievoorziening ten behoeve van prestatiecontracten MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Luuk Bosch Data ICT Dienst.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Introductie OHSAS
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Openings Dia - Powerpoint Vidomes
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
7 oktober 2014 Dierenpark Emmen
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Voor een veilig en leefbaar Rijnmondgebied. DCMR Milieudienst Rijnmond Gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in het.
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
Ruimte voor verpleeghuizen
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Model-handelingsprotocol AMHK “Informatie & reflectie” Presentatie op bijeenkomst voor gemeenteambtenaren op 1 april 2014 Michel Simon.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Verkennende Impactanalyse Cees van Westrenen
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Sterke Veenkoloniën door innovatie in de agrarische sector Eo Wijers-prijsvraag
Wat is een bestemmingsplan: Een voor de gemeente en burgers bindend plan waarin is vastgelegd welke functies waar zijn toegestaan. De bestemming verwijst.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
1 GSB III financiële verantwoording. 2 GSBIII Drie brede doeluitkeringen: 1.BDU sociale integratie en veiligheid 2.BDU economie 3.Investeringsbudget.
De Omgevingswet Hilde Donker
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Omgevingsdienst Brabant Noord …voor een schone en veilige leefomgeving.
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Nadere kennismaking verbonden partijen 15 oktober 2014 Ronald Visser.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Landelijke raad 11 juni 2016 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Gezondheid & de Omgevingswet
Programma Ruimte & Wonen
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Omgeving Daar geef je om.
Actualiseren EV-beleid
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
Actualiseren EV-beleid
Cliëntenraad Sociaal Domein
Omgevingswet en Gezondheid
V.
Woonstichting SSW Presentatie Jessie Bekkers-van Rooij
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Omgeving Daar geef je om.
“Omgeving in beweging”
Leegstand en regionale samenwerking
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Een lerende en adaptieve organisatie
Transcript van de presentatie:

Evaluatie van de communicatiestrategie OMDH April 2015

Leeswijzer Per onderwerp in de tekst van de originele communicatiestrategie 2013 – 2016 staat in het groen de evaluatie. De conclusie van de evaluatie staat op sheet 12. 2

Uitgangspunten communicatiestrategie Toekomstvisie ODMH: om de ODMH een plaats te geven als ‘sterk merk’ is het volgende bereikt in 2016: –Alle stakeholders kennen en onderschrijven de missie en visie van de ODMH; –De ODMH is aantrekkelijk om voor te werken; –Medewerkers zijn trots om bij de ODMH te werken. De missie en visie ODMH (zie bijlage) De ODMH is een sobere en doelmatige dienst. 3

Strategie positionering

Strategie positionering I Versterking reputatie bij stakeholders Stakeholders centraal Opdrachtgevers: Voor de opdrachtgevers organiseert de ODMH ‘voeten in de klei’-dagen voor bestuurders en raden en Staten. De ODMH houdt drie maal per jaar klanttevredenheidsgesprekken met de deelnemers over de totale dienst. Afdeling expertise houdt op productniveau klanttevredenheidsgesprekken met de opdrachtgever. ODMH is alert op risico's, deze worden direct kortgesloten met de opdrachtgevers. Bedrijven: In 2015 is een klanttevredenheidsonderzoek gehouden bij de klanten van BWT- vergunningverlening. Ondernemers worden geïnformeerd over veranderende wet- en regelgeving. Algemeen: De website is in 2014 geactualiseerd en heeft een indeling conform de stakeholders, t.w.: inwoners, ondernemers, opdrachtgevers. Informatievoorziening kan beter en meer op maat. 5

Strategie positionering I Versterking reputatie bij stakeholders Eenduidig consistent verhaal Kernboodschappen per belangrijke stakeholder zijn opgesteld in De kernboodschappen worden on alle uitingen gebruikt, zo ook in de correspondentie van de ODMH zoals (her)controlebrieven, adviezen, brief over tekortkoming). Een aantal opdrachtgevers vindt de kernboodschap aan het begin van de brieven te uitgebreid. Dit wordt nog nader besproken en uitgewerkt. 6

Strategie positionering I Versterking reputatie bij stakeholders Focus Vastgestelde onderwerpen waar meer communicatie op wordt ingezet: Bodemspecialismen, Agrarische sector (landbouw, veeteelt en (glas)tuinbouw), Ruimtelijke Ordening en Milieu, Bouw en woningtoezicht, Asbest, Duurzaamheidsprojecten en Zwemwatertaken. Deze doelstelling nog niet gehaald. Extra communicatieve inzet op de speerpunten krijgt vanaf deze evaluatie meer aandacht via de lijn door het o.a. op te nemen in afdelings- of teamplannen. 7

Strategie positionering II Versterking reputatie bij stakeholders Georkestreerde communicatie Ontwikkelen van een sturingsinstrument: ODMH-brede communicatiekalender waardoor alle uitingen en activiteiten en bijbehorende kernboodschappen op elkaar worden afgestemd. Er is een communicatiekalender ontwikkeld  zie volgende sheet. De kalender kan nog beter worden ingevuld, nu wordt het vaak naderhand of kort vooraf aan de activiteit ingevuld. Dit heeft als gevolg dat er minder wordt gestuurd dan mogelijk zou kunnen zijn. 8

9

Strategie positionering II Versterking reputatie bij stakeholders Aansluiten bij actualiteiten, initiatieven en uitingen van gemeenten en PZH. Daar waar mogelijk en met name op projectbasis gebeurt dit. Het kan actiever en meer. E.e.a. afhankelijk van aanwezige inzet. Opdrachtgevers ervaren dat we er Van en Voor zijn. Proactief aanbieden van communicatieadvies en -middelen aan opdrachtgevers. De communicatieadviseurs van de ODMH en deelnemende partijen weten elkaar te vinden en werken goed samen. Waar mogelijk coördineert de ODMH de woordvoeringslijnen. Verder worden milieucoördinatoren, regieambtenaren en bestuurders worden direct geïnformeerd over relevante zaken. ODMH-ers krijgen training in het bevorderen van politiek-bestuurlijke sensitiviteit. 10

Conclusie

Bij de vorming van de OMDH in juli 2012 was er geen communicatiestrategie, geen plan van aanpak en geen infrastructuur. Er zijn dus flinke stappen gezet in twee jaar tijd, zeker gezien de inzet in fte voor corporate communicatie (0,5 senior en 0,5 medior). Maar de ODMH is er nog niet. Conform de toekomstvisie is ODMH in 2016 een sterk merk, kennen en onderschrijven alle stakeholders de missie en visie van de ODMH. Om dat te realiseren is de communicatiestrategie en plan van aanpak opgesteld in De ODMH is dat sterke merk nog niet. Met deze evaluatie zijn een aantal aandachtspunten geïdentificeerd om de doelstelling in 2016 te kunnen bereiken. 12

Belangrijke aandachtspunten Kernboodschappen en gebruik ervan bespreken in de commissie inhoud. Meer communicatieve inzet op de speerpunten. De communicatiekalender actiever invullen. Meer aansluiten bij actualiteiten, initiatieven en uitingen deelnemers. Medewerkers ODMH krijgen training in het bevorderen van politiek-bestuurlijke sensitiviteit, klantgerichtheid waaronder (telefonische) bereikbaarheid en inlevingsvermogen. 13

Bijlage

Stakeholders Opdrachtgevers gemeenten en PZH als eigenaren (verantwoordelijk voor de dienst) als opdrachtgever PS Zuid-Holland en de raden van regiogemeenten Klanten Bedrijven (milieu-relevante) Bouwlocaties Inwoners van regio Midden-Holland Medeoverheden Brandweer, politie, waterschappen, sociale recherche, belastingdienst, stadstoezicht, GGD, Veiligheidsregio’s, RUD’s, Rijk. NGO’s en intermediairs brancheverenigingen, belangenorganisaties en media 15

Missie ODMH 2016 De Omgevingsdienst Midden-Holland is een toonaangevende organisatie die bijdraagt aan een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving. De ODMH voert daartoe (wettelijke) taken uit op het gebied van milieu en bouw- en woningtoezicht in opdracht van de gemeenten in de regio en de provincie Zuid-Holland. De dienst is van en voor zijn deelnemende partijen en is de rechterhand van de deelnemers bij de ontwikkeling van beleid. 16

Visie ODMH 2016 De ODMH ontwikkelt zich tot een gebiedsautoriteit in het Groene Hart met een hoogwaardige, innovatieve en betaalbare dienstverlening. We werken samen op relevante beleidsterreinen zoals ruimtelijke ordening, verkeer en water om zo een optimale omgevingskwaliteit te realiseren. De medewerkers van de ODMH zijn deskundig, klantgericht, betrouwbaar en werken doelgericht. 17