Aangeboren, aangeleerd of allebei?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkmodel Rekenen in andere vakken Expertmeeting 8 juni 2011 Victor Schmidt.
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
onderzoekscompetenties
Basisvorming.
Taalontwikkeling en taalproblemen Marjolijn van Weerdenburg
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Taalvariatie en taalverwerving
Taal en woordenschat Landbouw woorden en Contaminaties
Inleiding taalwetenschap
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Oriëntatie Kunstmatige Intelligentie
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Vragen 1.2 C.
Een kleurrijk avontuur.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Semantiek De studie van betekenis. Vragen Wat is betekenis? Betekenis van wat?
Taalkundige feiten en hypothesen
Bijeenkomst September 2015
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Week 3:Taal en cognitieve ontwikkeling
Ontwikkeling van het jonge kind
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Kind in ontwikkeling deel A
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
Methoden om een vreemde taal te leren 1 Correctie op p. 66 van de reader, laatste alinea: “Zulke vragen als wij hierboven over doel en vorm hebben gesteld,
Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.
Eerste en tweede taalverwerving Maud Hutten. Wanneer leert een kind de moedertaal? voor de geboorte 0-12 maanden = voortalige periode 1 – 2,5 jaar = vroegtalige.
OPVALLEN EN JEZELF ONDERSCHEIDEN ALS PROFESSIONAL.
Digitaal op stap Geïntegreerd werken aan digitale vaardigheden => sleutelcompetentie: integreren digitale vaardigheid als info verwerven, verwerken en.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Wat is een webquest?.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Meertaligheid in en om Friesland
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
Informatieavond Groep 4.
Taal en woordenschat h3 Werkwoorden met vaste voorzetsels
S/k/l 3.6 debatteren.
Verslag nemen op vergaderingen
Woorden/uitdrukkingen met een vast voorzetsel
Enkelvoudige en samengestelde zinnen
Eisen aan de uitleg De uitleg mag niet langer duren dan zeven minuten
Een video maken Kennis toetsen.
Woordenschat Hoofdstuk 3
Financiële zelfredzaamheid
Taalontwikkelingsproblemen: theoretisch kader en link naar praktijk
Constructivisme Piaget en Vygotsky
Moedertaalverwerving
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Aangeboren & Aangeleerd gedrag
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
Les 3: regels en afspraken met de klas
“Hoezo een gesprek. Alles is toch al geregeld
Eerste taalverwerving Tweede taalverwerving
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
TAAL & THEORIE 3.3 Het spreken en begrijpen van taal
Tijd Expert domein A Expert domein B
Transcript van de presentatie:

Aangeboren, aangeleerd of allebei? Les 1: Hoe leren we taal? Aangeboren, aangeleerd of allebei?

(1.05- 2.45) https://www.youtube.com/watch?v=qSkoBJLGvsQ

Fases in de taalontwikkeling voortalige fase (± 0 – 1 jaar) vocaliseren, brabbelen vroegtalige fase (± 1 – 2,5 jaar) eenwoordfase – tweewoordenfase – meerwoordenzin differentiatiefase (± 2,5 – 5 jaar) langere en complexere zinnen, uitspraak verfijnen, explosie woordenschat, uitbreiding van communicatieve functie van taal voltooiingsfase (± 5 – 9 jaar) basistaal is verworven, uitbreiding woordenschat, vervoegingen van sterke werkwoorden, zinnen worden langer en samengesteld

Hoe kan het dat kinderen zo gemakkelijk taal leren?

3 opvattingen over hoe kinderen taal leren: Generatieve taalkunde (Chomsky) We hebben een aangeboren taalvermogen Cognitieve taalkunde We hebben wel een aangeboren taalvermogen, maar ook de taalomgeving is van groot belang voor taalverwerving. Behavioristen We verwerven taal door imitatie.

Wat denken jullie?

Tijd om het te onderzoeken!

Ieder groep gaat argumenten zoeken voor één opvatting Groep 1 & 2 : Generatieve taalkunde (Chomsky) We hebben een aangeboren taalvermogen Groep 3 & 4: Cognitieve taalkunde We hebben wel een aangeboren taalvermogen, maar ook de taalomgeving is van groot belang voor taalverwerving. Groep 5 & 6 : Behavioristen We verwerven taal door imitatie.

Ronde 1: op zoek naar argumenten 15 minuten 2 leerlingen: tekstzoeker: gaan in de teksten op zoek naar argumenten 2 leerlingen: creatief denkers: gaan zelf op zoek naar argumenten 1 leerling: vertegenwoordiger en tijdwaarnemer: houdt de tijd bij en heeft als taak om na ronde 1 de rest van de klas in twee minuten te informeren/overtuigen over/met de door de groep gevonden argumenten voor hun opvatting. De vertegenwoordiger bepaalt welke argumenten het meest overtuigend zijn. Noteer de gevonden argumenten op kaartjes en leg de argumenten uit aan de vertegenwoordiger.

Ronde 2: evaluatie van argumenten De vertegenwoordiger van iedere groep informeert de klas in twee minuten over de gevonden argumenten voor hun opvatting. Alle argumenten worden op het bord verzamelt

Wat denken jullie nu? Hoe leren kinderen taal? Generatieve taalkunde (Chomsky) We hebben een aangeboren taalvermogen Cognitieve taalkunde We hebben wel een aangeboren taalvermogen, maar ook de taalomgeving is van groot belang voor taalverwerving. Behavioristen We verwerven taal door imitatie.

Wat denken de taalwetenschappers van nu? De opvatting van de cognitieve taalkunde overheerst op dit moment.