Aangeboren, aangeleerd of allebei? Les 1: Hoe leren we taal? Aangeboren, aangeleerd of allebei?
(1.05- 2.45) https://www.youtube.com/watch?v=qSkoBJLGvsQ
Fases in de taalontwikkeling voortalige fase (± 0 – 1 jaar) vocaliseren, brabbelen vroegtalige fase (± 1 – 2,5 jaar) eenwoordfase – tweewoordenfase – meerwoordenzin differentiatiefase (± 2,5 – 5 jaar) langere en complexere zinnen, uitspraak verfijnen, explosie woordenschat, uitbreiding van communicatieve functie van taal voltooiingsfase (± 5 – 9 jaar) basistaal is verworven, uitbreiding woordenschat, vervoegingen van sterke werkwoorden, zinnen worden langer en samengesteld
Hoe kan het dat kinderen zo gemakkelijk taal leren?
3 opvattingen over hoe kinderen taal leren: Generatieve taalkunde (Chomsky) We hebben een aangeboren taalvermogen Cognitieve taalkunde We hebben wel een aangeboren taalvermogen, maar ook de taalomgeving is van groot belang voor taalverwerving. Behavioristen We verwerven taal door imitatie.
Wat denken jullie?
Tijd om het te onderzoeken!
Ieder groep gaat argumenten zoeken voor één opvatting Groep 1 & 2 : Generatieve taalkunde (Chomsky) We hebben een aangeboren taalvermogen Groep 3 & 4: Cognitieve taalkunde We hebben wel een aangeboren taalvermogen, maar ook de taalomgeving is van groot belang voor taalverwerving. Groep 5 & 6 : Behavioristen We verwerven taal door imitatie.
Ronde 1: op zoek naar argumenten 15 minuten 2 leerlingen: tekstzoeker: gaan in de teksten op zoek naar argumenten 2 leerlingen: creatief denkers: gaan zelf op zoek naar argumenten 1 leerling: vertegenwoordiger en tijdwaarnemer: houdt de tijd bij en heeft als taak om na ronde 1 de rest van de klas in twee minuten te informeren/overtuigen over/met de door de groep gevonden argumenten voor hun opvatting. De vertegenwoordiger bepaalt welke argumenten het meest overtuigend zijn. Noteer de gevonden argumenten op kaartjes en leg de argumenten uit aan de vertegenwoordiger.
Ronde 2: evaluatie van argumenten De vertegenwoordiger van iedere groep informeert de klas in twee minuten over de gevonden argumenten voor hun opvatting. Alle argumenten worden op het bord verzamelt
Wat denken jullie nu? Hoe leren kinderen taal? Generatieve taalkunde (Chomsky) We hebben een aangeboren taalvermogen Cognitieve taalkunde We hebben wel een aangeboren taalvermogen, maar ook de taalomgeving is van groot belang voor taalverwerving. Behavioristen We verwerven taal door imitatie.
Wat denken de taalwetenschappers van nu? De opvatting van de cognitieve taalkunde overheerst op dit moment.