WELKOM BIJ ONZE WORKSHOP Leerstof in combinatie van digitaal en papier versie 05062015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
“Een reis naar Licht”.
WorldCat Local – Eenvoudig zoeken. In deze demo Eenvoudig zoeken: •Zoeken naar titels •De sortering van de resultaten aanpassen •De beschikbaarheid van.
Lesgeven en begeleiden
Tim Versluijs Leerdoelen.
Welkom Webshop (PSH). Geachte klant, De online documentatie is vervangen in een webshop. Hier een korte beschrijving van de webshop, met daarin enkele.
Buigen met een zetbank.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Van doelen naar reflectie
Het Debat Opbouw en inhoud.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Hulpmiddelen bij presenteren. Controleer van tevoren altijd of de apparatuur die je wilt gebruiken aanwezig is, of je er gebruik van mag maken en of je.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Typ hier je eigen naam Naam van de school
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
HS 3 Het verkoopgesprek.
Ismay Sonnemans & Khedy Gorissen
Online filmpjes maken. (
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
De Moderne Onderwijsmedia
Hoe werkt deze digitale methode? 1
lessen op vijf niveaus (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO)
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Opdracht 4 Video invoegen Gebruik deze presentatie om de opdracht te maken en zet hier je naam:.
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Uitleg Umbraco - Powerpoint Presentatie
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Weet jij hoeveel geld je op dit moment hebt op je rekening?
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Anton van den Noort1 FOTOSHOWS MAKEN HCC DEVENTER.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Leesvaardig Examentraining.
Onze ervaring met digitaal lotgenotencontact.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Na vandaag… Weet je wat een bank is en doet. Weet je waarom inzicht in je bankzaken belangrijk is Ken je de (financiële)
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Aubid Sarwar 4FD Betalen via Internet Waarom dit onderwerp? Wij kozen dit onderwerp omdat er tegenwoordig veel inkopen via internet gedaan worden en.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Passend onderwijs.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

WELKOM BIJ ONZE WORKSHOP Leerstof in combinatie van digitaal en papier versie

Even voorstellen? Waarom deze stellingen Digitale hulpmiddelen, de voor- en nadelen 10 stellingen ONDERWERPEN

Joep Pernot Learning Solutions Arie van Kralingen Stichting Leerstof & Vakkennis EVEN VOORSTELLEN

Nadelen  Er wordt steeds minder gelezen.  Met maken van animaties, filmpjes en e-learning is kostbaar.  Leerlingen worden steeds afhankelijker van (sociale) media. Voordelen  Mensen zijn veelal visueel ingesteld. Videofilmpjes en animaties geven leerlingen sneller inzicht in de materie.  Met een animatie of een filmpje kun je een complex onderwerp eenvoudig uitleggen.  Een studie over visuele communicatie toont aan dat leerlingen meer informatie onthouden wanneer ze kijken naar een animatie of video (met gesproken woord). Digitale hulpmiddelen Voor- en nadelen

Leveranciers van lesmaterialen en systemen hebben graag grip op de volgende onderwerpen:  Doelmatigheid  Gebruik  Actualiteit  Toekomstige ontwikkelingen  Kosten Om die reden willen wij graag uw mening weten. We doen dit aan de hand van 10 stellingen. Waarom deze stellingen

STELLINGEN 10 stelling ter discussie Reacties via Sendsteps

 Het inzetten van digitale hulpmiddelen is voor het onderwijs dat ik verzorg erg belangrijk (in algemene zin). Toelichting Onder de digitale hulpmiddelen verstaan we onder andere het gebruik van:  Foto’s  Illustraties  Online toetsen  Filmpjes / video  E-learning  Animaties  Link naar websites van bijvoorbeeld leveranciers  Wikiwijs leermiddelenplein / Wikipedia Stelling 1

 Ik vind het belangrijk als er in de tekst veel foto’s en illustraties zijn opgenomen. Toelichting Op elke pagina of scherm moeten minimaal twee foto’s of illustraties staan. Daarbij is het belangrijk dat de tekst en de foto’s goed bij elkaar passen. Voor een foto of illustratie geldt een minimumformaat. Stelling 2

 Ik vind het belangrijk dat ik mijn leerlingen online kan toetsen. Toelichting Heeft het afnemen van online toetsen de voorkeur. Dat kunnen diagnostische maar ook beoordelende toetsten zijn. Het voordeel van online toetsen is dat de resultaten automatisch worden opgeslagen in een leerlingvolgsysteem. Stelling 3

 Het gebruik van videofilmpjes in het lesmateriaal vergroot het inzicht in de materie. Mijn leerlingen nemen daardoor sneller informatie op. Zij kunnen dit ook beter reproduceren. Toelichting Na het behandelen van een onderwerp volgt een filmpje. Dit geeft een samenvatting van het onderwerp zodat een leerling een beter inzicht krijgt in hoe iets werkt of hoe iets wordt toegepast. Vragen  Kun je tekst ook volledig vervangen door een videofilmpje?  Is het zinvol om eerst een videofilmpje te tonen en dan uitleg te geven over een onderwerp? Stelling 4

 Het is beter dat mijn leerlingen regelmatig naar videofilmpjes of animaties kijken, dan dat zij tekst moeten lezen. Toelichting Het kan zijn dat door het veelvuldig gebruik van videofilmpjes of animaties, leerlingen hun lesvaardigheid onvoldoende oefenen. Dit kan tegen hen werken wanneer zij naar een vervolgopleiding gaan. Voorbeeld van een eenvoudige animatie: Werking van een relais relais Stelling 5

 Door het bekijken van een videofilmpje krijgen mijn leerlingen een beter inzicht in een onderwerp. Bijvoorbeeld hoe iets werkt en hoe het in de praktijk wordt toegepast. Toelichting De vraag is welke invloed het kijken naar videofilmpjes heeft of de langere termijn. Rekent de leerling er niet te veel op dat het wel in een videofilmpje wordt uitgelegd. ‘Ik heb het boek niet gelezen, maar ik heb wel de film gezien’. Stelling 6

 Het doornemen van een e-learningmodule maakt leren eenvoudiger. Het vergroot het inzicht in de materie, beter en sneller. Leerlingen krijgen hiermee het totaaloverzicht. Toelichting E-learning heeft het voordeel dat je schermen op eenvoudige wijze kunt vergroten. Het doel van e-learning is om aanvullende informatie te geven. Het raakt niet altijd de kern van het onderwerp, maar het geeft informatie over zaken die er bij horen. Voorbeeld: Bij koperen buis horen fittingen. Er zijn erg veel verschillende vormen en uitvoeringen van fittingen zoals de vele uitvoeringen in soldeer, knellen, klemmen en persen. Stelling 7

 Met de inzet van animaties leren leerlingen sneller. De stof beklijft ook veel beter. Toelichting Een animatie behandelt een onderwerp meestal in detail. Leerlingen bekijken liever een animatie dan dat zij tekst moeten doorlezen. De vraag is echter of de boodschap in voldoende mate overkomt en blijft hangen. Voorbeeld: Het uitleggen van het begrip soortelijke massa. soortelijke massa Stelling 8

 Leerlingen maken graag gebruik van smartphone en of tablet bij hun studie. Voor hen is studeren daardoor een stuk leuker. De ouders die u spreekt staan hier volledig achter. Toelichting Op steeds meer scholen wordt de smartphone bij het onderwijs betrokken. Waarschijnlijk zal in de nabije toekomst de digitalisering op dat terrein zich verder uitbreiden. Stelling 9

 Het linken naar externe sites zoals die van leveranciers en wiki’s vinden wij een zinvolle aanvulling op het onderwijs dat wij verzorgen. Toelichting Op de site van leveranciers vind je vaak actuele informatie over producten en systemen. Op wikiwijs en wikipedia wordt in de breedte erg veel informatie aangeboden. In sommige gevallen verwijzen we naar specifieke artikelen en leerstof onderwerpen. Stelling 10