Studiedag 18 oktober 2013. Programma MediaTrain; projectvoorstelling - Jo Van Hecke (vzw Tonuso), Davy Nijs en Tom Vandries (KHLim) Meetresultaten MediaTrain.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

Onze kernwaarden.
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Ouders en Kinderen Centraal
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Leiderschap ontwikkelen in de social profitsector Johan Robert - Directeur Personeels- en Organisatiebeleid TONUSO Peter Tuybens - Business Manager BCT.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Sociale media op school
ICT in een dynamische context
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Definitie Mediawijsheid
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
1.Het Vlaams Netwerk van verenigingen waar armen het woord nemen , het Europees jaar in de strijd tegen armoede en sociale uitsluiting 3.Armoede.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Workshop bejegening en informatievoorziening
Herstructurering Sociaal Domein
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
Kennismanagement & Sociale media
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
VZW “Ons Steentje” IVRK art.7: Omdat kinderen het recht hebben om de ouders bij zich te hebben.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Platform Internethulpverlening AMW De Bascule, 10 maart mei 2011.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Infodag Binc Dialoog, Reflectie en Actie 22 en 30 september 2010 Brussel - Gent.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Vlaams Ondersteuningscentrum Ouderenmis(be)handeling Themadag ‘Ouderenmishandeling’ CD&V Senioren 30/9/2016.
#GoldenRules themacampagnes GERICHT OP EEN BLIJVEND bewustZIJN VAN DE Gouden regels Ondersteunend materiaal implementatie- Juli 2017.
Presentatie EduCheck SOML
Ouderenmis(be)handeling onder de loep
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
ACOD Tram – Bus – Metro (TBM)
Aanpak van laaggeletterdheid
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
JEUGDzorg - voor wie?.
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Onderzoeksproject Service’
The Future Teacher 3.0.
‘Gezondheid’ verandert… Wat betekent dat voor paramedici?
Transcript van de presentatie:

Studiedag 18 oktober 2013

Programma MediaTrain; projectvoorstelling - Jo Van Hecke (vzw Tonuso), Davy Nijs en Tom Vandries (KHLim) Meetresultaten MediaTrain en uitdagingen - Jan Dekelver (Thomas More) Pauze 'Mensen in de digitale wereld, 2020‘ - Ben Caudron Slotwoord door Debbie Esmans, raadgever Media, Kabinet van mevrouw Ingrid Lieten, Vlaams minister van Innovatie, Overheidsinvesteringen, Media en Armoedebestrijding Broodjeslunch

6 M start- dag Terug- komdag Wie? Wat? Waar? MW-test 1 Leren over MW MW-test 2 MW-plan Veiligheidsplan EIGEN PROCES (o.a. MW-plan, veiligheidsplan, cursus, …) start ONLINE COACHING (via

“ Over het hele proces ” Oranjehuis - Stef en Niels

Clean UP

Nood aan passende aanpak en tools rond gebruik van internet en sociale media De nood ervaren van meer kennis, expertise op dit vlak. Sociale media zijn concreet aanwezig in de leefwereld van de jongeren (hoe gebruiken binnen begeleiding, hoe correct leren omgaan met sociale media) En nu? Waarom Mediatrain?

Afgevaardigden per entiteit Verkennen van noden ent. en sharen kennis Verdere vorming Veiligheidsplanner (mediatrain) Tips en ervaringen uitwisselen Risicoanalyse voor nieuwe media Verkennen online methodieken Niet 1 expert maar veel gepassioneerde werkgroepleden die nieuwsgierig exploreren Opstarten werkgroep

Minimediatraining per entiteit (triggeren medewerkers) Terugkoppeling naar beleid toe Tweedaagse voortgang proces aanspreekpunt Spread the word

Vorming rond facebook (jongeren) Mogelijkheid tot aanmaken professionele facebookaccount Afspraken gebruik internet en sociale media Verantwoordelijken netwerk en computerbeheer Vorming aan collega’s, jongeren en ouders (knowhow, tools) Enkele concrete acties

Inzichten werkgroep versus volgen van hardware Continuiteit werkgroep bottlenecks

Mee zijn!!! Zorgen dat we mee zijn met nieuwigheden, blijvend bijscholen… Vormingen aan jongeren, ouders en medewerkers blijven geven (dynamisch) Blijvend aanpassen van afspraken meegaande met wat er leeft, bestaat,…. Dromen: hardware om alles vlotter te maken (tablets, smartphones,…) Toekomst

“ Over het beleid ” De Elegast

“ Vanuit de ict ” Ons Tehuis - Kjell

Vereniging Ons Tehuis Inrichtende macht Raad van Beheer - Gemandateerden van de 5 OCMW's Dagelijks Bestuur Voorzitter, Secretaris, Directie Ouders steunen in opvoeden Opvoedingsondersteuni ng Pedagogisch advies Vorming & training aan professionelen Vorming & training aan ouders MFC Voorziening BJB Verblijf Autonoom Wonen Dagbegeleiding Contextbegeleidi ng JEZ11 Voorziening BJB Verblijf 1bis Contextbegeleidi ng hoge intensiteit Ondersteunende begeleiding DIVAM HCA-dienst BJB Arr. Ieper- Veurne Gemeenschapsdi enst Leerproject Herstelbemiddeli ng Herstelgericht Groepsoverleg

NOOD!! Format werkt, dit kan verder gaan Basisvorming niveau verschil Positieve signalen veiligheidsplanner (zelfevalauatie) Mediawijsheid naar e-hulp

MediaTrain 18 september 2013 METEN VAN MEDIAWIJSHEID Lieven De Maesschalck – Jan Dekelver 19

MEDIAWIJSHEID Wat? Waarom? Wat gaan (kunnen) we meten? Hoe? Bij wie gaan we mediawijsheid meten? Wat zijn de resultaten? Wat verder? 20

DOEL Het effect van de acties, ondernomen in het kader van het MediaTrain project meten op de mediawijsheid van hulpverleners en de organisaties waar ze werken 21

DEFINITIE Kennis, vaardigheden attitudes Kritisch bewegen in gemediatiseerde wereld Gericht op maatschappelijke participatie − ICT skills, leesvaardigheid, vlotte omgang, creatief gebruik, mediabewustzijn, inzicht in commerciële mechanismen, kritische informatie- en strategische vaardigheden, verantwoord en veilig (cf. de Beleidsnota Media en de Beleidsbrief Media ). 22

MEDIAWIJSHEID - MEDIATRAIN − ICT kennis Basiskennis en www Basiskennis internet veiligheid (Niet gemeten) − Vaardigheden Actief gebruik maken van media Creatief gebruik maken van media Maatschappelijke participatie − Attitudes Mediabewustzijn Inzicht in de mechanismen van commerciële communicatie en de media-industrie Kritische informatie- en strategische vaardigheden Verantwoord en veilig mediagebruik. 23

ONDERZOEKSPOPULATIE Werknemers bijzondere jeugdzorg Namen deel aan introductie en/of opleiding Begeleiders, staf, directie 24

ONDERZOEKSDESIGN Voor- en nameting − Nulmeting: bij de start van het project (september 2012 – december 2013) − Na introductie en opleiding (maart augustus 2013) Nulmeting: totaal van 375 respondenten 25

WAT IS UW GESLACHT? VariabeleAantalPercentage Vrouw23162% Man14438% Totaal375100% 26

HOEVEEL JAREN ERVARING HEBT U IN DE SECTOR? Aantal jaren ervaringAantalPercentage Minder dan 1 jaar257% Tussen 1 en 5 jaar13035% Meer dan 5 jaar ervaring22059% Totaal375100% 27

IN WELKE FUNCTIE BENT U MOMENTEEL TEWERKGESTELD? AntwoordAantalPercentage Uitvoerende functie28877% Leidinggevende functie 9225% 28

WELKE TAKEN BEHOREN TOT UW FUNCTIE? (MAXIMUM 3) AntwoordAantalPercentage Begeleiding van cliënten: jongeren30581% Begeleiding van cliënten: volwassenen5013% Begeleiding van ouders16745% Coördinatietaken8823% Managementtaken4612% Samenstellen en geven van opleiding103% Administratieve taken15942% Andere, namenlijk267% 29

UITVOEREN VAN HANDELINGEN 30 DOORGEVEN AAN CLIËNTEN/COLLEGA’S 99% 66%

HOE VAAK VOERT U DE HANDELING UIT StellingBijna dagelijks WekelijksMaandelijksZeldenNooitTotaal Ik gebruik het internet als methodiek in de begeleiding van mijn cliënten %

IK HERKEN PESTGEDRAG OP HET INTERNET 32 AntwoordAantalPercentage ja9726% Meestal18951% Meestal niet4913% Nee3710% Totaal372100% Er is herkenning, maar er wordt niet gerapporteerd of er actie wordt ondernomen

AUTEURSRECHTEN StellingHelemaal akkoord AkkoordNiet akkoord Helemaal niet akkoord Weet nietTotaal Het is belangrijk de auteursrechten van online materiaal te respecteren Het is belangrijk de bron van digitale informatie te controleren % 89% StellingNiet 0 Weinig Veel 4 Totaal Het is belangrijk de auteursrechten van online materiaal te respecteren Het is belangrijk de bron van digitale informatie te controleren % 82% DOORGEVEN AAN CLIËNTEN/COLLEGA’S

Ik maak het onderscheid tussen advertenties en informatie op het internet Ik herken agressieve verkoopstechnieken op het internet Ik breng informatie over een bepaald onderwerp samen vanuit verschillende bronnen Ik ben kritisch in mijn reacties op vriendschapsverzoeken GELIJKAARDIGE TENDENZEN VOOR 34

DEZE VRAGENLIJST IS EEN GOED INSTRUMENT AntwoordAantalPercentage Helemaal akkoord3810% Akkoord29780% Niet akkoord359% Helemaal niet akkoord10% Totaal371100% 35 90%

Vaardigheden Attitudes Frequentie Internetcomfort − Ik voel me comfortabel als… − Ik voel me zelfzeker bij… − Ik vind het leuk om… − Ik vind het bedreigend als… − Ik vind het gemakkelijk om… − Ik ben nerveus als… GROEPERING 36

Er is een zeer sterke relatie tussen internetvaardigheden en internetcomfort. Hoe meer vaardigheden men bezit, hoe meer internetcomfort men ervaart (p<0001) Er is een zeer sterke relatie tussen internetvaardigheden en internetfrequentie. Hoe meer vaardigheden men bezit, hoe hoger de internetfrequentie (p<0001) ENKELE VERBANDEN 37

BETROUWBAARHEID INSTRUMENT SubschaalCronbach's Alpha Vaardigheden0,856 vaardigheden doorgeven0,851 Attitudes0,801 Attitudes doorgeven0,910 Internetcomfort0,861 Internetfrequentie0,939 Totaal respondenten >0,7 !

BEZITTEN VAN VAARDIGHEDEN 39

VERHOUDING BEZITTEN EN DOORGEVEN 40

41 PROTOCOL IN DE LIFT

42 PROTOCOL IN DE LIFT

43 PROTOCOL IN DE LIFT

44 PROTOCOL IN DE LIFT

Geen statistisch significant verschil tussen nulmeting en meting na interventie op vlak van persoonlijke vaardigheden, attitudes, Instrument = zelfevaluatie – blijft subjectief Betere bewustwording en dat blijkt in significante toename in vaardigheden doorgeven (1,9 ->2,3) Meer mediawijze cultuur (cfr protocols, richtlijnen) Betrouwbaar instrument Tevredenheid over gebruik Verder onderzoek naar minimale vragenset Eindrapport : beschikbaar december 2013 KERNBESLUIT 45

De methodiek werkt. Hoe dragen we dit verder uit? Het meetinstrument aanpassen aan andere omgevingen – CAW’s, Jeugdhulpverlening, OCMW’s, sociale diensten, ouderen … Vlaams? Belgisch? Europees? EN VERDER? 46

STUDIEDAG 18 OKTOBER 2013