Goeiemorgen. Ik ben Casper.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Autisme en Mindmap Thuis en op School
voor iedereen die van zijn hond houdt…
verstandelijke beperking
Samenspel Nieuw Vennep
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
Er zal altijd iemand... REM: Everybody Hurts..
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
AUTISME EN GELOOF 2 oktober 2012 Linschoten.
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
hoe autismevriendelijk ben ik
Een lessenserie van drie lessen
Autismespectrumstoornissen
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Werken aan zorg Thema autisme.
Van begrijpen naar begeleiden
Ik ben Bob..
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Welkom op onze thema-avond
Een haperend geheugen.
Autisme Spectrum Stoornissen
Lastige gevoelens van de therapeut: op of onder de tafel?
Ik heb iets van autisme of zo
Is de vereniging auti-proof?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Zelfhulpgids naar werk
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Autisme Vriendelijk Onderwijs
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Het syndroom van Asperger
Leven met autisme Wat betekent autisme voor iemand zelf. Delfos, M
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
RAAR of WAAR Mediabegrip week 41/42.
Autisme Spectrum Stoornissen
Informatie voor cliëntondersteuners Wmo. Inhoud 1.Cijfers en feiten. 2.Wat is vergeetachtigheid en wat is dementie? 3.Hoe herken ik dementie? 4.Verschillende.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Communicatie & Relatie
Heel gewoon maar toch anders.
Goeiemorgen. Ik ben Casper. Ik heb kenmerken die horen bij het autistisch spectrum. Zelf zeg ik liever dat ik het Asperger syndroom heb. Casper Boot.
Waar ga ik het over hebben? Wie ben ik (volgens mezelf)? Wat zijn mijn voornaamste interesses? Wat is verder belangrijk voor mij? Hoe denk ik over mijn.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
waarneming en regeling !
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
© UNIEK IN DE KLAS.
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Autisme en het Syndroom van Asperger
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Prikkelverwerking bij autisme
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Transcript van de presentatie:

Goeiemorgen. Ik ben Casper. Ik heb kenmerken die horen bij het autistisch spectrum. Zelf zeg ik liever dat ik het Asperger syndroom heb. Alice Schippers en Casper Boot

Autism spectrum disorders: Kenmerken (DSM V) Autism spectrum disorders: a spectrum of neurodevelopmental disorders that can be traced by a list of criteria, of which “[p]ersistent deficits in social communication and social interaction across multiple contexts” and “restricted, repetitive patterns of behavior, interests, of activities” lies at their core. flawed social skills, deficits in communication, and repetitive behavior that is often characterized by stereotypical body movements, a sensitivity to sensory input and a preference for unchanging recurring activities.

Kenmerken Alleen maar beperkingen? -> clinical discourse (cause and possible treatment) -> social discourse (behaviour) -> humanities discourse (representation) Ontdek in het navolgende deze discoursen (of mengvormen ervan)

Oorzaak? Neurologische (biologische) ‘afwijking’ in de hersenen (informatieverwerking) Is autisme een beperking of een handicap? Autisme of autismespectumstoornissen What´s in a name?

Binnen de hersenen: Kinderen met autisme: Andere hersengroei Meer vertakkingen / te weinig snoei (Utah Frith) Meer minikolommen (dr. Casanova) Gewone, dagelijkse prikkels veroorzaken al overprikkeling. Het ‘filtersysteem’ kan niet naar behoren werken.

Hoe uit zich autisme? 1. Beperkingen in de sociale interactie 2. Beperkingen in de communicatie 3. Beperkingen in het verbeeldingsvermogen 4. Rigide denken en handelen Focus op talent. Casper aan het woord. Voordelen: Gevoelige zintuigen (ik kan goed horen en ruiken Ik ben slimmer dan de meeste andere kinderen in mijn klas Ik kan me goed concentreren Ik let op details dus ik heb bijvoorbeeld goede cijfers voor mijn dictee en ik kan nog beter rekenen!

Theory of mind (TOM) Het onvermogen om zich in te leven in gedachten gevoelens intenties van anderen Casper: ik ben juist erg gevoelig, bijvoorbeeld: Als iemand mij uitscheldt, ga ik sneller wegrennen en huilen dan iemand anders. Eigen regie: empowerment Participatie: hoe kun je, ONDANKS je beperking deel uitmaken van de samenleving? Inclusie: hoe kun je DANKZIJ je beperking deel uitmaken van de samenleving? Nothing about us, without us!

1. Beperkingen sociale interactie Problemen met zich inleven en verplaatsen in de ander Weinig begrip van sociale situaties Problemen met wisselende en onzichtbare sociale betekenissen Casper: ik heb een paar vaste vrienden, waarmee ik het erg leuk vind om te spelen. Dit zijn: Lucas, Thom, Ruben, Rein. Trouwens: Lucas heeft PDD-NOS, Thom is dyslectisch, Ruben en Rein hebben een bril. En Rein is heel druk.... (geen ADHD)

Centrale coherentietheorie Problemen met samenhang ontdekken in wat men waarneemt Moeite met verlenen van de juiste betekenis aan wat men waarneemt Detaildenken (tunnelvisie- of juist een voordeel?) Casper: Tunnelvisie klopt niet. Dat is juist NIET alle details zien. Wat ik leuk vind: determineren (dierenclassificatie). Ik weet ook dat er software bedrijven zijn die graag autisten in dienst nemen.

Executive functioning theory Prob Problemen met het plannen, organiseren en monitoren van het eigen gedrag Zelfsturing en zelfmanagement Voorbeeld: Caspers ‘Leven van een Loser‘-kalender. Ik kan erg goed onthouden, gelukkig daarom vergeet ik de meeste afspraken niet of is het niet erg dat ik het huiswerk ben vergeten te maken ;-)

2. Beperkingen in communicatie (‘Andere communicatie’) Moeite met abstract en vaag taalgebruik Moeite met figuurlijk taalgebruik Moeite met wat niet gezegd, maar wel bedoeld wordt Moeite met non-verbale communicatie Concreet denken en alles letterlijk nemen Voorbeeld van Casper: wat betekent het dat mensen een duim omhoog steken? Misschien bedoelen mensen wel een pistool zonder loop? Heeft dit ook een andere kant (voordelen)?

3. Beperkingen in het verbeeldingsvermogen Rigide denken en handelen Weerstand tegen veranderingen Voorkeur voor vaste routines en regels Beperkte, eenzijdige interesses voorbeelden voor wie is dit een probleem? Moeite met onderscheid fantasie – werkelijkheid Voorbeeld: Casper leest vooral graag non-fictie, het liefst informatie-boeken.

4. Prikkelverwerking Informatiebronnen: Interne zintuigen: evenwicht en lichaamspositie Externe zintuigen: horen, zien, ruiken, smaken en voelen Gedachten Samen goed voor 260.000 prikkels per seconde Casper: Aan tafel zit ik soms met mijn vingers in mijn oren omdat mijn zusje heel erg smakt.

Gevolgen Dia 14 “Autistische gedragingen”: Rigide Weinig gerichte communicatie Weinig sociaal effectieve gedragingen Oververmoeid Overstressed Extreem onzeker en twijfelen Hyper/hypogevoelig (ook voor emoties) Schijnbare concentratieproblemen Herhalingsgedrag Wie herkent zich hierin ? Tip: doe zelf een test op http://www.aspergersyndroom.nl/index.php/doe-de-test.html in het Engels: search for AQ test

Hoe kan je begrijpen? Casper: Achtergrondgeluiden (zoals de grasmachine) hoor ik even sterk als voorgrondgeluiden (zoals het gesprek in de kamer) Ik word niet graag aangeraakt. Ik verdraag de labels in kleding slecht. Ik verdraag geen rolkraag (col). Mijn kamer opruimen is een complex probleem voor mij. Mijn hobby´s zijn: Dieren classificeren, dingen met dieren doen, dieren redden (ik redde eens een moeder eend met jonkies van mijn vader die achter het stuur zat van de auto) en karate …

Omgang? Structuur (niet rigide, wel verduidelijking) Voorspellen Waar Wanneer (start/stop) Wie Waarom Hoe Voorspellen Rituelen Casper: rituelen vind ik fijn, zoals rugje kriebelen voor ik ga slapen ;-)

Labeling: Neurotypicals NT is een neologisme waarmee iedereen met een 'doorsnee' neurologische en psychologische ontwikkeling van de hersenen wordt bedoeld. Term oorspronkelijk afkomstig van mensen met een autismespectrum stoornis Tegenwoordig als aanvaardbaar begrip gebruikt in onder meer de neurowetenschappen Leestip: The Diagnosis Formerly Known as Asperger’s. Protesting and honoring Asperger's in the troubled end of the DSM-IV era. Published on September 29, 2012 by Lucy Berrington in Asperger's Alive (http://www.psychologytoday.com/blog/aspergers-alive/201209/the-diagnosis-formerly-known-aspergers

Diversiteit is rijkdom Column in de week voor autisme (begin april) van Aleid Truijens (VK). Pointe: We mogen mensen met deze handicap niet buitensluiten, ze moeten 'meedoen'. Dat klinkt erg sneu. Anderzijds is autisme dus iets om trots op te zijn: 'Ik denk anders!' Misschien is het wel een gave.
Die laatste gedachte wordt gevoed door Amerikaanse bestsellerauteurs als Norm Ledgins en Diane Kennedy. Het gaat hen om de Asperger-variant, de intelligente of geniale autisten. President Thomas Jefferson zou 'het' hebben gehad, Marie Curie, Einstein en Mozart. Jane Austen wellicht. Darwin en Picasso. Zelfs Aristoteles wordt 24 eeuwen na dato tot 'aspie' gekroond.

Representatie: booming! Boeken: The Curious Incedent of the Dog in the Nighttime ( Mark Haddon, 2003) Millennium Trilogy (Stieg Larsson, 2005-2006), also a tv series De eenzaamheid van de priemgetallen (Paolo Giordano, 2008), also a movie The Rosie Project (Graeme Simsion, 2013) Films: Rain man (1988) Wretches & Jabberers (2011) The girl with the dragon tattoo (2009) Billy the Kid (2007) Community (tv series, 2009-now)