Praktijkonderzoek Onderzoek in de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Workshop: Als je op of uit valt of juist niet…. Wat komt aan de orde: 1.De realiteit van de GHS 2.Aanstaande ontwikkelingen 3.Vragen en/of opmerkingen.
De bezoeker maakt een keuze tussen de verschillende monsters en locaties door op een monster te klikken.
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Hoeveel boterhammen eten wij?
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Gebruikerstest. Kenmerken proefpersonen 1 kind van 5 jaar uit groep 1 1 kind van 7 jaar uit groep 3 1 kind van 8 jaar uit groep 4 1 kind van 9 jaar uit.
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Tafelcursus U-10 & U-12.
Presentatie Bijeenkomst 1
Presentatie Bijeenkomst 3
Dit is de spreekbeurt van Esmée!
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Naar het voortgezet onderwijs
Pemwjk 2. Presentatie voor week 2!!! Maak een presentatie van ongeveer 5 minuten waarin je uitlegt wat de visie is op het samenstellen van kleine groepen.
Coaching week Rotterdam Academy.
Maak een presentatie van ongeveer 2 minuten waarin je uitlegt wat jouw visie is op het samenstellen van kleine groepen vanuit het VVE programma dat jullie.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Pedagogisch werken in de wijk
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Assessmentweek SEMESTER 1 (26-30 JANUARI 2015). Welkom!  Wat houdt deze week in?  Individuele voorbereiding  Werken in groepjes  Heel belangrijk:
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Werken met groepen jonge kinderen
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
Welkom in groep 2!.
Duurzaamheid in Gennep
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Het delen van kennis een onderlinge uitwisseling van praktische kennis
Balans Jezus vertelt dat we stevig staan als we naar Zijn woorden luisteren en er ook wat mee doen. En dat we minder stevig staan als we alleen Zijn woorden.
Observeren en rapporteren
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Het 24 spel.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
NSCCT Instructie groep 4
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Begeleiden les 1.
Workshop Smakelijke eters
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
Project gamemarket Les 1.
Transcript van de presentatie:

Praktijkonderzoek Onderzoek in de praktijk Met medewerking van de pedagogisch medewerkers Wat hebben we daarmee gedaan? Structuur: Vereenvoudiging Minder tekst Minder stukken Geen pvjp; alleen beleidskader en werkplan per merk en protocollen in beleid

spelbetrokkenheid beschikbaarheid van pedagogisch medewerkers

Spelbetrokkenheid Waar denken jullie aan? Voorbeelden…. 2 dingen zaken er uithalen: Visie op kinderopvang van Korein en opvoedingsdoelen

Spelbetrokkenheid 2 dingen zaken er uithalen: Visie op kinderopvang van Korein en opvoedingsdoelen

Spelbetrokkenheid 2 dingen zaken er uithalen: Visie op kinderopvang van Korein en opvoedingsdoelen

Beschikbaarheid Hoe kun je beschikbaar zijn? Twee soorten/houdingen 7

Wat gaan we doen? deze week kiezen jullie een dag van de week die dag en die groep kinderen en die ped. medewerkers gaan het onderzoek daadwerkelijk uitvoeren en meedoen 8

Wat gaan we doen? volgende week maken jullie ongeveer 15 minuten filmopnamen op die dag tijdens vrij spel van de kinderen zorg dat alle kinderen uit de groep even in beeld komen 9

Wat gaan we doen? Gezamenlijke avond, begin januari: uitleg over betrokkenheid bekijken en scoren van de gemaakte beelden kiezen voor wijzigingen in gedrag mbt beschikbaarheid en tijdsafspraken toelichting van de onderzoeksvragen en tussentijds documenteren

Wat gaan we doen? aan de slag!  ander gedrag onderzoeksvragen in de gaten houden evt. filmen, er samen over praten, dingen uitproberen ongeveer 6 weken, op de vaste dag van de week tussentijds begeleiding van Tineke/Monique we komen naar je toe!

Wat gaan we doen? laatste dag: weer ong. 15 film tijdens vrij spel, ieder kind in beeld eind bijeenkomst tweede helft feb. scoren 15 min film op betrokkenheid eindervaringen bespreken adhv de documentatie en antwoorden op onderzoeksvragen eindbijeenkomst in Utrecht op 30 maart

Nodig? Camera’s Twee data prikken (avonden): begin jan en eind feb Vragen?