Interculturele competenties Inleiding Leeronderzoek Scriptie Vragen en discussie
Inleiding Mijn parcours Huidig werk Waarom ben ik hier?
Leeronderzoek Kernvraag: Welke factoren kunnen het ontwikkelen van interculturele competenties bevorderen? Literatuurstudie Houden van interviews: 4 met Franstaligen werkzaam in bedrijfsleven 4 Franstalige onderwijzers 2 uitwisselingsstudenten
Scriptie:Interculturele competentie en werkgerelateerde mobiliteit. Hoe zwaar weegt de confrontatie met multiculturaliteit en plurilinguisme vanaf jonge leeftijd in de ontwikkeling van interculturele competenties?
Kernbegrippen – zie ook handout Interculturele competentie European Common Framework of Reference for Languages Le parcours identitaire Mediation
Opbouw corpus Afnemen van interviews: Niet-gestructureerd vs gestructureerd Kwalitatief vs kwantitatief Open vragen vs gesloten vragen Uitschrijven interviews
Analyse corpus 3 hoofdlijnen: Identiteit; Bevatten van verschillen; Mediation.
“Meten” ontwikkeling van interculturele competenties 1 Acculturatiecurve van Hofstede
Interculturele sensibiliteitstheorie – Bennet, Hammer & Wiseman (1) Ethnocentrisme vs Ethnorelativisme Zes fases: Ontkennen van culturele verschillen; Verdedigen van eigen cultuur tegenover andere culturen/ van andere cultuur tegenover eigen cultuur; Minimaliseren van culturele verschillen;
Interculturele sensibiliteitstheorie – Bennet, Hammer & Wiseman (2) 4. Accepteren van culturele verschillen; 5. Adaptatie van culturele verschillen; 6. Integratie van culturele verschillen.
Conclusie Confrontatie met meertaligheid & multiculturaliteit verhoogt interesse en gevoeligheid voor andere culturen. Hoe eerder, hoe beter. Ontwikkeling interculturele competenties wordt hierdoor gestimuleerd.
Kanttekeningen Sensibiliteitstheorie meet slechts naar 1 maatstaf: de omgang met verschillen Mediation is niet te meten bij mijn methode; slechts in te schatten door geïnterviewden zelf Andere factoren zijn van belang. Denk bijv. aan ethnische minderheden in de samenleving.
Kritiek op de “carte” Zarate : levensloop is zo individueel is dat interculturele competenties niet in verschillende beheersingniveau’s kan worden weergegeven Volgens mij: Tabel met verschillende niveau’s noodzakelijk. Niet als doel, maar als middel
Vragen? Discussie?