Interculturele competenties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interculturele Communicatie
Advertisements

GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
POP Implementeren Mobiliteitsfonds HBO Inleiding Els Frigge.
EU Back to School Naam Gastdocent Titel / Functienaam.
College 2 7 stappenplan.
M-C Kok Escalle Identiteit Wie ben ik ? Wat ben ik ? Hoe ben ik ?
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Exit-onderzoek. 1. Waarom? Verlies van competentie uit entiteit –Toekomstig vrijwillig vertrek opvangen –Twee kernvragen: wie en waarom? Let op: ligt.
Wetenschappelijke methode
De doula: duivels of devine
Ethiek MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie par. 3.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1.
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Jongeren Preventie Team
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Donderdag 15 januari 2009 – 13:30 uur
Interventies houden geen rekening met culturele verschillen. Hulpverlening weet migrantenjeugd slecht te vinden.
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
National culture, leadership and citizenship: Implications for cross-cultural management Testa (2009). Internatioal Journal of Hospitality Management,
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Psychologisch contract
De Vlaming en zijn (on-) veiligheidsgevoelens: ongelijk verdeeld en verspreid? Dries Verlet & Marc Callens Studiedienst Vlaamse Regering Stefaan Pleysier.
Interculturele communicatie
Nootzaak! De praktijkkennis van vakleerkrachten muziek in het basisonderwijs betreffende het ontwerpen en het uitvoeren van een curriculum voor ‘noten.
Les fonctions de la langue de la rue aux Pays-Bas et en France
Culturele problemen? Welke factoren spelen een rol bij het ontstaan van Diabetes Mellitus bij Indiase mensen? Inleiding India wordt tegenwoordig ook wel.
Fractuurpreventie heeft geen prioriteit in de huisartsenpraktijk
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Afstuderen Woensdag
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Trends, week 6 Jeugdzorg, zwaardere opvoedondersteuning, jeugdcriminaliteit Madeleine Meurs.
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
RCT naar het effect van een online decision aid voor zelftesten Martine Ickenroth, Janaica Grispen, Gaby Ronda, Geert-Jan Dinant, Nanne de Vries, Trudy.
Vermogensrendementsheffing Interen op risicovrij rendement?
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 3 Integratie van modulen Marie-Joze van Raak 1.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Culturele identiteit en mediation College 2: Identiteitsconstructie in discours.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
De ontwikkeling van de D-RECT Opleidingsklimaten meetbaar maken Klarke Boor.
LECTORAAT INTERNATIONALE SAMENWERKING DE HAAGSE HOGESCHOOL Wensen en behoeften van alumni en werkgevers t.a.v. internationale competenties Discussie van.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
GEDWONGEN FUSIES IN DE CULTURELE SECTOR EEN KWALITATIEF ONDERZOEK NAAR SUCCESFACTOREN – E. MIDDELHOFF 2016 EM2016.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Disclosure belangen NHG spreker
Gelijke kansen op school: het kan!
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
Zorglokaal DE EVALUATIE.
LES 2: PROEF-LES 1) Wat is de bedoeling?
Wie is
Kleurloos hulpverlenen
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Stap drie bij projecten
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Transcript van de presentatie:

Interculturele competenties Inleiding Leeronderzoek Scriptie Vragen en discussie

Inleiding Mijn parcours Huidig werk Waarom ben ik hier?

Leeronderzoek Kernvraag: Welke factoren kunnen het ontwikkelen van interculturele competenties bevorderen? Literatuurstudie Houden van interviews: 4 met Franstaligen werkzaam in bedrijfsleven 4 Franstalige onderwijzers 2 uitwisselingsstudenten

Scriptie:Interculturele competentie en werkgerelateerde mobiliteit. Hoe zwaar weegt de confrontatie met multiculturaliteit en plurilinguisme vanaf jonge leeftijd in de ontwikkeling van interculturele competenties?

Kernbegrippen – zie ook handout Interculturele competentie European Common Framework of Reference for Languages Le parcours identitaire Mediation

Opbouw corpus Afnemen van interviews: Niet-gestructureerd vs gestructureerd Kwalitatief vs kwantitatief Open vragen vs gesloten vragen Uitschrijven interviews

Analyse corpus 3 hoofdlijnen: Identiteit; Bevatten van verschillen; Mediation.

“Meten” ontwikkeling van interculturele competenties 1 Acculturatiecurve van Hofstede

Interculturele sensibiliteitstheorie – Bennet, Hammer & Wiseman (1) Ethnocentrisme vs Ethnorelativisme Zes fases: Ontkennen van culturele verschillen; Verdedigen van eigen cultuur tegenover andere culturen/ van andere cultuur tegenover eigen cultuur; Minimaliseren van culturele verschillen;

Interculturele sensibiliteitstheorie – Bennet, Hammer & Wiseman (2) 4. Accepteren van culturele verschillen; 5. Adaptatie van culturele verschillen; 6. Integratie van culturele verschillen.

Conclusie Confrontatie met meertaligheid & multiculturaliteit verhoogt interesse en gevoeligheid voor andere culturen. Hoe eerder, hoe beter. Ontwikkeling interculturele competenties wordt hierdoor gestimuleerd.

Kanttekeningen Sensibiliteitstheorie meet slechts naar 1 maatstaf: de omgang met verschillen Mediation is niet te meten bij mijn methode; slechts in te schatten door geïnterviewden zelf Andere factoren zijn van belang. Denk bijv. aan ethnische minderheden in de samenleving.

Kritiek op de “carte” Zarate : levensloop is zo individueel is dat interculturele competenties niet in verschillende beheersingniveau’s kan worden weergegeven Volgens mij: Tabel met verschillende niveau’s noodzakelijk. Niet als doel, maar als middel

Vragen? Discussie?