Smart Prepayment Kristof Manhaeve.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

The customer centric software company
Internet Broker Project
DUWOBO – werkgroep energie Stand van zaken. Studiedag (23 maart 2010): Duurzame energienetten in Vlaanderen –Context •Maatschappelijke drijvers? –Vrijmaking.
Programma 10u: Deel 1 – Praktische tips door Ninnin Michaël
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Banken en & kredietrapportages SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
ASP: Internetboekhouden
BIG DATA Jeroen Wolfs. Agenda •Big data •Check-out & big data •Toepassingen van big data in eCommerce.
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
Trends en Innovaties in het Retail Betalingsverkeer
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
Dienstverlening Dyade in het kader van SEPA. Overzicht Quick scan Projectmanagement Advies acceptgiro’s Machtigingenadministratie.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Mamut Kassa K.D.C Swakhoven
Een introductie. Open source Betere kwaliteit Hoge innovatiesnelheid Betere prijs/kwaliteit verhouding Vrijheid in keuze van leverancier Gedreven door.
Marketing PFS Access Management SEPA: Het einde van een commodity tijdperk ? Peter Devlies 30 mei 2006.
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
Enexis.
Waarom doen wij wat we doen ! Toekomst visie Observatie systeem AchterAchter KantKant Uw Adviseur Dienstverlening Aan u als consument Uw Adviseur Back-office.
Het nieuwe marktmodel Workshop HVC Alkmaar 12 juni 2008 Versie 1.0.
Eerste ervaringen met het meten van mobiliteit met de smartphone
Sociale correctie waterfactuur Hoorzitting Commissie Leefmilieu, Vlaams Parlement, 3.7,2012 Christophe Claeys en Nathalie Debast, stafmedewerkers VVSG.
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Infodagen: Toekomst AgendaWeb Kristof Brams 20-29/10/2010 VERA Autonoom Provinciebedrijf.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Mamut Kassa K.D.C Swakhoven
Ymor Ketenbewaking bij debitel
Telfort Postpaid Buitenlandbundels - live op 28 juli
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
Grip op IT.
Gemeenschappelijke werkgroep 13 december Agenda Verdere bespreking discussiedocument “rollen in de markt” -> presentatie Eandis - Infrax –De rol.
Blauwdruk MULTI CHANNEL Architectuur
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
De toekomst van EDISON Informat, EDISON en Internet 27 april 1999 Freddy Deprez.
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
?.
Hoe optimaliseer ik de bereikbaarheid voor mijn organisatie.
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
“video op Youtubekanaal” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Sofie, ICT-verantwoordelijke.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Beheer van Onderzoeksdata (RDM) Hannelore Vanhaverbeke – DOC Jan Ooghe, Kristel Hoydonckx – ICTS TOB project o.l.v. Hilde Van Kiel - UB.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Kinderopvang Individueel verminderd tarief en OCMW-tarief Aanpak en visie vanuit het Sociaal Huis Oostende.
Doel 1: Actieplan Leerbanen ‘top of mind houden’ loopvermogen zonder uitbreiding versterken Contacten warm houden Contactmomenten uitbreiden Van 100 naar.
Usermanagement ondernemingen en organisaties Auteur / section: Toegangsbeheer.
PROJECT TELEMETRIE ONLINE CONSUMPTION MONITORING SYSTEM EDF LUMINUS Dag van de Energie 07 maart 2016.
WAT WORDT ER OP KORTE TERMIJN VAN JULLIE VERWACHT EN WAT MOGEN JULLIE VAN ONS VERWACHTEN?
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
Welkom Eandis,partner in de strijd tegen EnergieArmoede oktober 2016
Onlinehulptoepassingen in OCMW’s
Standaard PvE E-Kluizen
Navigatie Om ergens naar toe te gaan moet men de weg wel kennen.
Modern technologisch instrument voor efficiënte alarmering
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
Klantentevredenheidsenquête 2016 Resultaten
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
Uw eigen diensten verkopen via 2tCloud
Herziening toegangscontract (Werkgroep juridische aspecten en data aspecten) /09/ /09/2016 SSGTC 2018 (2)
ADR's & SCAN CARDS.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Waarde(n)vol werk in uitvoering
VIMTAG Keuzehulp voor het vinden van de juiste IP camera.
Energiebesparing maatschappelijk vastgoed
Landelijke coöperatie voor Energiebesparing.
Transcript van de presentatie:

Smart Prepayment Kristof Manhaeve

Kader We streven naar het uitvoeren van de sociale openbaredienstverplichtingen als sociale leverancier met een standaard slimme meter (dus niet budgetmeter specifiek). Alle intelligentie en complexiteit willen we centraliseren om zo kostenefficiënt en maximaal klantvriendelijk te werken. Dit laat ons toe om onafhankelijk van meterleveranciers te werken.

Maatschappelijke baten: ‘Drivers’ Maatschappelijke baten: Geen stigmatisering meer door aparte budgetmeters enkel voor “wanbetalers” We vermijden het ‘transport’ van data via de kaartjes. Ten allen tijde de juiste berekening (tarief vs betalingen ifv tijd). Financiële baten Installatiekost 200-300 euro (éénmalig) Vermeden schuldopbouw € 95 (per jaar/klant) Werkingskosten Eandis € 20 (per jaar/klant)

‘Drivers’ Verouderde technologie Binnen enkele jaren geen budgetmeters elektriciteit meer leverbaar Software is einde levensduur We zoeken naar future proof technologie met de bedoeling te optimaliseren voor klant en (sociale) leverancier (wegwerken van huidige ergernissen).

High level smart prepayment architecture Central Market System Routen van remote transacties tussen PPE en DNB (on/of, vermogensbeperking) Doorsturen van de berekende gevalideerde verbruiken en indexen naar de PPE Uitwisselen van betaalinfo (optioneel) Prepayment Engine: berekenen resterend krediet, schuldbeheer en uitsturen van acties naar de meter. Communicatie naar de klant via IVR, brief, website, SMS… Betaalkanalen: Atos betaalnetwerk, online betalingen, overschrijving… Sociale Leverancier Prepayment Engine M AMM MDM CMS Commerciële Leverancier High level architectuur met beschrijving van de componenten 19 februari 2015 Strategische Stuurgroep Programma Slimme Gebruikers

High level architecture with suppliers and DGO Comm Leverancier M AMM MDM CMS Sociale Leverancier Prepayment Engine MIG DNB MIG 6 Nieuwe standaard interface Uitgesplitst per DNB en met meerdere leveranciers 19 februari 2015 Strategische Stuurgroep Programma Slimme Gebruikers

Bouwblok 1: Betaalkanalen Noodzakelijk voor piloot: Atos – Xenta terminal oplossing. Blijft ook in de toekomst bestaan Incl. Cash betalingen online betaling via “my xxx” door derde partij (bvb Ogone). Later uit te breiden (must have): betalingen via Self bank / Home bank. overschrijvingen Verder te onderzoeken: SMS betalingen app Cruciaal is de snelheid van het capteren van de zekerheid van betaling om meter te kunnen aansturen.

Bouwblok 2: Prepayment Engine. Berekeningsmodule die centraal alle berekeningen doet die noodzakelijk zijn om een “prepayment klant” te beheren. Zo weinig mogelijk dupliceren van data vanuit leverancierssystemen. Dient onafhankelijk van de leverancierssystemen 24/7 beschikbaar te zijn.

Bouwblok 2: Prepayment Engine Registratie van betaalnotificaties Dagelijkse berekening saldo a.d.h.v. reële verbruiken en correcte prijzen t.o.v. de (vooraf-) betalingen. Stuurt remote transacties aan via interface naar CMS en verder naar de DNB (slimme meter ketting). Beheert schuld(-afbouw) Communiceert met de communicatiedragers (mogelijk via terugkoppeling leverancier) Kan tweewegcommunicatie verwerken (SMS) Houdt een tracking bij van: Betalingen Interactie met meter Interactie met klant

Bouwblok 3: Communicatie naar de klant Noodzakelijk om piloot te kunnen starten: Alle info dagelijks up to date beschikbaar via Internet (My xxx) IVR: via gratis nummer saldo beschikbaar stellen Maandelijkse communicatie van de niet dringende info (verbruiksoverzicht, schuldafbouw…) SMS: communicatie naar de klant Later uit te breiden naar: Smartphone (app of website geoptimaliseerd voor mobiel) SMS: ook communicatie van de klant ontvangen (activatie noodkrediet) Out of scope: In home display

Use Case 1: klant komt in smart prepayment Informeren van de klant (door leverancier): Betaalwijze(n) Hoe gebruik ik de slimme meter (als voorafbetaalmeter) Hoe kan ik mijn krediet, betaalinfo enz opvolgen? De leverancier brengt volgende zaken up to date: PPE: account aanmaken, correcte tarief koppelen CMS: verwittiging van toegangspunt in prepayment DGO: notificatie van prepayment (vlag in ISU, hogere service) 3. a) indien klant niet binnen x tijd de nodige betaling doet kan de meter op afstand afgekoppeld worden, b) Wanneer betaling wordt uitgevoerd, wordt de reeds verbruikte energie integraal verrekend en het saldo wordt ter beschikking gesteld voor nieuwe energie.

Use Case 2: noodkrediet elektriciteit uitgeput Dagelijks wordt het resterend krediet (her)berekend. Wanneer het noodkrediet is uitgeput stuurt de PPE via de DNB de volgende acties naar de meter: Energietoevoer onderbreken Vermogen beperken tot 2300W (1x230Vx10A) Meter terug “armen” Klant informeren over de uitgevoerde actie(s).

Use Case 3: beperkt vermogen (10 Ampère) Wanneer een klant schulden heeft (verbruik noodkrediet / beperkt vermogen), dan wordt de volgende betaling gebruikt om een deel van de schuld te delgen, een ander deel kan hij gebruiken voor nieuwe energie. Het contractuele vermogen wordt via de slimme meterketting in de meter geactiveerd. De klant wordt via één of meerdere communicatiemiddelen verwittigd dat de betaling verwerkt is en/of dat het oorspronkelijke vermogen teruggegeven werd.

Voorlopige timing Bi-regionaal overleg tussen de verschillende netbeheerders is lopende. We voorzien een aantal marktverkenningen voor de zomer: we zijn op zoek naar een zo standaard mogelijke oplossing. We streven naar twee piloten.

Piloot pre MIG6 Testperiode loopt in Q2-Q3 2017: we testen naast de technische werking van de PPE ook de gebruikerservaringen mbt betaalkanalen en communicatiekanalen. Gebruiksgemak Is de info voldoende of te veel of te weinig Zijn er ontbrekende of overbodige zaken in de werking Is er nog optimalisatie mogelijk als we willen evolueren naar een verdere uitrol.

Piloot pre MIG6 Schaalgrootte: enkele honderden klanten van de sociale leveranciers in Vlaanderen (Wallonië?) Vrijwillige deelname, klantenselectie ism OCMW’s, Samenlevingsopbouw en Netwerk tegen Armoede. We verwachten actieve input en feedback van de klanten en de hulpverlening. Op basis van deze input zullen we de werking waar mogelijk bijsturen.

Testperiode loopt in Q2-Q3 2018: Piloot post MIG6 Testperiode loopt in Q2-Q3 2018: Grootte orde nog niet gekend. Vooral technische integratie via het CMS dient hier getest te worden. Indien mogelijk ook bijkomende gebruikerstesten op vrijwillige basis (zelfde of nieuwe of bijkomende gebruikers?)

Go Live Voorzien in de loop van 2019. Stopzetting van de ondersteuning van Talexus in januari 2020. Leveringen budgetmeters elektriciteit stoppen binnenkort (datum onbekend, er worden enkel aantallen meegegeven).

Vragen