Van production driven naar consumer driven …

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Out of Stock Diemen, Februari 2006.
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
“Hoe kom ik aan klanten?”
10 tips voor een gouden start Groeitips
Over consumenten, gedrag en marketing
MEXX Presentatie MIX Nationale DHZ Sessie NOOS
Aanzet tot strategisch denken
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
voor de zomervakantie tot
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Een startersgids voor innovatie
Business Marketing Sabine Vermuyten
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van GAC Business Solutions
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Ondernemen na je studie!
strategie als een proces
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Beleidsvoering naar groei
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Marketingplanning en strategie
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Business Marketing Management
Hoe denken bedrijven & hoe werkt een merk?
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Activatie in een recessie 20 januari 2009
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Online kansen in de Automotive Aftersales markt
Training voorbeeld voor
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Marketing voor Starters GRONINGEN, 9 NOVEMBER 2011 Welkom! 1.
Entrepreneural Landscape of Suriname Een toelichting op het commercialiseren van Intellectuele Eigendom.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
Een product of dienst verkopen
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Les 5: Het marketingplan
Les 1: Introductie Marketing
Het Sociale Consumenten Brein
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Uw bedrijf en de groei.
Presentatie van ondernemingsplan
Internationale handel
Gepresenteerd door [Naam]
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Transcript van de presentatie:

Van production driven naar consumer driven … Henny van de Wetering Foodmarketeer 20 januari 2015

Stappen in strategie proces BASIS: Visie / Missie / Strategie KENNIS / INZICHTEN (kwalitatief, kwantitatief) ANALYSE; SWOT analyse, … MARKETINGPLAN (kanaalstrategie?) Keuze PMC’s: merken/categorieën/kanalen Feed back = continu proces ACCOUNT PLAN UITVOERING MARKETING- EN ACCOUNTPLAN Marktbewerking: promoties, communicatie, NPD, … INZICHTEN VERWERVEN

Hoe kennis / inzichten verwerven? Kennis en inzichten MARKTONDERZOEK FIELD RESEARCH Effectieve marktbewerking Kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek Sectordata ….. CRM systeem soft data hard Omzetten Klant winstgevendheid Bruto winst Category management Handelspartners Eigen omzet gegevens TRADE EX FACTORY bron extern intern

Waarde creatie

Favoriete hoofdmaaltijd consument Welke maaltijden bereidt de consument (afgelopen 3 jaar, meal intake onderzoek): 38% Hollandse maaltijd 9% Italiaanse maaltijd 8% Oosterse maaltijd 8% Overige buitenlandse maaltijd 7% Opgewarmde maaltijd Consument heeft een beperkt repertoire Doordeweekse maaltijd: 50% is een Hollandse maaltijd Veldwerk online, gedurende 3 jaar Representatieve steekproef onder 18-65 jaar Netto steekproef 14.500 respondenten Aantal maaltijden ruim 29.000

Top 25 maaltijden in Nederland Sperziebonen Bloemkool Macaroni Pasta Nasi Broccoli Worteltjes Spinazie Erwten Spaghetti

Cases Retail en out of home markt Verschillende merken en markten

Insights zijn de motor voor groei Van observaties … naar insights … naar ideeën Idee !

Business Case: Honig Maaltijdmixen

Achtergrond Knorr verraste jaren geleden met een enorme productverbetering. Hun mixen werden “100% natuurlijk”. Een grote wens van consument en retailer. Honig R&D kon dit op zo’n korte termijn niet namaken... Welke ander voordeel konden we wel gebruiken om de consument (en uiteindelijk de retailer) toch voor ons te laten kiezen? Hiervoor is toen snel en kostenefficient consumentenonderzoek uitgevoerd.

Laat je hierdoor inspireren! Observaties Kijk samen met experts wat de consument thuis met zijn maaltijden en dus groente doet (of juist niet doet...). Laat je hierdoor inspireren! I want to see it all and use it myself in order to truly understand what is happening. Being there often provides the spark you need. In addition, you can than trigger them to actually do it (online Community involvement). Another point regarding seeing is that I want to see the data that proves a point. If you want to reach to a business conclusion you should not base it on a philosophical discussion. First have the data and than start the discussion. I lova best practices but also here I want to see the evidence supporting it.

Wat zijn de belangrijkste claims voor groente? Kwantitatief onderzoek Welke van deze vijf claims is voor u de meest overtuigende om Honig maaltijdmixen te gaan kopen? Wat zijn de belangrijkste claims voor groente? Wat kun je opspelen?

Business case: Heinz Tosti

Achtergrond OBSERVATIES ! Markt koude sauzen OOH is stabiel Vooral merkloos: consument ziet in horeca niet welk merk … En consument heeft (nog) geen invloed op merk Presenteren bepaalde merken/concepten heeft wel degelijk effect op hoe de gast de ‘eet-ervaring’ en daarmee de locatie ervaart. Hoe kunnen we het gebruik van Heinz sauzen verhogen in OOH Hoe kunnen we de ondernemer toegevoegde waarde bieden? Welke ‘maaltijddragers’ (hostfood) zijn er denkbaar voor sauzen? OBSERVATIES !

Observeren: Familie de Jong in Dierenpark Amersfoort

Observeren: Marjan Kamphuis thuis

Insights Op hot dog en tosti wordt altijd tomato ketchup gebruikt Geen fabrikant heeft tosti geclaimd Tosti is een groot product in bepaalde kanalen De ondernemer heeft ondersteuning nodig om meer marge te maken IDEE!

Van insight naar concept/idee Hoe zou Heinz Tosti concept eruit kunnen zien? Tosti ijzer Tosti sleeve Wat biedt het de ondernemer? Marge: hij kan een concept verkopen Meerwaarde Heinz brand (gebrande tosti met A merk) in ongebrande tostimarkt Kanalen: Leisure, Catering, Conferentie-oord Wat is het concept geworden: Kwaliteitstosti van Sandays Backery’s met de echte Heinz Tomato Ketchup Heinz branded tostisleeve met houder voor Heinz SquuezeMe!

Uitwerking: Heinz Tosti op events

Business Case: De Ruijter ontbijt in hotellerie

Achtergrond: De Ruijter ontbijt Probleem: geen optimale distributie binnen hotelketens, echter wel contractafspraken Observaties: Gedurende 4 weken bezoeken gebracht aan 25 hotels tijdens ontbijt en gesprekken met F&B managers Inzichten: Zoet broodbeleg is een vergeten categorie: bestellingen worden gedaan uit routine F&B managers niet op hoogte dat De Ruijter alle categorieën zoet broodbeleg heeft F&B managers zijn op zoek naar een mooie, eenduidige presentatie en inspiratie A-merken zijn belangrijk voor de gast: vertrouwen, kwaliteit Prijs en kwaliteit van De Ruijter worden als goed beoordeeld

Oplossing: eenduidige presentatie Strakke en overzichtelijke uitstraling Gebruik merkkracht De Ruijter Ruimtebesparing op buffet Overzichtelijk aanbieden 15 grootste smaken Oplossing voor FiFo UTZ certified communicatie