Werkwinkel LOP Aalst Basisonderwijs en Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen
Een beeld brengen hoe een GOK-thema een plek verovert in een LOP-werking. Zicht krijgen op problemen waarmee kinderen en ouders te maken hebben bij het maken van huiswerk Uitwisseling van ideeën
Vereniging ‘Mensen voor Mensen’ als actief lid van het Dagelijks Bestuur. Signalen van ouders Oproep koning Boudewijnstichting / oproep gemeenschappelijke pot LOP-middelen
Wat was jouw ervaring met huiswerk? Hoe ervaren kinderen het huiswerk? Rol van de ouders bij het huiswerk. School – ouders; hoe vinden zij elkaar i.v.m. huiswerkbeleid?
oproep traject (t)huiswerkbeleid 3 scholen stappen in. begeleiding door Philippe Paelman…
Dagelijks bestuur Stuurgroep Intakegesprek met directeur, zorgcoördinator en een teamlid Terugkoppeling stuurgroep + DB Personeelsvergadering in elke school Terugkoppeling stuurgroep + DB Schooleigen invulling Verslag in Algemene vergadering
Signalen uit het NOP-overleg Vervolg in de overleggroep: In kaart brengen van diverse initiatieven: Auxilia, studieondersteuning aan huis, vzw ‘t Nest,…. In kaart brengen van noden en vragen van bepaalde (minderheden)groepen Samenwerking tot stand brengen met de lokaal bestuur (onderwijsdienst)
Het Nest is een warme plek waar kinderen via huiswerkbegeleiding integrale ondersteuning krijgen. Werkt met vrijwilligers. Belang van zicht te hebben op lokale initiatieven (ondersteuning en waardering + beïnvloeding lokaal beleid, bv. via de welzijnsraad, dagelijks bestuur LOP, onderwijsraad, …)
Oproep LOP traject (t)huiswerkbeleid Stappenplan huistaakbeleid- huistaakbeleiding Competentiematrix leren leren De rol van de huiswerkbegeleider Bronnen: Huiswerk in de basisschool, Garant 2000, Yvan Ameye en Patrick Vanspauwen