Werkwinkel LOP Aalst Basisonderwijs en Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Gemeentelijke Basisschool “Sint-Joost-Aan-Zee” Algemene situering. Brede school “Sint-Joost”
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
….een korte presentatie
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Omzien naar elkaar Omzien naar elkaar in Bergambacht: Hoe komen we bij elkaar in het vizier?
OVSG, de gemeente maakt school
Onderwijs voor kansarme kinderen in Roemenië
Een initiatief van.
Jongeren en communicatie met de stedelijke overheid Antwerpen.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
OUDERS VOOR INCLUSIE. WIE ZIJN OUDERS VOOR INCLUSIE ? Vereniging van en voor ouders Voor alle ouders van kinderen, ongeacht hun handicap We zijn vooral.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Een goede keten is een kunst! René Denis 11 april 2013
Verantwoorde palliatieve zorg in Verpleeg- en Verzorgingshuizen
NME: kiezen, leren, meedoen
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Dorpen in verandering Basisonderwijs en kinderopvang 8 oktober 2012 Marleen Vermeer.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 2 november 2010 Resultaten project Draaiboek en script 2e tranche Elly Waterman.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Deel anders, mijn organisatie
MR De Palster Mede vormgeven aan beleid op school Waar staan we voor! Als medezeggenschapsraad bestaande uit leerkrachten en ouders willen wij mede vormgeven.
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Burgerinitiatieven.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Welkom Algemene vergadering LOP Aalst BaO. Agenda (1)  Verwelkoming en inleiding door de voorzitter  Werking LOP Aalst Basisonderwijs  Korte voorstelling.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Het Ondernemingsdossier Pilot van KHN i.s.m. de Gemeente Leiden.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Welkom op de ouderavond V23 22 september Doel van de avond Kennis maken met de mentor Informatie over school en eerste weken in de klas Uitwisselen.
Monitor aansluiting onderwijs en jeugdhulp Bas Wijnen (NJi) Tweedaagse passend onderwijs oktober 2015.
Onderwijszorgconsulenten
Project: pedagogisch werken in de wijk.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Provinciaal Steunpunt Vrijwilligerswerk Oost-Vlaanderen.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
ISB-CONGRES – 17 MAART 2011 KINDEROPVANG EN SPORT.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Een dag over asiel en onderwijs. Context in de regio.
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
Prot. Chr. Basisschool “De Rietlanden”
Jeugdgezondheidszorg 0-19
MR RK Josefschool Mede vormgeven aan beleid op school
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Voorstelling Informatie Punt Onderwijs LOP Basis, juni 2014
Uitstroomgesprekken.
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
Werkgroep Anderstalige Nieuwkomers
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
WAAROM? WAT? HOE? OUTPUT VRAGEN
Transcript van de presentatie:

Werkwinkel LOP Aalst Basisonderwijs en Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen

 Een beeld brengen hoe een GOK-thema een plek verovert in een LOP-werking.  Zicht krijgen op problemen waarmee kinderen en ouders te maken hebben bij het maken van huiswerk  Uitwisseling van ideeën

 Vereniging ‘Mensen voor Mensen’ als actief lid van het Dagelijks Bestuur.  Signalen van ouders  Oproep koning Boudewijnstichting / oproep gemeenschappelijke pot LOP-middelen

 Wat was jouw ervaring met huiswerk?  Hoe ervaren kinderen het huiswerk?  Rol van de ouders bij het huiswerk.  School – ouders; hoe vinden zij elkaar i.v.m. huiswerkbeleid?

 oproep traject (t)huiswerkbeleid  3 scholen stappen in.  begeleiding door Philippe Paelman…

Dagelijks bestuur Stuurgroep Intakegesprek met directeur, zorgcoördinator en een teamlid Terugkoppeling stuurgroep + DB Personeelsvergadering in elke school Terugkoppeling stuurgroep + DB Schooleigen invulling Verslag in Algemene vergadering

 Signalen uit het NOP-overleg  Vervolg in de overleggroep: In kaart brengen van diverse initiatieven: Auxilia, studieondersteuning aan huis, vzw ‘t Nest,…. In kaart brengen van noden en vragen van bepaalde (minderheden)groepen Samenwerking tot stand brengen met de lokaal bestuur (onderwijsdienst)

 Het Nest is een warme plek waar kinderen via huiswerkbegeleiding integrale ondersteuning krijgen.  Werkt met vrijwilligers.  Belang van zicht te hebben op lokale initiatieven (ondersteuning en waardering + beïnvloeding lokaal beleid, bv. via de welzijnsraad, dagelijks bestuur LOP, onderwijsraad, …)

 Oproep LOP traject (t)huiswerkbeleid  Stappenplan huistaakbeleid- huistaakbeleiding  Competentiematrix leren leren  De rol van de huiswerkbegeleider  Bronnen: Huiswerk in de basisschool, Garant 2000, Yvan Ameye en Patrick Vanspauwen