Young & Brave - over de kracht van kwetsbare jongeren (LVB)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Het verhaal van de twee keien.
Loverboys alles over loverboys.
Aandacht voor het steunend netwerk
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Leefgroepen in de kleuterschool
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Woorden en tijd.....
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Sensorische Informatie Verwerking
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Loverboys.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Dr. Albertus Risaeusschool
Ik heb iets van autisme of zo
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Communiceren met Marloes
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Mannen en vrouwen Verschil?! Overeenkomst?! Naam: Mathilde den Boer
Altijd online!.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Onze doelen en visie in beeld
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Liefde en relaties.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
De domeinen & Niveau bij ABB.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Methodiek: Plancyclus
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
De kracht van positief opvoeden
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Participatiesamenleving Consequenties voor huisartsen Margo Trappenburg Rotterdam, 6 april 2016.
Rauw en troosten.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Nee Zeggen!.
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Kenniskring jobcoaching SBCM
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Young & Brave - over de kracht van kwetsbare jongeren (LVB) Datum 20 mei 2015

Beelden … https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=cVrU86OhSXo Datum 20 mei 2015

LVB-Kennis Bijv: https://www.youtube.com/watch?v=jm1CjfOe9a0 Datum 20 mei 2015

Numbers (prevalentie) In Nederland zijn ong. 120.000 mensen met een verstandelijke beperking (IQ < 70). Van wie 60.000 matig en ernstig beperkt (IQ < 50) Schattingen van het aantal mensen met een lichte verstandelijke beperking lopen sterk uiteen (50 < IQ < 70), ca.2,5% vd bevolking Meer dan 400.000 zwakbegaafde mensen (70 < IQ < 85, ca 12,5% vd bevolking) die bijkomende problemen kennen (SCP, 2014) Datum 20 mei 2015

Datum 20 mei 2015

Casus 1 Klara Klara is een meisje van 16 met een beperking. Ze zit op het Praktijkcollege. Ze woont bij haar vader (na een incident met stiefvader),. Ze gaat van incident naar incident (met name rondom vriendjes en vriendinnetjes). Ze heeft veel sociale problemen, wordt soms ook gepest (is vaak ook moeilijk te voorkomen: ziet daarin eigen aandeel/oorzaak en gevolg niet) en haar seksuele ontwikkeling is ook zorgelijk. Ze lijkt zich regelmatig volledig door haar emoties te laten ondersneeuwen. Door een roddel over vreemdgaan en meiden die haar relatie in twijfel trekken wordt ze volledig in beslag genomen en kan ze aan niets anders denken en is volledig in tranen. Haar dagelijks functioneren is helemaal van slag, ze kan bijna niets meer, slaapt slecht en eet slecht. Als het ene drama achter de rug is volgt het volgende. Steeds spelen er weer nieuwe dingen op waarmee ze veel aandacht vraagt wat soms ten koste gaat van de aandacht. Ze zoekt bijna wekelijks persoonlijk contact en wil dan vooraf tijd claimen om te praten over een probleem. Vader heeft de overtuiging dat als je dingen bij Klara benoemt of aandacht geeft, dat ze dan groter worden. Dat is ook het gevolg, maar negeren roept weer heel andere nare gevolgen op. Namelijk dat Klara steeds harder gaat roepen (met verkeerde dingen) om aandacht om toch gezien te worden in haar worsteling met van alles. Dilemma: Waar leg je je grens in de aandacht voor de jongere en hoe zorg je dat een (lvb) jongere dit begrijpt? (je wilt hem/haar immers niet kwijtraken). Datum 20 mei 2015

Case I Wat zijn voor jou voorwaarden om in deze casus aan de slag te gaan? Hoe realiseer je die voorwaarden? Datum 20 mei 2015

Research Special Issue: Substance-related and addiction disorders in individuals with mild intellectual disabilities https://www.youtube.com/watch?v=RvfIWipxCX8&feature=player_detailpage LVB en jeugdcriminaliteit Factsheet 3 (2012) Lectoraat Jeugd Hogeschool Leiden De ontwikkeling van een screeningsinstrument 'licht verstandelijke beperking' (LVB) voor volwassenen Datum 20 mei 2015

Hulpvraag van licht verstandelijk beperkten groeit De maatschappij wordt in hoog tempo zo complex dat steeds meer mensen zorg en begeleiding vragen om zich staande te houden. Het aantal licht verstandelijk beperkten dat hulp nodig heeft bij alledaagse bezigheden als bankzaken of reizen met de bus is sinds de eeuwwisseling vervijfvoudigd. De zorg en begeleiding voor 166 duizend licht en zwaar verstandelijk gehandicapten kost nu jaarlijks ongeveer 7 miljard euro. Door: Gijs Herderscheê (2014) Datum 20 mei 2015

Beperkingen – in context! oplossen van concrete alledaagse problemen is beperkt; onvoldoende leren(internaliseren/generali- seren) van (positieve/negatieve) ervaringen; beperkt in staat zijn tot emotieherkenning en perspectiefnemen (impulsiviteit); extra kwetsbaar zijn in sociaal onduidelijke situaties met een mogelijk voorkeur voor afwerend, negatief gedrag(laag zelfvertrouwen met zelfovervraging - streetwise); een beperkt sociaal netwerk. = 3 tot 4 maal grotere kans op psychopathologie Datum 20 mei 2015

Kwestie van zienswijze … Datum 20 mei 2015

Goed kijken dus … Bijv …. Als je 6,95 moet afrekenen bij de kassa Hoeveel krijg je dan terug van een tientje? Uitleggen van een spreekwoord Spellen van een woord Schrijf een zin na Ed. Datum 20 mei 2015

Casus 2: Joop Joop is een jongen van 16 jaar met een beperking. Hij woont bij moeder, vader is niet in beeld en heeft 1 oudere broer. Zijn moeder is erg betrokken maar heeft niet altijd voldoende invloed op hem. Joop staat onder grote invloed van enkele “vrienden” die hem graag betrekken in criminele activiteiten. Hij is dan ook al enkele malen voor de rechter verschenen en staat momenteel onder toezicht van de reclassering. De inzet die we als ondersteuners willen doen, komt moeilijk van de grond. Hij is nauwelijks te motiveren/activeren. Hij neemt bijvoorbeeld in de aanwezigheid van andere jongeren een stoere en afstandelijke houding aan. Als je contact met hem probeert te maken vertoont hij ontwijkend gedrag, hij gaat dan liever geen gesprekje aan. De keer dat je wel met hem in contact komt lijkt hij vooral te zeggen wat je wilt horen. Door deze houding maken we maar moeilijk echt contact met hem. Vooralsnog krijgen we hem ook als individu niet gemotiveerd om aan een kleinere activiteiten deel te nemen, het liefst hang hij een beetje rond. Een paar maanden terug gaf hij aan graag aan kickboksen mee te willen doen. We zijn samen met hem op pad geweest en hebben kennis gemaakt bij de kickboks-groep bij hem om de hoek. Hij mocht wekelijks gratis aansluiten en zei dat graag te willen, afspraken waren gemaakt. Vervolgens nooit verschenen, wat erg jammer was want het was een mooie kans voor hem. Als je vraag waarom heeft hij alleen maar onzinnige redenen. Dilemma: Hoe kun je gedemotiveerde., nonchalante lvb jongeren toch verleiden om actief te worden? Hoe maak je echt contact met (lvb) jongeren als ze niet zeker genoeg in hun schoenen staan om wat meer zichzelf te zijn rondom anderen. Datum 20 mei 2015

Case II Waar start je in deze casus mee? Want? Welke vervolgstappen ga je zetten? Opmerkingen? …. Datum 20 mei 2015

Kern uit: effectieve interventies LVB Disharmonisch ontwikkelingsprofiel Problemen in informatieverwerking Beperking in zelfregulatievaardigheden en metacognitie Beperkte sociaal-cognitieve vaardigheden Problemen in generalisatie Datum 20 mei 2015

Bejegening Presentie Respect Communicatie Doe minder vaker en meer! Datum 20 mei 2015

Handelen In samenwerking primair netwerk gericht op vergroten zelfredzaamheid Mogelijkheden: passende stimulering (tussen overvraging en ondervraging van zichzelf en vanuit hun omgeving); psycho-educatie en acceptatie van de ervaren beperkingen; Preventie, cq. tijdige behandeling van gedragsproblemen; Adequate support in alledaagse zaken Datum 20 mei 2015

Support Sluit aan bij wijze en niveau van communiceren Maak het praktisch en oefen met concrete situaties en materiaal Structureer en vereenvoudig (niet versimpelen) Schep veilige en positieve omgeving Datum 20 mei 2015

icatie Communicatie Communicatie Com Serieus vs grap Eenduidige zinnen (wat zijn dat?) Kijk goed (wat zie je?) Kort Rustig (vs DWDD-tempo) Tijd nemen Check begrip Herhaal (niet irritant graag) … Datum 20 mei 2015

ICT… volop opties … app voor jongeren met LVB Datum 20 mei 2015

Casus 3: Joey Joey is een jongen van 21 jaar en woont bij een leefgroep met begeleiding. Hij is erg eigengereid en heeft een sterk uitgesproken mening. Hij doet al meer dan een jaar vrijwilligerswerk als producer. Voor hem is dit een dagbesteding, maar doordat hij vaak afwezig is, als gevolg van slecht slapen ed., is dit teruggeschroefd naar 1 middag in de week. Ondanks deze beperkte inzet is hij zeer gemotiveerd. Hij is gek van muziek en zijn dagbesteding als producer is hem ook op het lijf geschreven. We hadden in het begin als doel om hem 3 middagen in de week te activeren maar dat was te hoog gegrepen na diverse aanpassingen lijkt hij zelfs niet te kunnen voldoen aan 1 dagdeel in de week. Meestal belt Joey net van tevoren op dat hij een slechte dag heeft en niet kan komen. Hierdoor moeten wij vervolgens andere jongeren afbellen dat de opnames in de studio (weer) niet doorgaan. Hij lijkt verantwoordlijkheden niet aan te kunnen en soms lijkt het erop dat zijn problemen hem wel goed uitkomen als smoes. Als ik hem te hard aanpak en de lat te hoog ben ik bang dat ik hem kwijtraak, maar de lat ligt nu zowat op de grond, en zelfs daar heeft hij moeite mee. Dilemma: Hoe kun je een goede inschatting maken tussen wat een lvb jongere aankan en wanneer hij “gebruik” maakt van zijn beperking en zo zich onttrekt aan dingen die hij eigenlijk wel zou kunnen/moeten doen? Datum 20 mei 2015

Case III Bekijk wat je nu anders zou doen? Welke plaats heeft de jongere daarin zelf? Sluit je passend aan? Hoe weet je dat? Welk perspectief zie je voor de jongere? Wat voor consequenties heeft dit? Datum 20 mei 2015

Never ending … Datum 20 mei 2015