Flexibilisering: de tools zijn het probleem niet Judith Schoonenboom Universiteit van Amsterdam SCO-Kohnstamm Instituut

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Advertisements

Joke Jansen voorzitter HBO-I
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Van Methode Naar Methodiek
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Stichting RechtenOnline
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Toekomst van de e-Infrastructuur
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Sterker aan de Start Marcel Vooijs6 februari 2014.
Toekomstgericht handelen
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
De praktijk van 1cijferHO
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
Leven lang leren Flexibel en op maat Judith Boschma.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Een digitaal leerplatform
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
Strategische doelen van het hbo: kansen en bedreigingen Jaap de Koning Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op de zaak’, georganiseerd door.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Bijdragen aan transformatie: projecten en resultaten van de Digitale Universiteit Frank.
Duurzaam duurt het langst bij Hogeschool Leiden
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Versterking doorstroom BK DvdB Hoe het tij te keren in de beroepskolom ? Roel van Asselt Inhoud 1. Stand van zaken 2. Dwingende condities voor verbeteringen.
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie De postinitiële scholingsmarkt SER-ontwerpadvies in hoofdlijnen, maart 2012.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Workshop experimenten in het mbo
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Sieberdam/ROCS & KODOS
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Richard West University of Georgia
OER Sterk OER Sterk OER Sterk
Inhoud Nederlands voorzitterschap van de Raad van de EU
EFMB April 2018 Hoe Europa bijdraagt aan de sociale inclusie van ouderen in Nederland.
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Flexibilisering: de tools zijn het probleem niet Judith Schoonenboom Universiteit van Amsterdam SCO-Kohnstamm Instituut

Waarom flexibilisering?

Deelname aan het hoger onderwijs dient te stijgen Nederlandse overheid streeft naar een toename van het aantal studenten in de leeftijd van 25 tot 64 jaar in 2010 met 20 tot 30 procent t.o.v Nederlandse overheid streeft naar een toename van de participatie van niet-traditionele groepen zoals herintreders, etnische minderheden, oudere studenten en studenten die in het kader van levenslang leren geen volledige studie willen volgen, maar een losse cursus. Het realiseren van ‘een Europese ruimte voor levenslang leren’.

Flexibilisering krijgt impuls door: verwachte explosieve groei van het aantal individuele verzoeken van levenslange leerders om onderwijs-op-maat. systeem van leerrechten. Iedere student krijgt acht of tien leerrechten van een half jaar studie, naar eigen inzicht te besteden bij universiteiten van eigen keuze.

Het grotere geheel: de kenniseconomie Het hoger onderwijs dient beter in te spelen op de heterogener wordende studentenpopulatie en zich meer te richten op levenslange leerders door:  individualisering en flexibilisering van het hoger onderwijs  betere aansluiting op de arbeidsmarkt  aansluiting op eerdere opleidingen te verbeteren  hun studenten beter voor te bereiden op het werken in een internationale wereld.

Behoeften van leerders en moge- lijkheden van ICT

De levenslange leerder Veelal mensen die niet bereid of in staat zijn om reguliere (deeltijd-)opleidingen te volgen  Afstand tot instelling is te groot  Fysieke beperkingen  Beperkte tijdsinvestering mogelijk  Hebben heel specifieke wensen voor bijscholing

Rollen van ICT bij flexibilisering Virtuele samenwerking op afstand Interactieve studiematerialen op maat Ondersteuning van flexibele leerroutes

Stand van zaken

De realisatie van doelen (2003) …………… is in sterke tot zeer sterke mate gerealiseerd met behulp van ICT DoelCvBOpl. dir. Doc. Vergroten vd toegankelijkheid van het onderwijs 22%20%11% Bieden van individuele vrijheid aan de student 19%11%6% N

Gebruik van diverse functionaliteiten van ICT (2003) ……….. wordt in de opleiding in sterke tot zeer sterke mate gebruikt (% opleidingsdirecteuren) 78organisatie cursus/leergang74 Inschrijven voor tentamens71registreren leeractiviteiten60 digitaal onderwijsmateriaal47elektron. leeromgevingen38 materiaal t.b.v. zelfstudie31(indiv.) leerroutebepaling17 eindopdrachten/toetsvragen16samenwerkend leren15 discussieplatform12toetsprogramma’s8 zelftoetsing6,5

SURF-projecten en flexibilisering (2005) % SURF-projecten dat impact heeft op….. Aansluiting HO en arbeidsmarkt flexibeler43 Snel doorwerken van vernieuwing uit beroepenveld in het onderwijs 33 Verwerven competenties internationaal29 Vergroten digitale toegankelijkheid onderwijsmateriaal19 Vergroten doorstroom werkzoekenden naar onderwijs14 Aansluiting VO-HO flexibeler14 Verhoogde instroom in bèta/zorg project mede door project (Van de projecten met bèta/zorg als thema) 14 Doorstroom MBO-HBO10

Voorbeelden

Voorbeelden van flexibilisering met ICT DigiPabo (INHOLLAND; afstandsleren) Flexibele leerroute Verpleegkunde (HRO; lezing hierna..) Virtueel Milieuadviesbureau (OU; virtueel bedrijf) Webklassen (UvA; proefcolleges voor scholieren) Schakelprogramma Bewegingswetenschappen (VU; schakelprogramma) HEO-ICT (landelijk; digitaal materiaal) TenCompetence (OU; netwerk voor levenslang leren) Zwitserse Virtual Campus en Zweedse Net University (consortia gericht op afstandsleren) European Virtual seminar (OU; internationalisering at home)

Conclusies Flexibilisering Nederlandse hoger onderwijs loopt achter Tools zijn het probleem niet (zie voorbeelden) Oorzaken? (zeer speculatief)  Levenslange leerder traditioneel het domein van de Open Universiteit  Open Universiteit traditioneel gericht op tweedekansers  Consortia gericht op bestaande studentengroepen Dus: op volle kracht vooruit! Maar: Grote vraag: flexibilisering voor iedereen?

Bronnen Actieplan Leven Lang Leren (2004). Beschikbaar: Beerkens, E., Kaiser, F., Boezerooij, P. et al. (2005). Issues in higher education policy; An update on higher education policy issues in 2004 in 11 Western countries. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Beleidsgerichte studies Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek, 115. Beschikbaar: Beschikking nr. 2318/2003/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 december 2003 tot goedkeuring van een meerjarenprogramma ( ) voor de doeltreffende integratie van informatie- en communicatietechnologie (ICT) in de onderwijs- en beroepsopleidingsstelsels in Europa (eLearning-programma). Kop, R.-P., Berg, M. van den, & Klein, T. (2004). Survey naar de toepassing van ICT voor Onderwijsdoeleinden in het hoger onderwijs. ICT-onderwijsmonitor studiejaar 2002/2003. Leiden: Research voor Beleid. Beschikbaar: Kruizinga, E., & Bergh, D. van den (2005). Veel bereikt, nog veel te doen; Impactanalyse SURF onderwijsvernieuwingsprojecten. Utrecht: Stichting SURF. Beschikbaar: Notitie e-learning in het hoger onderwijs (2005). Notitie van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Mark Rutte aan de bekostigde universiteiten en hogescholen in Nederland. 28 februari Kenmerk HO/BL/05/7219. Beschikbaar: Schoonenboom, J. (2006). ‘De inzet van ICT in het Nederlandse hoger onderwijs’. Handboek onderwijskunde hoger onderwijs. Verschijnt mei Schoonenboom, J. (2006). De bruikbaarheid van leerobjecten voor instellingen voor hoger onderwijs. Publicatie binnen project Leerobjecten in de praktijk, Digitale Universiteit. Verschijnt juni Schoonenboom, J., Roozen, F. & Sligte, H. (2004). ICT-onderwijsmonitor studiejaar 2002/2003: Strategische keuzen bij ICT-innovatie van het Hoger onderwijs: Enige handreikingen vanuit internationale praktijkvoorbeelden. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, SCO-Kohnstamm Instituut. Beschikbaar: Schoonenboom, J., Sligte, H., Elshof, D., Emans, B. & Roozen, F. (2004). ICT-onderwijsmonitor studiejaar 2002/2003: Praktijkvoorbeelden Hoger Onderwijs (2e, ongewijzigde, druk). Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, SCO-Kohnstamm Instituut. Beschikbaar:

Einde