Lex Bijlsma, 1999Overdragen van de informatica: Krantenartikelen1 Krantenartikelen
Lex Bijlsma, 1999Overdragen van de informatica: Krantenartikelen2 Doelgroep Intermediair, Natuur en Techniek: academisch Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw, opinieweekbladen: vwo Telegraaf, Algemeen Dagblad, regionale dagbladen, Panorama, Nieuwe Revu: vmbo
Lex Bijlsma, 1999Overdragen van de informatica: Krantenartikelen3 Stijl van lezen Week- en maandbladen: lezer leest lineair, maar eist genoegen aan de tekst te beleven. Amusementswaarde is belangrijk! Dagbladen: lezer kijkt haastig of er iets belangrijks of interessants te vinden is. Wetenschapsbijlagen nemen een tussenpositie in.
Lex Bijlsma, 1999Overdragen van de informatica: Krantenartikelen4 Stijl van schrijven Kern van de boodschap snel duidelijk maken. –Eerste alinea biedt korte versie –Bepaalt of rest wordt gelezen Niet alleen abstracte resultaten vermelden, breng kleur en sfeer aan. –Lezer verwacht human interest –Niet a priori in vakgebied geïnteresseerd
Lex Bijlsma, 1999Overdragen van de informatica: Krantenartikelen5 Technieken Sidebar: apart kader waarin technisch detail wordt uitgelegd voor de geïnteresseerden Call-out: saillant citaat dat in grote letters in een kader staat –om de aandacht te trekken Afbeeldingen: verschillende functies –ter verduidelijking (zie Scientific American) –om de aandacht te trekken
Lex Bijlsma, 1999Overdragen van de informatica: Krantenartikelen6 Vereenvoudigen Een krantenartikel hoeft niet aan wetenschappelijke normen te voldoen. –Alleen grote lijn duidelijk maken –Uitzonderingen verzwijgen –Meestal geen literatuurverwijzingen Maak wel duidelijk of de inhoud op eigen werk berust. –Metaforen Bewijzen niets, maar ondersteunen de lezer