1 (Gebrek aan) (prikkels voor) innovatie in het onderwijs Frank Kalshoven, juni 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Kwaliteit en onderwijstijd
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Innovatie en stakeholders in VO
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Ketensamenwerking in de publieke sector John Froger, 1 december 2009
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Krimpen met perspectief
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
FLEVOKANS TERUGBLIK EN VOORUITBLIK 31 OKTOBER 2012.
Helder denken over sociale diensten in de toekomst Een verkenning in vier werelden Frank Kalshoven De Argumentenfabriek, maart 2013.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.
Algemene info Met de invoering van passend onderwijs is de leerlinggebonden financiering (LGF) per beëindigd. De overheid heeft een fasering.
Honoursonderwijs in HBO
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderzoek Bekostiging Voortgezet Onderwijs Te downloaden via:
1 Laptop per Leerling; een veldverkenning en aanbevelingen voor (nader onderzoek voor) professionalisering van LpL-implementatie Drs. Ben Kokkeler, leider.
Leren tussen presteren en innoveren Door Frits Kluijtmans Hoogleraar Strategisch HRM Open universiteit.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderwijsmonitor Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
ALV - sessie Financiën November
De economische kringloop
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Het huidige mainstream-denken over economie, werk en werkloosheid - en de rol van de vakbeweging Mirjam de Rijk, publicist, auteur '51 Mythes over wat.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
DE OVERHEID & GOED WERK.
De Rechtspersoon voor Doordecentralisatie
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Rekenontmoeting Scalda MBO en VMBO
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
De emancipatie -machine snort van 0 tot 100 Jong geleerd én oud gedaan
Transcript van de presentatie:

1 (Gebrek aan) (prikkels voor) innovatie in het onderwijs Frank Kalshoven, juni 2010

2 Inhoud De Argumentenfabriek en Onderwijs Analyse Micro: de schoolorganisatie Meso: de (cultuur in de) sector Macro: het systeem Beleid Conclusies

3 De Argumentenfabriek Missie: de fabriek helpt mensen en organisaties helder denken door informatie te visualiseren.

4 De Argumentenfabriek en onderwijs (1) Innovatieprojecten: Netwerkschool (1.0), 12-plussers Netwerkschool (1.1, 2.0), MBO Sterrenschool (1.0, 2.0), PO/KO Loopbaanschool (1.0), VMBO

5 De Argumentenfabriek en onderwijs (2) Strategietrajecten scholen Argumenten- informatiekaarten, o.a.: Nieuwe Leren Horizontale mobiliteit Herintreden Leve lang leren

6 De Argumentenfabriek en onderwijs (3) Stelselanalyse ten behoeve van Netwerk Onderwijs Innovatie Wat kunnen overheid en sociale partners doen om de arbeidsproductiviteit in het onderwijs te verhogen?

7 Analysekader Micro Meso Macro

8 Micro

9 Micro (1) Centrale vraag bij innovatieprojecten: Als je morgen overnieuw mocht beginnen, hoe zou je het dan doen gegeven bestaande kennis over klanten, technologie, organsiatie, prijs productiemiddelen etc. Business Process Re-enginering

10 Micro (2)

11 Micro (3) Op hoofdlijnen is het antwoord steeds: Van producentenlogica naar dienstverlenersdenken Van vaste ‘klassenschool’ naar ‘massamaatwerk’ Van homogene arbeid naar taakverdeling en specialisatie Van arbeidsintensief opschuiven richting kapitaal- en technologie-intensief Van ‘lesleren’ naar ‘e-leren’ en ‘doe-leren’

12 Micro (4) Op hoofdlijnen is het antwoord ook: Onderwijs kan heel veel beter met hetzelfde budget Onderwijs kan ook wel beter met een kleiner budget

13 Micro (5) Wat houdt schoolbesturen en -directies tegen? Kennis (vgl cie-Don) Kunde (echte managementkunde) Cultuur (‘onderwijsprovincie’) Prikkels (waarover straks meer) (Docenten)

14 Meso

15 Meso (1) Onderwijspolder speelt (nog?) geen positieve rol Nadruk ligt vooral op meer budget/ hogere salarissen Nadruk ligt onvoldoende op kwaliteit en innovatie

16 Macro

17

18 Arbeidsproductiviteit en inkomen

19 Aanleg afsluitdijk

20 Aanleg dijk 21 ste eeuw

21 Onderwijs

22 Kernvraag Hoe krijg je schoolbesturen en - directies zo gek dat ze zelf gaan innoveren? Blokkades opruimen Prikkels aanbrengen Niet: hoe gaat OCW innoveren?

23 Disciplineringstekort algemene observaties stelsel Verlangde prestaties niet expliciet Weinig (echte) transparantie Hoge toetredingsbarrières Zwak toezicht Overregulering (regels en cao’s) Bekostiging (nodeloos) ingewikkeld

24 Systeemprikkels voorbeelden 1 Legio mogelijkheden om geen-spijt- beleid te voeren, bijvoorbeeld: Gebruikersinformatie: afdwingen of zelf organiseren van transparantie over kwaliteit scholen/opleidingen. Vereenvoudiging, bijvoorbeeld het schrappen alle regels rond vakantie. Expliciteren prestaties die scholen (besturen) geacht worden te leveren.

25 Systeemprikkels Voorbeelden 2 Voorbeeld: In CAO’s is veel tijd gereserveerd voor scholing. Over de effectieve besteding hiervan bestaan grote twijfels. Er zijn nogal wat klachten over de kwaliteit van docenten (kennis én vaardigheden). Een scholingspuntenregistratiesysteem naar analogie van artsen (BIG-registratie) verzekert effectieve inzet bestaande scholingstijd. (PM: ook voor management).

26 Systeemprikkels Voorbeelden 3 Combinatiepakket: Lumpsum in PO en VO modelleren naar hoofdlijn bestaande systeem voor mbo. ‘Extra geld’ uit potjes in de lumpsum stoppen. Expliciteren in ruil voor bekostiging verlangde prestaties. Brede centrale examinering in PO (invoeren), VO (aandeel vergroten) en MBO (aandeel vergroten). Hard onafhankelijk toezicht op de prestaties met sanctioneringsboeket toezichthouder.

27 Conclusies

28 Tot slot Innovatie impliceert groei van arbeidsproductiviteit. Innovatie maakt een kwaliteitssprong mogelijk: beter onderwijs voor hetzelfde geld. Micro is innovatie mogelijk (directies en besturen). Meso moeten sociale partners de argwaan voorbij (werkgevers en vakbonden). Macro moeten de prikkels de goede kant op worden gezet (OCW).

29