De Graal Kroniek, biografie (proza) Episodische roman (vers) Kroniekachtige, biografische roman (proza) Chrétien, Wolfram > Queste > Malory
Chrétien, Conte du Graal Proloog, mecenas, bron Nieuwe werkomgeving (Vlaanderen > steden), nieuw idee Liefde – Ridderschap – God Verhaal: Graal processie Boodschapster Nieuwe zoektochten (Lans-Graal) Goede Vrijdag: ‘tant sainte chose est li graaus’, Perceval’s schuld Verhaal breekt af (Chrétien zegt Aaarrgh…)
Nieuws Nieuwe inspiratiebron, miles christi Graal als speciaal object (reliek) Vervolgen: open einde Conte is uitnodiging voor voortzetters (4) Robert de Boron Laatste Avondmaal Woestijn Avalon/Glastonbury Robert’s verzen omgezet in proza >> waarheidssuggestie
Wolfram von Eschenbach Ca Nieuw begin (Gahmuret), nieuw einde (P. Graalkoning met Tempeliers) Graal: ‘lapsit exillis’ `Kyot’ en ‘Flegetanis’ als bron, niet Chrétien (bronnenfictie)
Prose Romances Perlesvaus or the High Book of the Grail Queste del Saint Graal in Lancelot trilogy en Vulgate Cycle Perceval > Galahad, waarom?? Goddelijke leiding: schepen (Salomons schip), dromen en kluizenaars Vragen over Queste?
Grail Ideology 2 soorten ridders: Terrienne: Walewein (wereldlijk ridderschap = moord) Célestielle: Bohort-Perceval-Galahad, getest (kuisheid, toewijding), voorbestemd Nieuwe ideologie: kuise Graaldienst in plaats van inspiratie door overspelige hoofse liefde Lancelots kwartje valt langzaam, maar hij zweert de koningin af (tot de Mort Artu) en doet boete
Double esprit Nieuwe ideologie binnen de cyclus, maar deze valt niet uiteen, er zijn geen aparte Queste handschriften Verklaringen: Verschillende auteurs, aan het werk zonder weet van elkaar?? Groepswerk: meerdere auteurs werken samen, volgens sommigen (vb. J.N. Carman) onder leiding van Eleonora niet overtuigend, al is het maar chronologisch
Beste optie tot nu toe: Architect Architect (Frappier’s idee) met speciaal plan, die verschillende specialisten aan het werk zet. Plan: ontwikkeling in ridderschap. De beste wereldlijke ridder (geselecteerd via lange avonturenreeks) wordt de vader van de Graalheld (vgl. inscriptie op tombe) Steinhoff noemt dit een `Vorstufe’ (avonturen zoeken de beste ridder uit) Nadat het hogere niveau van de Graalperiode bereikt is, gaat alles ten onder. Het oude ideaal blijkt niet langer te werken (geen avonturen meer)
Het ware verhaal? Vulgaat cyclus doet zijn best om waar over te komen, door middel van: Proza Auteursfictie (Walter Map, Henry II, boeken opgeborgen en gevonden in Salisbury abbey) Bronnenfictie (ooggetuigen, verslaggeving, optekening) Entrelacement (verhaaldraden-weefsel, gelijktijdigheidssuggestie) Realistische chronologie en geografie Toch: Fictie, zoals alle Graalverhalen
Malory en daarna Malory keert terug naar de avonturenideologie. Zijn ‘worship’ is dapperheid. Hij geeft een beknopte versie van de Graalqueeste. Moderne auteurs lijken te kiezen: of de Graal centraal, of juist een focus op Liefde/Avontuur, waarbij de Graal niet of nauwelijks een rol speelt.