De confrontatie tussen christendom en islam in historisch perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verhoudingen tussen joden en christenen in de eerste eeuw
Advertisements

BEKERING IN EEN POSTMODERNE CONTEXT EZA RAADSVERGADERING 10 OKTOBER 2011 MIRANDA KLAVER I once was lost?
3.4 Islam en Europa kenmerkend aspect: het ontstaan en de verspreiding van de islam La Mezquita, Cordoba, Spanje.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Introductie lesprogramma(1)
Paragraaf 4.4 Vorige les: staatsvorming en centralisatie
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
Mekka was een welvarend handelscentrum op de karavaanroute
H3:§ 4:p Begin van de islam Mohammed een jonge handelaar kwam omstreeks 570 NC ter aarde Trok mee/leidde.
Indonesië.
De Islam, religie van een wereldrijk
Gods geschenk vindt altijd zijn plaats!
Kruistochten.
Islam in Europa.
Paragraaf 5.6 Islam.
Multiculti.
Opdracht 1 Missionarissen en lokale vorsten die de nieuwe godsdienst en kerk wilden gebruiken om hun eigen macht te versterken. Voorbeeld van een goed.
Oaseplaats en uitvalsbasis
Arabische lente historische wortels
10. De Islam.
Woordvolgorde Bepaling van tijd.
De Islam Par 4.4.
H2 Ontdekking en verovering
Hoofdstuk 2: Ontdekking en verovering
DE LATE MIDDELEEUWEN De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van kruistochten.
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
De wereld van de islam HB p46-49, cursus p19-31.
DE VROEGE MIDDELEEUWEN
Easter Music By Margriet Middel and Lina Valentinčič.
Om het maar niet te vergeten… Om het maar niet te vergeten… We will not forget We will not forget
christen en IS midden-oosten: 1) meerdere landen 2) bevolkingsgroepen per land 3) volken zonder land 4) islam: verdeeld in stromingen 5) islam-stromingen:
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
De vroege middeleeuwen, 500 – 1000
Een nieuw geloof: het christendom
College 4 16 mei 2006 De Ottomanen
College 8 20 juni 2006 Clash of Civilisations? 1.
De motieven van Bin Laden Referaat Ruben van der Ploeg.
College 3 Reconquista 1.
De godsdienstoorlogen ( ) als Europees fenomeen.
College 7 Beeldvorming en historisch bewustzijn 13 juni 2006
1. Algemene info.
6de jaar ASO Lindsay Borremans
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Overzichten geschiedenis
Docent: Hans Bruning.
Docent: Hans Bruning.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
Waarom bekeert Clovis zich tot christendom?
H4.2 De expansie van het Christendom
H3.4 De verbreiding van de Islam
De islam – lessenreeks 1 Opkomst, verspreiding, kenmerken
1 DE ISLAM Achtergronden & Actualiteit Dr Carool Kersten King’s College London Heytse, 22 april 2016.
1 Aspecten van de Islam als religie en als cultuur.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
§ 3.4 Verspreiding van de Islam
De verbreiding van de islam
Cursus Bijbelverklarende Prediking Zaterdag 8 oktober 2016
1. Algemene info.
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Evolutieleer Natuurwetenschappen.
De vroege middeleeuwen
Salt & Light Zout & Licht
Hoofdstuk 2 Ontdekking en verovering
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Woord weg Omdat (argumenten) 1 Autarkie Agrarisch-urbane samenleving
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Vreugde Joy.
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

De confrontatie tussen christendom en islam in historisch perspectief

David Onnekink Kromme Nieuwegracht 66 Kamer 1.09 Telefoon 030 253 6462 David.Onnekink@let.uu.nl http://www.let.uu.nl/~David.Onnekink/personal/KruisenHalvemaan.html

Weekoverzicht Conceptualisatie Week 1 (25/4): Heilige Oorlog en Jihad De expansie van islam (638-) Historische context Week 2 (2/5): De strijd om het Heilige Land: De kruistochten (1096-1291) Week 3 (9/5): Van Toledo (1085) tot Lepanto (1571): De Reconquista in Spanje Week 4 (16/5): De Eastern Question: De Ottomanen en Europa (1527-1922) Moderne ontwikkelingen Week 5 (23/5): Van Khartoum (1885) tot Darfur (2005): de frontlijn in Afrika Gastdocent: Dr. Isabelle Duyvesteyn Week 6 (30/5): De War on terrorism: Bush en Bin Laden Gastdocent: Drs. Arend-Jan Boekestijn Week 7 (6/6): geen college; schrijfweek Beeldvorming en interpretatie Week 8 (13/6): Beeldvorming en historisch bewustzijn essay inleveren. Week 9 (20/6): Interpretatie: Een Clash of Civilisations? Week 10 (27/6): Tentamen

‘I now believe that the Crusades were one of the direct causes of the conflict in the Middle East today’ Karen Armstrong

College 1 Introductie Christelijke visies op oorlog - rechtvaardige oorlog - heilige oorlog Islamitische visies op oorlog Vroege expansie van Islam

Asymmetrie Christendom - Islam Bijbel: divers,chronologie ↔ Koran eenheid, moment christendom andere ontstaansgeschiedenis Andere tradities: Augustinus: civitas terrenae ↔ civitas dei (theologisch) Abbasiden: dar al-harb ↔ dar al-islam (juridisch) Islam meer politiek Andere visie op heilige oorlog Andere geschiedenis

Christelijke visies op oorlog: Pacifisme Rechtvaardige oorlog Heilige oorlog

Theorie van de rechtvaardige oorlog Jus ad bellum - Rechtvaardige reden: - straf - wraak - terugname - Legitieme authoriteit - Juiste intentie Jus in bello - Proportionaliteit - Discriminatie

Theoristen Augustinus van Hippo (354-430) Franciscus Gratianus (+ 1140) Thomas van Aquino (1225-1274) Francisco de Victoria (c.1480-1546) Francisco Suárez (1548-1617) Hugo Grotius (1583-1645)

‘The crusading idea requires that the cause shall be holy (and no cause is more holy than religion), that the war shall be fought under God and with his help, that the crusaders shall be godly and their enemies ungodly, that the war shall be prosecuted unsparingly.’ (Roland Bainton, 1960) ↕ John Kelsay

Verhouding rechtvaardige en heilige oorlog Roland Bainton: antithese LeRoy B. Walters: analogie James T. Johnson: adaptatie

Kenmerken ‘Heilige Oorlog’ Onder Gods commando Voor God onder representatieve authoriteit Door God zelf gevochten Tegen interne en externe vijanden van religie Om religie te vestigen Om afwijkingen in religie te herstellen Deelnemers zijn godvruchtig (Eschatologische context) (ontleend aan James T. Johnson)

Jihad Jihad, ghaza, qital dar al-harb ↔ dar al-islam Juridisch doel: extensie sharia ‘grote’/ ‘kleine’ jihad Offensieve/defensieve jihad Interne/externe jihad Bekering? Shi’ieten/Soenieten

Jihad Evolutionair model Holistisch model 4 stadia (volgens Shamseddin al-Sarakhsī (1010-1090)) Profeet verkondigt boodschap vreedzaam (15:93-4)/non-confrontatie (15:95-6) Argumentatie (16:25) Permissie om te vechten (22:39)/ Strijd initieren (2:217) Opdracht om overal te vechten (2:244)/ onvoorwaardelijke strijd (9:5) Holistisch model 4 attitudes (volgens Reuven Firestone) Non-militant (109:6) Strijd met restricties (2:191) Strijd met ongehoorzamen (2:217) Offensieve strijd met ongelovigen (2:191)

Politieke wereld van Islam 622-632: stadstaat 632-750: imperiale staat 750-900: universele staat 900-1500: decentralisatie 1500-1918: fragmentatie 1918-: nationale staat (volgens Majid Khadduri)

Kalifaat van Cordoba (929-1031) + 570 Mohammed geboren + 610 openbaring Koran STADSTAAT Hijra (vlucht naar Medina) Mohammed + IMPERIALE STAAT 632-661 Vier Kaliefen 661-750 Dynastie Umajaden UNIVERSELE STAAT 750-1258 Dynastie Abbasiden, verzwakt eind 9e eeuw DECENTRALISATIE Kalifaat van Cordoba (929-1031) Kalifaat der Fatimiden in Egypte (972-1169) Kalifaat der Abbasiden in Syrië/Irak (-1258) Seldsjoeken in Anatolië (1037-1307) Saladin vestigt Ayyubid Dynastie (1169-1250) vernietigd door Mongolen (1258) Ottomanen (1299-) Taifa koninkrijken

‘Historians used to believe that the Church had been pacifist in the early Christian centuries, but had then become contaminated by the values of its host societies in a process which culminated during the period when crusading was at its height. But the idea of charting attitudes in such a linear way is unrealistic, because in any given period individuals and institutions were capable of varying their approaches to violence’ (Marcus Bull, 1994)