MEE maakt meedoen mogelijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het programma In voor zorg
Advertisements

Concept, niet verspreiden
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Door goede gesprekken groeien
Samenwerking tussen vrijwilligers en beroepskrachten verbeteren
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Introductiebijeenkomst
Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
Ouders en Kinderen Centraal
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
De Methode Integrale Jeugdbescherming
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Maatschappelijk Aanbesteden
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
Zorg nieuwe stijl.
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
Welzijn Nieuwe Stijl De Leeuwarder aanpak
“TEAMLEREN” workshop 31 maart “Doorbraak in Professionalisering”
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Robert Langenberg – Vitree Anita Gelmers – Passend Onderwijs Almere
Samenspel Cliënt|Familie|Professional
MEE Sociale Netwerk Versterking samen redzaam
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
MEE maakt meedoen mogelijk
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Burgerinitiatieven.
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
Workshop Sessie 2 ‘De kracht van het proces’ Guy de Hoop
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
UVW LinkedIn Presentatie
Het perspectief van de oudere
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Wjk.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Digicontact in de praktijk Philadelphia. Uit: De maatschappij verandert. Verandert de zorg mee? Min VWS; Juni 2014.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Netwerkpuzzelen Projectleidersoverleg Sociaal isolement Rotterdam, 3 december 2013.
Buurt op Eigen Kracht Mee®doen. De samenleving en onze inzet Profes- sionele inzet Collectieve voorzieninge n Mensen zorgen voor elkaar Mensen zorgen.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
“Dat doen we zelf wel” De burger aan zet 23 september 2013 Rinske van Noortwijk GreenWish.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Experimenten Ambulante Jeugdzorg zonder indicatie Nijmegen en regio Noord-Veluwe Doel Doelgroep Afsprakenkader Werkwijze Overeenkomsten en verschillen.
Vormgeven en uitvoeren van een op de gemeenschap gerichte aanpak bij zorgmijding.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
P I T S T O P Tijdelijke woonvoorziening voor mensen die vastlopen
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Rivas Zorggroep de beste partner van de huisarts !?
Welkom bij DAIly NURSE.
Basistekst : Talentontwikkeling
voor een samenleving met veerkracht
Herstellend handelen – hergo introductie
Transcript van de presentatie:

MEE maakt meedoen mogelijk

Welkom Wie zijn wij?

Doel van deze workshop Korte introductie van de werkwijze Sociale Netwerk Versterking (SNV)

Programma Filmpje Uitleg van de werkwijze SNV Casus Vragen

Filmpje

Kerndoel SNV De klant maakt, met de voor hem belangrijke personen uit zijn netwerk, een breed gedragen en realistisch plan voor de toekomst. Desgewenst kunnen mensen uit dit netwerk ook een rol spelen in de uitvoering.

Hoe? Fase 1: Ontmoeten Gericht op contact maken met de klant (luisteren, vragen, niet invullen). Van hulpverlener naar procesbegeleider: de professional neemt geen zaken over maar faciliteert uitsluitend. De procesbegeleider draagt geen oplossingen aan. Steunfiguur is een persoon waarin de klant vertrouwen heeft en het beste voor heeft met de klant en met mensen in de directe omgeving van de klant.

Illustratie ontmoeten (casus Frans en Anita)

Fase 2: Netwerkatlas Dit zijn 5 instrumenten waarmee de klant en zijn netwerk hun vragen verkennen en hun bredere netwerk verkennen. Basisposter Familiekaart Relatiekaart Contactschema Gebeurtenissenkaart

Het maken van de netwerkatlas heeft het effect dat de klant en zijn omgeving echt eigenaar zijn en blijven van hun problemen maar ook van hun oplossingen. Mensen komen in hun eigen kracht en ervaren regie.

Illustratie van netwerkatlas (casus Frans en Anita)

Fase 3: Meedenkbijeenkomst De klant, familieleden, vrienden en andere belangrijke mensen komen bijeen in een meedenkbijeenkomst. De klant legt zijn vragen voor aan de deelnemers. Er wordt een plan van aanpak gemaakt.

Illustratie meedenkbijeenkomst (casus Frans en Anita)

Fase 4: Basisteam De personen in dit team bewaken de voortgang van het plan en stellen waar nodig plannen bij.

Illustratie basisteam (casus Frans en Anita)

Vragen?