Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Omschrijving onderzoek Doel onderzoek: inventariseren of schoolkrant nog wel gewenst is Methode: schriftelijke enquête Doelgroep: kinderen Koningin Beatrixschool ouder van deze kinderen Steekproef: 118 kinderen 48 ouders
Uitkomsten onderzoek Uitgesplitst naar ouders en kinderen Weergave in %
Lees(t) u / je de schoolkrant …? Steekproef: ouders: n=48 / kinderen: n=118
Lees(t) u / je de schoolkrant dan …? Steekproef: ouders: n=48 / kinderen: n=118
Wat is uw algemeen oordeel over de schoolkrant? Wat vind je van de schoolkrant? Steekproef: ouders: n=48 / kinderen: n=118
Wat vindt u positief/goed aan de schoolkrant? Basis: ouders Leuk om te zien wat de kinderen (mee) maken / waar ze mee bezig zijn Kinderen mogen eigen tekeningen / verhaaltjes maken / eigen inbreng Alle kinderen staan in de schoolkrant Samenwerking van de kinderen Ziet er leuk/goed uit Kinderen kunnen ideeën / mening kwijt Kinderen zijn creatief bezig Nieuwtjes Leuke onderwerpen Steekproef: ouders: n=48
Niet ieder kind staat in de krant Wat vindt u negatief/slecht aan de schoolkrant? Basis: ouders Lastig te lezen / te klein afgedrukt / teveel op 1 pagina / te vol Kwaliteit print (te licht / zwarte lijnen) Gesplitste schoolkrant (onder-, midden-, bovenbouw) Vaak hetzelfde Papier verslindend Beperkt thema / ook ruimte voor algemene zaken Liever in kleur Niet ieder kind staat in de krant Steekproef: ouders: n=48
Wat vind je leuk aan de schoolkrant? Basis: kinderen Puzzels / woordzoekers / spelletjes / kleurplaten Tekeningen Gemaakt door en voor kinderen / iedereen kan er iets leuks in schrijven Moppen Alles is gewoon leuk Kunt iets van iedereen zien / wat iedereen meemaakt Staan leuke dingen in Verhaaltjes Strip Mag je eigen mening geven Leuk om eraan te werken Steekproef: kinderen: n=118
Wat vind je niet leuk aan de schoolkrant? Basis: kinderen Te klein / niet te lezen / onleesbaar / stuk niet helemaal erop Zwart-wit / liever kleur Verhalen Puzzels / woordzoekers / spelletjes / kleurplaten Altijd hetzelfde / teveel van hetzelfde / veel kinderen maken hetzelfde Tekeningen (kleuters) Saai / saaie vorm / ziet er saai uit Alles Slechts 1 onderwerp Mag onderwerp niet zelf kiezen Splitsing krant Steekproef: kinderen: n=118
Vind je het leuk om aan de schoolkrant te werken? Basis: kinderen Steekproef: kinderen: n=118
Vind(t) u / je dat de schoolkrant moet blijven? Steekproef: ouders: n=48 / kinderen: n=118
Hoort (gewoon) bij de school Waarom vindt u dat de schoolkrant moet blijven? Basis: ouders Leuk om op de hoogte te blijven / om te zien wat de kinderen doen en maken Blijvende herinnering Leuk om te zien hoe kinderen denken / vertellen op hun eigen manier Leuk om dingen te zien die ze zelf gemaakt hebben Hoort bij algemene ontwikkeling Creatief bezig zijn / leuke manier om zich te uiten Hoort (gewoon) bij de school Steekproef: ouders: n=44
Geen toegevoegde waarde / zal niet veel gelezen worden Waarom vindt u dat de schoolkrant niet moet blijven? Basis: ouders Geen toegevoegde waarde / zal niet veel gelezen worden Papier verslindend Steekproef: ouders: n=4
Moet de schoolkrant apart voor de onder-, midden- en bovenbouw verschijnen? Of heeft u liever één schoolkrant voor de hele school? Basis: ouders Steekproef: ouders: n=48
Wilt u de schoolkrant liever digitaal of liever op papier? Basis: ouders Steekproef: ouders: n=48