Academische Basisschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Welkom op de informatie- avond van groep 7
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Actieonderzoek instructietafel.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Groepsouderavond 10 september. Agenda uurkoffie en thee uurWelkom door directeur Korte inleiding uurBezoek in de klas van uw kind
Communiceren met Marloes
Kinderbibliotheek Oosterwei Gouda
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Huiswerk vs. Huiswerkuren
“Help mij het zelf te doen”
Een praktijkvoorbeeld: ontwerppracticum cultuuronderwijs Fianne Konings Docent Kunst en Educatie Master Kunsteducatie ArtEZ.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
POVO Wolvega / Dedemsvaart
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Toekomstgericht onderwijs
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
Als je nog geen idee hebt …
en het leerlingvolgsysteem
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Windesheim zet kennis in werking Beeldcommunicatie in de GGZ Terugkoppeling onderzoeksresultaten en start hulpmiddelen ontwikkeling Onderzoekers: Marijke.
Melanchthon De Blesewic
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Effectief leesonderwijs voor en door docenten Nederlands Jacqueline Evers-Vermeul (UU) José van der Hoeven (CED-groep) Huub van den Bergh (UU) Montessori.
Stichting Lek en IJssel
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Commissie voor vrijwilligerswerk
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Financiële zelfredzaamheid
Mijn visie op onderwijs
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Terugkoppeling herijkingswensen
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Door Sabrina Heijnen.
Commissie voor vrijwilligerswerk
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Openbare basisschool Cornelis Jetses
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Ouderinformatieavond
Basisschool St. Lambertus September 2018
OGI Een datamuur in de klas.
Workshop – ambities delen
Transcript van de presentatie:

Academische Basisschool Er zijn geen onbegrijpelijke boeken, alleen lezers die niet begrijpen. Jan Greshoff .

Hoe het niet moet… Hoe het niet moet.. begrijpendlezen.avi

Ambitie en doel Het team van de Borgloschool had de ambitie om te groeien naar een academische basisschool. Door het zelf uitvoeren van onderzoek maken we de organisatie sterker en beogen we de leeropbrengsten omhoog te brengen.

Ideaal: Dat de leraar zich afvraagt wát leerlingen moeten leren, waaróm ze juist dát moeten leren, hoé ze dat leren, én of de leraar erin slaagt dat te bereiken (Leeman en Wardekker, 2010).

O3- cursus: Opleiden, Onderzoeken en Ontwikkelen Leerkrachten worden opgeleid in het doen van onderzoek. Zij worden daarbij o.a. ondersteunt door een lector. Hierdoor wordt de kwaliteit gewaarborgd. Samen maken we kwaliteit!

Uitgevoerde onderzoeken Schooljaar 2012-2013 ‘Wat moeten leerkrachten kennen en kunnen voor goede prestaties op begrijpend lezen op de Borgloschool ? ‘ Schooljaar 2013-2014 ‘Wat is het effect van de opgedane kennis en ingeoefende vaardigheden aan de hand van de Kijkwijzer leerkrachtvaardigheden op begrijpend lezen in de groepen 5 t/m 8 op de Borgloschool?’

Resultaten onderzoek Resultaat op materiaalniveau: Er is voor de groepen 5 t/m 8 een overzicht van overeenkomsten en verschillen in vraagstelling tussen methodetoetsen en citotoetsen gemaakt. Er is een Kijkwijzer leerkrachtvaardigheden met een bijbehorende hand-out met voorbeelden ontwikkeld en aangepast. Resultaat op leerkrachtniveau: De Kijkwijzer geeft een leerkracht inzicht in eigen ontwikkelpunten. Door de Kijkwijzer is er een mooie doorgaande lijn gecreëerd in de bovenbouw groepen. Bewustwording van wat toets ik, hoe kan ik het beste plannen, welke woorden zijn sleutelwoorden. Resultaat op leerling-niveau: In groep 6 is 30% van de leerlingen meer in vaardigheidsniveau gestegen dan de verwachte stijging van 6 eenheden. In groep 7 is 80% van de leerlingen meer in vaardigheidsniveau gestegen dan de verwachte groei van 12 eenheden. In groep 8 is 50% van de leerlingen meer in vaardigheidsniveau gestegen dan de verwachte groei van 9 eenheden.

Vergelijk methodetoetsen/ cito-toetsen

Kijkwijzer Taxonomie van Bloom

Kijkwijzer

Hand-out

Toekomst…. Toekomst leraar24.avi

Onderzoek 2014-2015 Onderzoeksvraag: Hoe besteden de leerkrachten in de groepen 1 t/m 4 van de Borgloschool aandacht aan de cognitieve verwerkingsstrategieën van leerlingen bij begrijpend kijk- en luisteropdrachten? Deelvragen (theoretische deel): 1a. Welke cognitieve verwerkingsstrategieën zijn er? 1b. Welke leerkrachtvaardigheden zijn hiervoor nodig? Deelvragen (praktische deel): Welke strategieën worden er nu aangeboden? Dit onderzoeken we door: 2a. Interview afnemen bij de leerkrachten in de groepen 1 t/m 4. 2b. Een observatie uitvoeren bij de leerkrachten in de groepen 1 t/m 4. 2c. De leerkrachten een logboek laten bijhouden over de aangeboden cognitieve verwerkingsstrategieën

Kennisdeling: