De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Windesheim zet kennis in werking Beeldcommunicatie in de GGZ Terugkoppeling onderzoeksresultaten en start hulpmiddelen ontwikkeling Onderzoekers: Marijke.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Windesheim zet kennis in werking Beeldcommunicatie in de GGZ Terugkoppeling onderzoeksresultaten en start hulpmiddelen ontwikkeling Onderzoekers: Marijke."— Transcript van de presentatie:

1 Windesheim zet kennis in werking Beeldcommunicatie in de GGZ Terugkoppeling onderzoeksresultaten en start hulpmiddelen ontwikkeling Onderzoekers: Marijke Span, Ruud Janssen, Annemarie van Hout, Aranka Dol en met medewerking van Marjolein Verburg

2 Windesheim zet kennis in werking Doel van het project Beeldbellen in de GGZ GGZ-professionals ondersteunen bij het effectief inpassen van beeldbellen in de eigen zorgverlening Hoe? Kwalitatief onderzoek naar de gevolgen van beeldbellen voor inhoud van zorg Omzetten van kennis en inzichten naar praktisch toepasbare hulpmiddelen voor de professional Ontwikkelen onderwijsmateriaal voor participerende hogescholen

3 Windesheim zet kennis in werking Onderzoeksvragen fase 1 en 2 Hoe verandert de zorgpraktijk door de inzet van beeldbellen? Wat is de meerwaarde van beeldbellen voor zorgverleners en cliënten?

4 Windesheim zet kennis in werking Methodologie Etnografische studie Observaties (39) en reflecterende interviews (39) 27 zorgverleners en 3 cliënten van FACT-teams Noord-Holland-Noord en Lentis Hoogezand* Audio opnames, verwerkt to transcripten Thematische analyse * Er is ook materiaal verzameld bij, GGZ Drenthe, IPG-team Dimence, Transfore Dimence, maar dat is nog geen onderdeel van deze tussenrapportage

5 Windesheim zet kennis in werking Setting Beeldcommunicatie ongepland: - Cliënt en hulpverlener kennen elkaar niet - eHealth team GGZ NHN: 8-20 uur (overige uren doorschakeling klinieken) Beeldcommunicatie gepland: - Cliënt en hulpverlener kennen elkaar - Geldt voor alle andere teams Gepland: Team X: forensisch FACT-team

6 Windesheim zet kennis in werking Resultaten onderzoeksvraag 1 Hoe verandert de zorgpraktijk door de inzet van beeldbellen? Cultuuromslag, nieuwe manier van werken Afhankelijk van gepland of ongepland contact Verschil van mening over het hoe Aard van het gesprek verandert Initiatief verschuift naar cliënt Afstemmen op behoefte cliënt Er zijn geen expliciete inclusie/exclusie criteria Behoefte aan oefentijd en (technische) ondersteuning

7 Windesheim zet kennis in werking Resultaten onderzoeksvraag 2 Wat is de meerwaarde van beeldbellen voor zorgverleners en cliënten? Meerwaarde soms moeilijk onder woorden te brengen Zorginhoudelijk Intensiveren contact Begrenzen contact Regie meer bij cliënt Organisatorisch Efficiënter en flexibeler - Gesprekken korter en doelgerichter - Reistijd korter Meer ondersteuning nodig, vooral bij opstarten

8 Windesheim zet kennis in werking Highlights uit het onderzoeksrapport 4 zorginhoudelijke dilemma’s: De zorg verandert niet, of toch wel? Bereikbaarheid versus herstel Afstand versus nabijheid Het ontbreken van een zorginhoudelijk doel

9 Windesheim zet kennis in werking De zorg verandert niet, of toch wel? De basis van de zorg, contact maken, blijft hetzelfde ongeacht het medium Het medium verandert het contact: korter, zakelijker, afstand, diepgang Signalen komen minder goed door, alertheid op andere signalen

10 Windesheim zet kennis in werking Bereikbaarheid versus herstel 24-uurs bereikbaarheid maakt cliënten afhankelijker Zelf het initiatief nemen tot contact maakt cliënten juist zelfstandiger Laagdrempelig contact leidt tot een (ongewenst) podium ‘Veelbellers’ hebben deze aandacht nodig of moeten juist worden afgeremd

11 Windesheim zet kennis in werking Afstand versus nabijheid De frequentie van het contact kan gemakkelijker omhoog (opschalen) Maar de frequentie kan ook naar beneden (begrenzen)

12 Windesheim zet kennis in werking Het ontbreken van een zorginhoudelijk doel Het doel van beeldbellen is soms onduidelijk Zorginhoudelijke doelen worden niet door de organisatie aangereikt Er wordt evenmin structureel discussie over gevoerd tussen zorgverleners Er ontstaan nieuwe vormen van zorg die niet altijd worden herkend

13 Windesheim zet kennis in werking Hulpmiddelen (worden ontwikkeld in de komende fase) Bevorderen van bewustwording bij zorgverleners over gericht inzetten beeldbellen Ondersteuning bij de startfase van beeldbellen

14 Windesheim zet kennis in werking Inventarisatie hulpmiddelen 7 ideeën op basis van het onderzoek Screeningsinstrument Overzicht meerwaarde Praktijkverhalen Intervisie Online training Cliënten helpen cliënten Oefenspel (serious game) Voorgelegd aan: Lentis, Hoogezand (26 mei), GGZ Noord-Holland-Noord, Alkmaar (31 mei), Transfore Dimence,Enschede (1 juni)

15 Windesheim zet kennis in werking Voorkeuren hulpmiddelen (uitkomst bijeenkomsten) Cliënten helpen cliënten Screeningsinstrument Overzicht meerwaarde Praktijkverhalen GGZ NHN, Lentis en Transfore doen mee aan de ontwikkeling


Download ppt "Windesheim zet kennis in werking Beeldcommunicatie in de GGZ Terugkoppeling onderzoeksresultaten en start hulpmiddelen ontwikkeling Onderzoekers: Marijke."

Verwante presentaties


Ads door Google