Waaierwerken: gewoon een nieuwe toren of een nieuw gebouw vol kansen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Advertisements

Interpolis Kantoor Concept Je werkplek is waar je bent
werkplekken 1-persoonsruimte open werkruimte stiltewerkplek
Verantwoordelijke Leni.
Anders Werken: “Aanpak en methodologie”
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Clean desk voor dummies
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Implementeren doe je samen
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
VAC BRUGGE JACOB VAN MAERLANTGEBOUW “ANDERS WERKEN”
Anders Werken. 1. Inleiding - context Beslissing Vlaamse Regering : BBB 04/02/2005 Principes: –Afstemming op de organisatiestructuur –Maximaal samenbrengen.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Wat willen we vandaag doen?
PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes.
Enterprise Document Management Fase
Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
1e gebruikersgroep, 6 januari 2015
Personeelsessie LOKO.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Past telewerken / PTOW bij mijn functie ? Workshop + verslag Zin?Ja!-netwerk Donderdag 16 april 2015
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
PRESENTATIE STADHUISKWARTIER – Het Nieuwe Werken EEN LOGISCH EN HELDER GEBOUW INTEGRATIE OUDBOUW EN NIEUWBOUW ONTMOETINGSPLEK GEWORTELD IN DE HISTORISCHE.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Blijven ontwikkelen Zin?Ja! 21 april Opener – stellingen rond Leren & Ontwikkelen 1. wie is verantwoordelijk voor leren in VO - de leidinggevende.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Hoe organiseer je de vraagkant? Balanceren tussen flexibiliteit en bureaucratie.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Embedded Librarianship
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Getuigenis re-integratie
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Commissie voor vrijwilligerswerk
RIBW GO verandert. Op weg naar 2015 en verder
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
De NWOW, de OISZ engageren zich !
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
De NWOW, de OISZ engageren zich !
De NWOW, de OISZ engageren zich !
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Leiderschapsontwikkeling
Startgroep nieuwe HR-cyclus
De scope van het project
Centrale Nachtzorg Gemiva-SVG
Transcript van de presentatie:

Waaierwerken: gewoon een nieuwe toren of een nieuw gebouw vol kansen? NWOW Ambassador Day, 21 april 2015 Alex Van Loon, adviseur Dienst Projectwerking en Organisatieontwikkeling

Provincie Antwerpen 1,7 miljoen inwoners 70 steden en gemeenten Provinciebestuur: 1688 medewerkers 1500 VTE 56% vrouwen 44% mannen Gemiddeld 46 jaar Missie: De provincie Antwerpen is een verkozen overheid met de expertise en ervaring om antwoorden op maat te bieden voor bovenlokale maatschappelijke uitdagingen in de provincie. Ze werkt vanop voldoende afstand en toch steeds dichtbij.” Ik ga vertellen over de aanpak van Het Nieuwe Werken bij de provincie Antwerpen. Maar wat willen jullie te weten komen?

Aanleiding: een nieuw provinciehuis

Visie op waaierwerken 'Waaierwerken' is voor de provincie Antwerpen een manier om als moderne organisatie een betere dienstverlening te garanderen voor de burgers en tegelijkertijd een aantrekkelijke werkgever te zijn. Door flexibeler en dynamischer te zijn, creëren wij meer samenhorigheid tussen de mensen, een meer participatieve houding, meer betrokkenheid en inspraak en een betere doorstroom van informatie. Wij hanteren een betere werk/privé balans en willen tegelijkertijd  kostenbesparend, milieuvriendelijker, creatiever en efficiënter zijn. Kennisdelen staat centraal en wordt mede ondersteund door onze technologische vooruitgang. We zijn niet gestart met deze visie: deze is gaandeweg ontstaan.

Tijdelijke huisvesting: pilootproject 2013-2014: ervaring opdoen met pilootproject 2015-2016: ervaringen delen met andere diensten 2017-2018: toepassing in nieuw provinciehuis

Waar komt waaierwerken vandaan? ‘Anders Werken’ of ‘Het Nieuwe Werken’: Twee containerbegrippen Niet overal hetzelfde Sommige recepten werken op de ene plaats wel, maar elders niet Is dat wel zo anders of nieuw?  Waaierwerken: - sommige dingen doen we vandaag al zo - sommige zaken zijn optioneel - kiezen uit de waaier van mogelijkheden

Een waaier van mogelijkheden Flexibele ICT Flexibele werk-plekken Dossier-beheer Resultaat-gericht werken

Een waaier van mogelijkheden Flexibele ICT Flexibele werk-plekken Dossier-beheer Resultaat-gericht werken

Resultaatgericht werken Duidelijke jaarafspraken (Functioneren & Evalueren) … op basis van duidelijke doelstellingen (Beleids- en Beheerscyclus) … vertaald in werkoverleg en werkafspraken Resultaatsgericht werken betekent dat: De medewerker verantwoordelijkheid opneemt voor het afgesproken werk De leidinggevende aan de medewerker vertrouwen geeft over de manier waarop het werk wordt uitgevoerd Deelthema’s: Omgaan met resultaatgericht werken Transparante werkafspraken: werkoverleg, rollen, doelstellingen, indicatoren,… Samenwerken versterken: samenwerking over de diensten heen, intervisie, mentorschap,… Verantwoordelijkheid en autonomie versterken Betrokkenheid verhogen: jobcrafting

Resultaatgericht werken: deelthema’s Omgaan met resultaatgericht werken Transparante werkafspraken: werkoverleg, rollen, doelstellingen, indicatoren,… Samenwerken versterken: samenwerking over de diensten heen, intervisie, mentorschap,… Verantwoordelijkheid en autonomie versterken Betrokkenheid verhogen: jobcrafting,… Deelthema’s: Omgaan met resultaatgericht werken Transparante werkafspraken: werkoverleg, rollen, doelstellingen, indicatoren,… Samenwerken versterken: samenwerking over de diensten heen, intervisie, mentorschap,… Verantwoordelijkheid en autonomie versterken Betrokkenheid verhogen: jobcrafting

Een waaier van mogelijkheden Flexibele ICT Flexibele werk-plekken Dossier-beheer Resultaat-gericht werken

Flexibele werkplekken Meer soorten werkplekken Werkplek kiezen naargelang de taak Akoestische maatregelen Personaliseren werkomgeving Clean desk Leefregels Telewerk

Werkplektypes Werkplek open ruimte Cockpit Individuele stiltewerkplek Collectieve stilteruimte Centrale bibliotheek Loungewerkplek Aanlandwerkplek

Overleg- en projectruimtes Kleine overlegruimte Grote overlegruimte Projectruimte Koffiehoek

Een waaier van mogelijkheden Flexibele ICT Flexibele werk-plekken Dossier-beheer Resultaat-gericht werken

Flexibele ICT Laptops Wifi in heel het gebouw en op het terras van het personeelsrestaurant Lync (chat, presence, videoconferencing)

Een waaier van mogelijkheden Flexibele ICT Flexibele werk-plekken Dossier-beheer Resultaat-gericht werken

Dossierbeheer Opruimdagen (papier & digitaal) Digitaal en papieren dienstklassement Digitale handtekening Zoveel mogelijk processen digitaliseren (niet automatiseren) Verbetering archiefwerking Centrale bibliotheek

Tijdlijn pilootproject Rode draad = co-creatie Januari 2014: finale evaluatie Scope Oktober 2013: tweede evaluatie Scope Juni 2013: eerste evaluatie Scope Mei 2013: verhuis naar PaS Voorjaar 2013: leefregels via werkplekspel Oktober 2012: programma op maat per dienst Scope Lange voorbereiding Lange pilootfase Flexibele scope: participatie/co-productie & resultaatgericht Januari 2012: deputatie keurt aanpak goed Oktober 2011: managementteam bepaalt minimale scope Scope Maart 2011: projectplan Januari 2011: projectvoorstel

Aanpak Foto werkplekspel Werkplekspel: mekaar durven aanspreken op gedrag

Voorbeeldvraag werkplekspel Een collega die in de buurt zit, is veel aan de telefoon. U kunt zich dan niet zo goed concentreren. Wat doet u? Ik vraag aan mijn collega om een andere werkplek op te zoeken. Ik ga zelf werk doen dat niet zoveel concentratie vereist. Ik zoek een andere werkplek op. Anders, namelijk…

Aanpak Foto flap evaluatieronde Drie evaluatiemomenten: verschillende werkvormen  genuanceerde meningen: Eerste ronde: SWOT-analyse: iedereen schrijft op flappen SWOT verwerkt in grote Excel  Veel details, maar snel aanpakken is van belang voor veranderingsbeheer: moet je op voorbereid zijn

Aanpak “Je leert andere diensten kennen” “Opruimen creëert rust” Foto flap evaluatieronde “Eindelijk het gevoel een moderne werkgever te hebben” “Lounge wordt veel gebruikt” “Mogelijkheden van toestellen beter benutten”

Evaluatie pilootproject Enkele kwaliteiten: Verschillende types werkplekken Contacten en samenwerking over de diensten heen Mogelijkheid om te telewerken Laptops en bijkomende schermen (22”) Enkele aandachtspunten: Samenhang binnen het team Integratie van nieuwe collega’s Stabiele ICT-omgeving

Lessen tot nu toe Aanraders: Projectscope op sommige punten open houden Evalueren en opvolgen pilootproject op verschillende momenten Aandacht voor impact op reguliere processen Voortschrijdend inzicht over projectstructuur en aanpak  Aanpak wordt momenteel doorgelicht door gebruikersgroep Visie achteraf opstellen is mogelijk Twee maal verhuizen is een kans!

Hoe de verandering verankeren? Eigenaarschap via verdiepingsraden: Afspraken tussen gebruikers onderling Afspraken met ondersteunende diensten Over: Het ‘samen leven en werken’ Gebruik van de kantoorruimtes (bv. leefregels) Inrichting van de kantoorruimtes Dienstverlening (facilitair, ICT)  Ook al voor de inrichting van het nieuwe provinciehuis

Meer weten? Deelprojectleider waaierwerken: Alex Van Loon Dienst Projectwerking en Organisatieontwikkeling Tel. 03 240 53 09 E-mail: alex.vanloon@provincieantwerpen.be Verantwoordelijke project nieuw provinciehuis: Marc Hesters Departementshoofd Logistiek Tel. 03 240 51 28 E-mail: marc.hesters@provincieantwerpen.be

Extra slides

Communicatie en veranderingsbeheer PaSdagen: infosessies waar iedereen op wordt uitgenodigd (3 à 4 per jaar) Klankbordgroep waar ideeën worden afgetoetst Intranet met FAQ Artikels personeelsblad Proviant

Resultaten tot nu toe Grote gedragenheid door medewerkers pilootdiensten: Early adaptors Hoge verwachtingen werden ingelost Flexibele ICT: Laptops en 22” schermen op de meeste werkplekken Meer gebruik van Outlook Introductie van Lync (presence, chat, documenten delen) Problemen rond telefonie en bekabeling

Resultaten tot nu toe Papier in Beweging: Aantal kasten werd beperkt Dossiers worden sneller overgedragen Flexibel gebruik van werkplekken: Types werkplekken worden gekozen op basis van activiteiten Alle types worden (in meer of mindere mate) gebruikt Clean desk wordt beschouwd als een kwaliteit Opmerkingen over meubilair, lockers en te weinig stopcontacten

Resultaten tot nu toe Samenwerking over de diensten heen Verminderd dagelijks contact: Meer organiseren via formeel intern overleg Minder discrete omgang met leidinggevende Waar is iedereen? Deels opgevangen via MS Lync (presence & chat) Er komt nog een visuele zonering

Leefregels pilootproject waaierwerken

Leefregels pilootproject Type werkplek Leefregel Open werkplek Er moet voldoende rust heersen Als je wilt overleggen, doe je dat niet hier Cockpit Geconcentreerd werken Niet geschikt voor langdurige telefoongesprekken Cel / individuele stiltewerkplek Kan je langdurig in telefoneren Stilteruimte (meerdere personen) In stilte werken: niet telefoneren Geen overleg Loungewerkplek Informele werkplek voor tijdelijk gebruik Ook geschikt voor overleg of om te lezen Aanlandwerkplek Werkplek voor tijdelijk gebruik Vooral om mails te checken en voor te bereiden tussen vergaderingen door

Leefregels pilootproject Ondersteunende ruimte Leefregel Kleine overlegruimte (open of afgesloten) Overleg met 2 à 6 personen Voor vertrouwelijke gesprekken (indien afgesloten) Grote overlegruimte (afgesloten) Overleg met 6 à 8 personen Voor vertrouwelijke gesprekken Projectruimte Samenwerken aan een project Kan gebruikt worden als werkplekken Kan ook gebruikt worden als overlegruimte Koffiehoek Bundeling van keukentje, drank- en voedingsautomaten en afvalpunt Ook geschikt voor informeel overleg Niet vlakbij open werkplekken

Bijkomende leefregels pilootproject Gebruik werkplekken (1/2): Teams zitten door mekaar en niet gegroepeerd per team (evalueren na 3 maanden). Niemand heeft recht op een vaste werkplek, maar er kunnen zich situaties voordoen waarin het wel kan (bv. fysieke beperkingen, secretariaat DRP & DSTV). Het is geen probleem dat mensen elke dag op dezelfde werkplek gaan zitten, zolang men daar soepel mee omgaat en geen werkplekken of ruimtes claimt. Het gebruik van werkplekken moet bespreekbaar zijn

Bijkomende leefregels pilootproject Gebruik werkplekken (2/2): Niemand mag een cockpit of cel claimen, maar leidinggevenden moeten wel voldoende mogelijkheden hebben om vertrouwelijke gesprekken te kunnen voeren en bereikbaar zijn voor medewerkers. Evalueer per halve dag of je een open werkplek inneemt. (Dus als je veel vergaderingen hebt in de namiddag, gebruik dan bv. een aanlandwerkplek.) Als blijkt dat een bepaald werkplektype vaak overbezet is, moet worden overwogen er bij te maken.

Bijkomende leefregels pilootproject Gebruik overlegruimtes en vergaderzalen: Overlegruimtes worden niet gereserveerd; vergaderzalen wel Geen verbod op lunchvergaderingen Refter in het PaS toegankelijk voor vergaderingen Informele overlegmomenten mogen niet verloren gaan

Bijkomende leefregels pilootproject Dossierbeheer: Alle dossiers, documenten en boeken horen thuis in het dienstklassement, behalve persoonlijke spullen. Binnen het dienstklassement is een goede afbakening nodig tussen gearchiveerde dossiers, lopende dossiers en persoonlijk klassement. Gevoelige informatie kan opgeslagen worden in afsluitbare kasten.

Werkplek open ruimte Werkruimte voor meerdere personen Er moet voldoende rust heersen Als je wilt overleggen, doe je dat niet hier

Cockpit Halfopen individuele werkplek Geconcentreerd werken Niet geschikt voor langdurige telefoongesprekken

Individuele stilteruimte Stiltewerkplek voor individu Afgesloten ruimte Kan je ook langdurig in telefoneren

Collectieve stilteruimte In stilte werken met meerdere personen Afgesloten ruimte Geen telefoons of gsm’s Geen project- of overlegruimte

Centrale bibliotheek In stilte werken met meerdere personen Afgesloten ruimte Geen telefoons of gsm’s Geen project- of overlegruimte

Loungewerkplek Informele werkplek voor tijdelijk gebruik Ook geschikt voor informeel overleg of om te lezen

Aanlandwerkplek Werkplek voor tijdelijk gebruik Vooral om tussen vergaderingen door mails te checken of voor te bereiden

Kleine overlegruimte Voor overleg met 2 à 6 personen op de werkvloer Kan afgesloten zijn Kan ook in de open ruimte Voor vertrouwelijke gesprekken (indien afgesloten)

Grote overlegruimte Voor overleg met 6 à 8 personen op de werkvloer Afgesloten ruimte Kan gebruikt worden voor vertrouwelijke gesprekken

Projectruimte Samenwerken aan een project Voor 6 à 8 personen Kan gebruikt worden als werkplekken Kan ook gebruikt worden als overlegruimte

Koffiehoek Bundeling van keukentje, drank- en voedingsautomaten en afvalpunt Ook geschikt voor informeel overleg Niet vlakbij open werkplekken