Lancering Traject 2015 - 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Persoonlijk geïntegreerde evaluatie
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Ict - beleidsplan
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Creatieve opwarmingen Niveau 1
In de leerlingenraad zitten 6 kinderen(bij ons)
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Pedagogische wetenschappen was niet echt M. zijn ding. Hij moest nog maar aan het vak denken of er liep al een koude rilling over zijn rug. Daarentegen.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Portfolio
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Welkom op onze thema-avond
Technieklessen op de Bloeiende Perelaar
Ervaringen Implementatie in Nederland
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Pass’t Montessorionderwijs ?
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Presentatie Bijeenkomst 4
Communicatie met ouders
Return to Sender.
Ouderbetrokkenheid.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Stage: Basisschool de Klingerberg
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Evaluatie Trainingskamp Cyprus 2015 Scores en reacties deelnemers en begeleiding.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Evaluatie Cursus.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Evaluatie Funkey Door: Robyn de Wit. Agenda –Evaluaties Funkey docenten –Evaluaties betrokken scholen.
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Welkom op onze thema-avond
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
Experten in de derde graad Proefproject
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
Techniek in de basisschool Met visie op techniekgeletterdheid in de lerarenopleiding BALO – KHLim 21 maart 2012.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Betrokken ouder, tevreden ouder
brengt school en ouders dicht bij elkaar
VAAR MEE MET DE SLOEBERBOOT
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Transcript van de presentatie:

Lancering Traject 2015 - 2016

Wat is ? Wat betekent ?

Techniekonderwijs …

Knelpunten? Competentiegevoel van leerkrachten Tijd, middelen en materiaal

Technische geletterdheid voor iedereen … “Als competente en verantwoordelijke techniekgebruiker willen en durven een technisch probleem aan te pakken, voor een technisch probleem een oplossing zoeken en veilig en verantwoord omgaan met technische realisaties” Hoe kunnen we dit concreet maken ? Wat betekent dit voor de kinderen in onze klas ?

Doel techniektraject Achtergrond en visie op techniek in BaO Interesse opwekken voor techniek Drempelverlagende activiteiten aanbieden Technologische opvoeding ondersteunen Ondersteuning bieden bij aanpak in de school

Mogelijke doelstellingen Techniekactiviteiten in alle klassen Technoverantwoordelijke per school Aanzet tot technotheek – technieklokaal Aanzet jaarplanning en leerlijn Evalueren en rapporteren …

Professionalisering leerkrachten Werkvergadering per leerjaar - Visie, theorie, inzichten, … - Uitwisseling ervaringen - Jaarplanning / leerlijnen - Handen uit de mouwen - Vragen en tips

Module 1 Visie en achtergrond bij ‘Techniek op school" Dimensies van techniek leren Technisch proces Strategische techniekvragen Implementatie in de klaspraktijk Doorspekt met tal van praktijkvoorbeelden en praktische tips “Hoe begin ik eraan in onze school?”

Module 2 Een (halve) dag praktisch aan de slag Alle klasleerkrachten gaan aan de slag met opdrachten voor hun leerjaar die in hun thema's zouden aan bod kunnen komen. Door zelf aan de slag te gaan, krijgen ze het zelf in de vingers, hun competentiegevoel stijgt, ze krijgen ‘goesting' om dit eens in hun klas te proberen. Opdracht enkele dingen uit te proberen.

Module 3 Uitwisseling techniekideeën en op weg naar een jaarplanning De leerkrachten brengen foto’s of voorbeelden mee van dingen die ze in de klas uitprobeerden. Evaluatie: Hoe heb je je gevoeld als leerkracht? Wat heb je gezien bij je kinderen? Hoe verliep de activiteit? Hoe zou je het volgende keer aanpakken? Uitwisseling met als resultaat een techniekideeënlijstje per leerjaar. Tijdens deze sessie vullen ze hun jaarplanning aan met techniekactiviteiten per leerjaar. Het vervolg is de autonomie van de school en de verantwoordelijkheid van het schoolteam.

Uit de evaluaties … Positief: - Beter zicht op het vak techniek en het verschil met muzische vorming. - Het was fijn om kennis te maken met al het materiaal. Er leren mee te werken. En steeds de link maken naar de werkelijkheid - De nodige theorie kwam duidelijk aan bod - Tof dat we iets konden uitproberen om mee te nemen naar de klas.  Voor mensen die niet zo technisch aangelegd zijn is dit een goed duwtje in de rug ( houvast ) - De website is een goeie houvast om geleidelijk te werken naar goede technieklessen - Door deze modules vind ik het veel duidelijker wat techniek echt inhoud en hoe we praktisch aan de slag kunnen. Het is steeds leuk om een basisaanbod aan ideeën mee te krijgen en van mekaar te leren - Module 2: Een fijne sessie. Direct toepasbaar in de klas - Door zelf aan de slag te gaan beseffen leerkrachten dat lessen techniek niet super moeilijk moeten zijn

Uit de voorstellen tot verbetering: - Nog meer werken in subgroepen - Mogelijkheid aanbieden materiaalboxen te kunnen kopen - Nog meer ideeën aanreiken - Praktische tips voor kosteloos materiaal - Opbouw dozen/kasten met nodige materialen is onduidelijk - Hoe toepassen in BuBaO - We hebben wel een aantal lessen aangereikt gekregen maar het opstellen van een jaarplan is nog zeer vrijblijvend. De leerkrachten hadden daar nog meer nood aan ondersteuning. - Sommige leerkrachten vonden dat er te lang bij de 'basis' werd stilgestaan - Module1: meer theorie in sessie 1 nodig - Misschien is het handig om meer voorbeeldjes te geven met minder materiaal. Onze school beschikt over materiaal maar niet voor elk kind van de klas. Op deze momenten wordt het soms moeilijk om aan techniek te doen - Een oplossing bieden om de klassen op te vangen op de momenten dat de klasleerkrachten de nascholing volgen.

Traject 2015 – 2016 in data Module 1 & 2 Module 3 KS ma 26/10/2015 1 hele dag 9u – 15.30u KS ma 26/10/2015 1e lj ma 14/09/2015 2e lj ma 21/09/2015 3e lj ma 28/09/2015 4e lj ma 05/10/2015 5e lj ma 12/10/2015 6e lj ma 19/10/2015 Module 3 1 halve dag 13u – 15.30u 1e lj ma 11/04/2016 2e lj ma 18/04/2016 3e lj ma 25/04/2016 4e lj ma 02/05/2016 5e lj ma 09/05/2016 6e lj do 19/05/2016

Login met : Screenshot Website

Contact Koen Pierlet koen@rvo-society.be 016/28 10 09 0496 / 67 25 05 www.rvo-society.be www.technotheek.be