Searles Syntax-Semantiek redenering Colloquium Eline Spauwen 3 mei 2007 Searles kritiek op Harde KI.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Laurens van der Maaten IKAT / ROB
Het Cartesiaans Theater
Filosofie Op HAVO en VWO.
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
“Een reis naar Licht”.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Van uitleggen leer je het meest
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
AARDRIJKSKUNDE Waar gaat dat over ?.
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Muziek downloaden PVGE Computerclub 5 JANUARI 2012.
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Schijn en Werkelijkheid
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Compositionaliteit, bereik en lambda’s
FUNCTIONALISME.
Logisch redeneren in wiskunde C
Opdracht 2. premisse: het Nederlandse over in contexten waarin het vertaald wordt door about is een instantiatie van de focus-of- attention sense incorrecte.
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Kopspijkers als politiek amusement voor jongeren.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Kunstmatige Intelligentie
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Het Debat Opbouw en inhoud.
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Hulp op afstand Presentatie door Kick de Wolff Hulp op afstand Hulp op afstand Hoe kom ik van mijn SPAM af (afhankelijk van de beschikbare tijd) Hoe kom.
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
De Syntax-Semantiekredenering van Searle Doctoraalexamen Eline Spauwen 25 mei 2007 Searles kritiek op Harde KI.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
De Vrije Wil Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
De oudere stagiaire.
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
“Wat staat in de dikke van Dalen”
AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban
Het nut van Business Planning
Module Communicatie 3de dag
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Bounce rate verlagen: is SEO de oplossing?
Introductie Systems Engineering
Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Taalkundige feiten en hypothesen
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
 - Inleiding  - Monotheisme  - Twee Naturen  - Als Rechter  - Als Verlosser  - Als Mens, Leraar en Vriend  - Als Idool.
1/11 Algoritmen en Complexiteit Programmeerparadigma’s Voorbereiding Visitatie ZAP vergadering woensdag 27/2/2008.
Verpleegkundig redeneren
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Woordjes leren.
Leesvaardig Examentraining.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
KRITISCH DENKEN 9 Een Betoog schrijven © Kritisch Denken.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
IDENTITEIT INDIVIDU SUBJECT PERSOON
Transcript van de presentatie:

Searles Syntax-Semantiek redenering Colloquium Eline Spauwen 3 mei 2007 Searles kritiek op Harde KI

Inleiding Ik Mijn afstudeeronderzoek: – Student-assistentschappen – Searles kritiek op KI – Filosofie van de KI dan wel Mind – Plaats binnen CKI – Begeleiders: J-J. Meijer en M. Lievers – Persoonlijk plan – Vragen staat vrij, onderwerp is groot en de tijd kort

John Searle - KI De Chinese Kamer (1980) Moeten we het daar nu echt over hebben? De Syntax-Semantiek redenering (1984 ev) A1) Programma’s zijn puur formeel (syntactisch). A2) Minds hebben semantiek, mentale (semantische) inhouden. A3) Syntax alleen is niet gelijk aan of voldoende voor semantische inhoud. C1) Programma’s op zichzelf zijn niet constitutief of voldoende voor minds.

De hamvragen Status van Searles kritiek (‘de consensus’) Hoofdvraag: Waarom is de SSR een probleem voor Harde KI? Lid 1: De SSR vormt goede kritiek tegen Harde KI, waarom? Lid 2: Het probleem geeft aanleiding tot een immens debat, waarom? Doel van deze presentatie: via korte bespreking van Lid 1 de relevante resultaten voor Lid 2 aangeven!

Opzet onderzoek / presentatie Onderzoek naar fundamenten van het debat – Domein en reikwijdte van SSR (Harde KI) – per aanname van Searle (voor lid 1) Searles onderbouwing Kritiek op de aanname – Knelpunten van de gehele redenering (voor lid 2) Presentatie: aannames en kritieken (kort), daarna de knelpunten

Harde KI 1980: door Searle als zodanig gedoopt paradigma (vs. Zwakke KI) ‘All there is to having a mind is having the right program’ Computationalisme, functionalisme. Klassieke symbolistische KI. Suggestie voor ‘nieuwe naam’ van het project: Person Building Project!

1: De SSR – beknopte uitleg

A2: Minds hebben semantiek Redelijk ‘klare taal’: minds hebben inhoud ‘Semantiek hebben’ staat bij Searle vooral voor ‘intrinsieke intentionaliteit hebben’ Intrinsiek wil zeggen: daadwerkelijk aanwezig (en niet slechts onder interpretatie) Searles positie in de filosofie van mind: biologisch naturalisme. Hersenen veroorzaken minds! Eerste persoonsperspectief is essentieel voor ontologie van mentale fenomenen

Biologisch Naturalisme Mentale fenomenen zijn biologische, natuurlijke fenomenen (niet mysterieus) Causale krachten van de hersenen zorgen voor het ontstaan van mentale fenomenen Het eerste persoonsperspectief is essentieel voor de ontologie van mentale fenomenen Antwoorden op vragen over hersenen en minds liggen in de neurobiologie! Minds in andere systemen niet a priori onmogelijk

¬A2: Dennett vs Searle Dennett en Searle: eeuwige battle Essentie van debat: Dennett ziet het derde persoonsperspectief als voldoende om alle ‘bijzondere’ krachten (causale krachten) van het brein te kunnen aangeven. Denk ook aan ‘intentional stance’: intentionaliteit onder interpretatie is ‘voldoende’ Searle stelt echter het eerste persoonsperspectief centraal (semantiek in minds / hersenen)

Semantiek: waarom? Intrinsieke intentionaliteit is kenmerkend voor minds, voor Searle is dit overduidelijk Haugeland: een systeem is een eenheid (persoon) als het zich als geheel verbindt aan de normen die intentionaliteit nodig heeft: intentionaliteit is kan zo normatief zijn. My commitment to getting my intentional states ‘right’ is what makes their intentionality my own – that is, intrinsic to me.* Rychlak: menselijk redeneren gaat via semantiek: Oppositioneel redeneren (vs appositioneel).

A1 en A3: Syntax, Semantiek, KI Herhaling: Searle over syntax en computers A1) Programma’s zijn puur formeel (syntactisch). A3) Syntax alleen is niet gelijk aan of voldoende voor semantische inhoud. A3 is een ‘logische waarheid’ uit de logica en taalkunde en een ‘obvious fact’ voor Searle: de scheiding tussen syntax en semantiek wordt ‘algemeen geaccepteerd’ In A1: Syntax / semantiek terminologie overgenomen in KI (en in A2 ook in filosofie van Mind)

¬A3: Rapaport: Syntax is voldoende Rapaport is van mening dat het basisgeval van semantiek (het recursieve eindpunt) niets anders dan syntax is Rapaports opvatting van minds is dan ook anders dan die van Searle. Minds hebben niets ‘intrinsieks’ nodig: een mind is gewoon een vorm van ‘knowledge base’ Semantiek hebben is voor mensen en digitale systemen hetzelfde ‘probleem’: en syntax is voor allebei het basisgeval Een voldoende ingewikkelde implementatie van een (syntactisch) programma is daarom voldoende voor een mind

A1) Programma’s en computatie Turing Machines: Programma’s in digitale systemen zijn abstract gedefinieerd in termen van (syntactische) symboolmanipulatie Symboolmanipulatie maakt geen gebruik van de inhoud van de symbolen: de inhoud wordt door de gebruiker of programmeur aan de symbolen ‘toegeschreven’ (onder interpretatie!) Het abstracte niveau van computatie is op zichzelf niet voldoende om de barrière tussen het syntactische en het semantische niveau te overbruggen

¬A1: Haugeland: semantiek in computers Herbeschrijving van digitale systemen: om computers als computers te zien is het ook nodig semantiek in de beschrijving op te nemen De dynamiek en de semantische aspecten van de daadwerkelijke implementatie van een programma maken het toekennen van een interne semantiek aan computers mogelijk Op basis van deze interne semantiek is ook een model te construeren waarin ‘alle vormen’ van benodigde semantiek voor minds kunnen worden gerealiseerd Haugeland denkt niet dat dit model realistisch is, maar het is wel een ‘open einde’ (niet zo afgesloten als dat van Searle)

Resumé: Conclusie C1: Progamma’s zijn niet voldoende voor minds Deze conclusie vanuit de aannames zoals ze uitgelegd zijn is geldig

2) Knelpunten van het debat

Overzicht knelpunten 1)Filosofie van mind, logica en filosofie en praktijk van KI (algemeen probleem) 2)Dynamiek van geïmplementeerde programma’s (fout van Searle?) 3)Gebruik van de terminologie van syntax en semantiek (uit logica en taalkunde) in de filosofie van Mind en KI

1) Filosofie en praktijk van KI In essentie: in praktijk van KI zijn geen filosofen ‘aan het werk’, de huidige praktijk is vooral die van Zwakke KI (Moor) De ‘praktijk’ van de Harde KI (minds maken in computers) ligt vooral in de filosofie! ‘Waarheden’ uit de filosofie van mind en uit de taalkunde en logica zijn niet noodzakelijk a priori waarheden voor de KI – bijvoorbeeld het onderscheid tussen syntax en semantiek (knelpunt 3) Harde KI is dus eigenlijk nog geen echte praktijk, omdat de wetenschappers in de praktijk nu nog niet werken met de ideeen uit de filosofie Filosofie doet nu dus ‘het zwaarste’ werk, en kan (nog) geen bewijs vinden in de praktijk

2) Dynamiek van implementaties Het kan Searle verweten worden dat hij te simplistisch denkt over de eigenschappen van ‘running syntax’ (geïmplementeerde programma’s) Filosofen: De realisatie van programma’s brengt mogelijk meer dan alleen syntax met zich mee (onder andere: Haugeland) Deze mogelijkheden worden nu nog niet onderzocht in de praktijk van KI; nog geen hard bewijs tegen Searle!

3) Terminologie Syntax - Semantiek Misschien wel het grootste knelpunt! Terminologie is wel erg handig voor Searle! Maar misschien niet geheel terecht: ‘Alleen syntax’ voor computers (zie knelpunt 2): wellicht hebben computers wel meer ‘Wel semantiek’ voor minds: semantiek staat voor een vage constructie van mentale fenomenen die nog ‘uitgewerkt’ dient te worden met hulp van of geheel door de neurobiologie Gebruik van de ‘logische barrière’ is zo erg makkelijk; maar misschien ongerechtvaardigd!

Overzicht knelpunten 1)Filosofie van mind, logica en filosofie en praktijk van KI (algemeen probleem) 2)Dynamiek van geïmplementeerde programma’s (fout van Searle?) 3)Gebruik van de terminologie van syntax en semantiek (uit logica en taalkunde) in de filosofie van Mind en KI

Conclusies De SSR op zich is niet ongeldig; de meningsverschillen over de aannames komen op ‘welles’-‘nietes’ filosofische kwesties (Dennett / Rapaport) of praktische hypothetische kwesties (Haugeland) neer De knelpunten van de redenering zijn de wrijving tussen praktijk en filosofie en de relaties ertussen: het gebruiken van de krachtige terminologie van syntax en semantiek is hierin het meest verdachte punt

Suggesties voor onderzoek (1) Waarnemerrelativiteit van interpretaties en realisme over natuurlijke fenomenen (Haugeland, Dennett, Searle) (in dit colloquium niet aan bod gekomen) Haugelands opvatting: computers hebben veel mogelijkheden (meer dan Searle erkent) maar mensen zijn weer zodanig ‘bijzonder’ (meer dan Searle beschrijft) dat het alsnog onmogelijk is om computers op mensen te laten gelijken. ‘The Dynamic Difference’ (Fetzer): SSR bekijken ten opzichte van de dynamiek van geïmplementeerde, ‘running’ programma’s. Rechtvaardiging of bestrijding van het gebruik van terminologie van syntax-semantiek voor beschrijvingen van minds. Analyse van de onderlinge relaties tussen mentale verschijnselen (bijvoorbeeld door bestudering van Searle, die deze niet expliciet beschrijft).

Suggesties voor onderzoek (2) Verwante (nauwelijks of niet besproken) onderwerpen: De kritiek van Searle (de SSR) in relatie tot het connectionisme (Searle en anderen vs. bijvoorbeeld Stevan Harnad). Symbol grounding en semantiek in (sub)symbolische netwerken (o.a. Stevan Harnad) Persoonstatus van mensen en minds in relatie tot ‘persoon zijn’ Filosofie en wetenschap – filosofie in relatie tot praktijk van KI (vanuit een ‘kleiner’ onderwerp bekeken) Syntax als notie die niet (eens) zonder semantiek kan bestaan!

Discussiepunten Eerste persoonsperspectief vs derde persoonsperspectief in ‘de wetenschap’ Dynamiek van programma’s: hoe kan dit een verschil maken? Is de SSR hier wel of niet op aan te passen? Syntax en semantiek: in hoeverre kunnen ze los van elkaar bestaan? Semantiek zonder syntax? Syntax zonder semantiek?

Ter afsluiting (voor zolang als deze site nog ‘in de lucht’ is), voor: Deze presentatie Mijn scriptie Bedankt en tot ziens!