Werkgroep Welzijn januari

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Taakverdeling in de onderneming m.b.t. arbeidsmiddelen
Welzijn op het werk Johan Ledegen Ingenieur – attaché F.O.D. WASO
Informatieavond personenzorg
Infosessie betaald educatief verlof BEV
Bestelprocedure GIDP – Katholiek Secundair Onderwijs Regio Mechelen.
Melden voorvallen aan ABL door Schiphol Nederland BV.
Gemeentelijke Seniorenraad Niel Meewerken aan het gemeentelijk seniorenbeleid.
Evacuatieoefening September – oktober 2004
…We onderbreken even uw programma voor een speciaal bericht…
FOD WASO dienst TWW directie ANTWERPEN
REGISTRATIE Onderdeel 4
Workshop AO binnen de bestaande structuur
WELZIJN OP HET WERK Globaal preventieplan
VAC Brugge Jacob van Maerlantgebouw Werkgroep Facilities 02/03/2012.
DE ORGANISATIE VAN DE EERSTE-HULPVERLENING
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Titel kopje Tik hier de tekst die je wilt
K.B. van 15 december 2010 betreffende de eerste hulp die verstrekt wordt aan werknemers die slachtoffer worden van een ongeval of die onwel worden (EHBOO)
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
VERDERE OPVOLGING VAN DE VEILIGHEID
Gezond [datum].
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
BHV Medisch Centrum de Burgt
ONDERHOUD - & BEWONINGSVOORSCHRIFTEN VERGELIJKING Brandvoorschriften voor ouderenvoorzieningen.
Wijziging eerste hulpverlening in de Brusselse Noordwijk 2015
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
Ministerie van Onderwijs & Vorming
Ministerie van Onderwijs & Vorming
Lekker kopje welzijn en integriteit Donderdag 15 oktober 2015
Studiefinanciering Hoger Onderwijs (bedragen onder voorbehoud) Dienst Uitvoering Onderwijs Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap
ARBO.
Studiefinanciering hoger onderwijs 2016 – Dienst Uitvoering Onderwijs Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap
Kapt. Bev. Vander Ougstraete Brandweer Deinze Versie: 8 oktober 2010
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
26 januari 2015 Gezonde Scholen in Drenthe! Jan Faber.
Nazorg “definitie” nazorg diensten die de leverancier blijft verlenen nadat de klant apparatuur of programmatuur heeft gekocht nazorg Betreft bijdragen.
Omdat jou welzijn op het werk voor ons belangrijk is!!!
Wet 4/08/1996 betreffende het welzijn op het werk
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
TC Heeze & Veiligheid Veiligheidscommissie TC Heeze 2016.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
RISICOANALYSES VOOR “ ARBEIDSVEILIGHEID EN WELZIJN BRANDWEERDUIKERS” BINNEN DE BRANDWEERKORPSEN VAN DE PROVINCIE ANTWERPEN.
BRANDWEERDUIKERS WETGEVING - RISICOANALYSE P.Froeyman Preventieadviseur FOD Binnenlandse Zaken.
1. 2 De noodplankoker -Waarom ? -Hoe ophangen? -De inhoud ? -Naar een digitaal interventiedossier -In afwachting INLEIDING.
28 maart 2012 Innovatie voor een gezonde levensstijl Activity & Food for Regional Economies Supporting Health.
Zorg & Welzijn Vernieuwing VMBO.
NME-Overlegplatform Maandag 3 mei NME-Overlegplatform maandag 3 mei 2010 Agenda 1)Welkomstwoord voorzitter 2)Vlaamse NME-dag 18 november 2010.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
1. Korte historiek -Goedkeuring decreet preventieve gezinsondersteuning november Goedkeuring uitvoeringsbesluiten eind maart Oproep erkenning.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
WELKOM Werkgroep Activering 28 juni 2016
Opleiding Hiërarchische lijn Onthaalbeleid
Organisatie intern noodplan
BEWINDVOERING Wet van 17 maart 2013.
EPOS ELEKTRONISCH PREVENTIE OPVOLGSYSTEEM
2015 Wijzigingen VIAG & VWI’s
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Evoluties in de nieuwe regelgeving
EPOS ELEKTRONISCH PREVENTIE OPVOLGSYSTEEM
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Transcript van de presentatie:

Werkgroep Welzijn 2015 27 januari Ministerie van Onderwijs & Vorming www.bestuurszaken.be

Agendapunten Actieplan GPP Stand van zaken Evaluatie JAP2014 en opmaken JAP 2015 Brandveiligheid en Evacuatie Schenking Meubilair Afkolfruimte EHBO Varia 2

1. Globaal Preventieplan Elke entiteit binnen O&V heeft een eigen GPP sinds 2014; Deze preventieplannen volgen grotendeels dezelfde lijnen maar dienen nog per entiteit verfijnd en nagezien te worden. Een aantal hiervan zijn reeds aangepast; Bij het verslag van deze werkgroep worden alle GPP’s in huidige versie als bijlage geleverd; De acties gebeuren op volgende welzijnsdomeinen: Arbeidsveiligheid, gezondheid, psychosociaal welzijn, ergonomie, hygiëne 3

2. Actiepunten JAP Psychosociaal Welzijn RA ISW Limits (welzijnsbevraging) is gebeurd. Dit wordt op entiteitsniveau verder uitgewerkt; Extra RA in specifieke teams: balie, chauffeurs; Alcohol- en drugsbeleid in juni 2014 goedgekeurd, evaluatie rond juni 2015; Re-integratiebeleid voor langdurig zieken : is opgesteld, staat nu on-hold tot de nieuwe vertrouwenspersoon er is 4

2. Actiepunten JAP Psychosociaal Welzijn (vervolg) Campagne ter bevordering van de gezondheid: opstellen van plan rond: Meer beweging; Evenwichtige voeding; Omgaan met stress; Stoppen met roken; Omgaan met alcohol en drugs TO DO voor 2015-2017 5

2. Actiepunten JAP Ergonomie RA van GDPB bij AGODI gaf aanleiding tot: 3 infosessies rond kantoorergonomie; Opvolging software-ergonomie; Personeelsinfo verspreid via Kiosk en muurkrant; Ergonomische richtlijnen toepassen bij verhuisoperaties; Op vraag van klant worden bureau, stoel en scherm op de goede hoogte ingesteld door het gebouwenteam 6

2. Actiepunten JAP Arbeidsveiligheid Jaarlijkse rondgang in het gebouw samen met GDPB Kon in 2014 niet doorgaan wegens annulering Werkgroep Staat ingepland voor 17 september 2015 Aspecten van de welzijnsrondgang: Veiligheid; Hygiëne; Ergonomie 7

2. Actiepunten JAP Arbeidsveiligheid (vervolg) Brandveiligheid Uitgewerkt nieuw evacuatiedraaiboek Beheersen en uitbreiden interventieploeg Nazicht brandblusmiddelen Nazicht brandcompartimentering Nazicht brandmeldinstallatie Nazicht veiligheidsverlichting Nazicht en inventarisering elektrische toestellen Infosessies voor alle personeelsleden Blusopleidingen voor leden Interventieploeg 8

3. Brandveiligheid en evacuatie Interventieploeg Uitbreiding met nieuwe leden; Opleiding voor 45 personen in brandweerschool Publicatie nieuw evacuatieplan op extranet Evacuatie checklist Aanwezigheidslijsten per toren per verdieping 9

3. Brandveiligheid en evacuatie Interventieploeg (vervolg) Verdieping Toren A Toren B Toren C Gelijkvloers 5 3 1 2 10 4 7 6 10

4. Schenking meubilair (OD24) Alle onderwijskoepels werden gecontacteerd; Enkel VSKO reageerde; 5 afhaaldagen voorzien in nov en dec 2014 1 afhaal dag in 2015 Alle schenkingen door MOD geregistreerd Aanbod was : 150 rolluikkasten en 700 ladekasten 11

5. Afkolfruimte in Consciencegebouw Verantwoordelijken DAB Schoonmaak verhuisd naar 1B; Vrijgekomen lokaal word omgebouwd door HFB; Firma DALKIA (nu VEOLIA) zorgt voor nutsvoorzieningen; HFB zorgt voor verdere inrichting afkolf lokaal; MOD voorziet uitlening sleutel, nu er geen verpleegkundige GDPB meer is 12

6. EHBO in Consciencegebouw Risicoanalyse GDPB rond EHBO (nov 2014); Verpleegkundige wordt vertrouwenspersoon; Verpleegkundige organiseert cursussen rond: AED, EHBO, Allergieën, diabetes, epilepsie,.. Meer verantwoordelijkheid bij EHBO hulpverleners? EHBO-kennisdelingsnetwerk oprichten; MOD voorziet centraal EHBO-nummer 36666; MOD krijgt gebruik vroeger verplegerslokaal MOD vult verbandkoffers en verbandkast aan; 13

6. EHBO in Consciencegebouw (vervolg) EHBO hulpverleners in Consciencegebouw Verdieping Toren A Toren B Toren C Gelijkvloers 3 1 2 4 5 6 7 14

6. EHBO in Consciencegebouw (vervolg) Meer verantwoordelijkheid bij EHBO hulpverleners Gebruik van het vroegere verplegerslokaal en noteren van de gegevens in het EHBO-register bij elke interventie: 1. de naam van de werkgever 2. de naam van het slachtoffer 3. Ongeval of onwel worden: plaats, datum, uur beschrijving en omstandigheden 4. Interventie: aard, datum en uur 5. de identiteit van eventuele getuigen 15

Aard verstrekte interventie Opmerkingen - eventueel naam getuigen 6. EHBO in Consciencegebouw (vervolg) Voorbeeld EHBO-register Bedrijf:   SAR-beheersysteem IDEWE - IBEVE Documentnummer: Opsteller/Preventieadviseur: Datum: Bladzijde 23.C.03 14/04/2014 1/ 1 Module: Eerste hulp EH-post: Werkdocument: Register verstrekte hulp Verantwoordelijke voor EH-post: Nr. Datum Uur Naam slachtoffer Aard letsel / Aard verstrekte interventie Oorzaak (omstandigheden) van ongeval of onwel worden. wat / hoe / waar Opmerkingen - eventueel naam getuigen Naam hulpverlener 1   2 3 4 5 6 7 8 9 10 16

6. EHBO in Consciencegebouw (vervolg) KB van 9 maart 2014 tot wijziging van een aantal bepalingen inzake interne diensten en eerste hulp met betrekking tot lichte ongevallen en bijscholing van hulpverleners Jaarlijkse bijscholing = algemene verplichting Het brevet of getuigschrift blijft geldig zolang de jaarlijkse bijscholing wordt gevolgd. Max. 12 maanden uitstel Hulpverlener volgt bijscholing niet tijdig  volledige basisopleiding EHBO opnieuw 17

7. Varia Nieuw huishoudelijk reglement andere 18