Determinants of graduates’ preparatory job search behaviour: A competitive test of praoctive personality and expectancy-value theory Claes, R., & De Witte,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OVER APPELS EN PEREN OF: Hoe vergelijken we het onvergelijkbare? Bijdrage DAIR-seminar, Frank Steenkamp (HOP/Choice, Leiden)
Advertisements

Critical Chain Project Management Marco Luiten NOVITADE.
Janine van Manen, Helene Andrea, Roel Verheul
Hans De Witte, Eddy Omey, Dieter Verhaest
Sharon Baute Dr. Katia Levecque Prof. Dr. Ronan Van Rossem
1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Werkcollege differentiële psychologie
Betrouwbaarheid en Validiteit
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken.
Inleiding Opzet studie: Belang studie :
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Determinants of underemployment of young adults: A multi-country study Ruiz-Quintanilla, S.A., & Claes, R. (1996). Industrial and Labor Relations Review,
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Rewarding seniority Fischer (2008). Journal of Social Psychology, 148(2),
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Gegevensverwerving en verwerking
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Meervoudige lineaire regressie
Arousal, angst & stress Definities
Determinants of older and younger workers’ job satisfaction and organisational commitment in Belgium and Sweden Claes & van de Ven (2008). Ageing & Society,
Wetenschappelijke methode
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Voorspellende factoren van post-CVA depressie
Behandeling van spierspanningshoofdpijn met Botuline toxine A
School, strain en jeugddelinquentie: een toets van Agnews contextuele General Strain Theory dr. Hanne Op de Beeck Prof. dr. Lieven Pauwels Prof. dr. Johan.
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Emotional well-being - Schalock Defoort Lieselot – 1BaO A1.1
Hoe schrijf ik de inleiding van een artikel ?
J OBTEVREDENHEID The interaction of Job Satisfaction, Job Search, and Job Changes Cornelißen, T. (2009). The Interaction of Job Satisfaction, Job Search,
Lehouck Florine  Abstract  Inleiding  Het onderzoek  Methode  Resultaten  Discussie.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Laatste Scriptieseminarie
Onderzoek Mentorschap
Varianties bij replicatie (herhaald testen)
Psychologische Test.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Challenge the future Delft University of Technology Netwerk transmissie model Verkeersmodel voor groot-stedelijke gebieden Victor L. Knoop.
Dyslexie en het geheugen: De ontbrekende schakel?
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
National culture, leadership and citizenship: Implications for cross-cultural management Testa (2009). Internatioal Journal of Hospitality Management,
Kwantitatieve & kwalitatieve data analyse
Union Membership, the Psychological Contract (PC), and Organisational Commitment (OC) in Three Contrasting IR Contexts Claes, R., & Schalk, R. (manuscript.
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
How do organizations allocate rewards? Fischer et al. (2007). Journal of Cross-Cultural Psychology, 38(1), 3-18.
Micro- and macro-level consequences of IJ in cross- cultural joint ventures Luo, Y. (2006). Human Relations, 59(8),
Psychologisch contract
HR practices and workforce prospects Claes (2008). Zeitschrift für Personalpsychologie, 7(4),
Cross-cultural OB Gelfand, Erez, & Aycan (2007) Annual Review of Psychology, 58,
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Lianne Schmaal 17 november 2011FADO Effect of modafinil on neural circuits underlying impulsivity in alcohol dependence Lianne Schmaal Department of Psychiatry.
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Office 365 in het onderwijs Masterclass. Kennismaken Jij Onderwijs Ervaring Ambities.
Diagnostische waarde van de anamnese om lumbosacrale wortelcompressie vast te stellen
Latent class growth analysis als succesvolle methode om subgroepen te identificeren binnen een gewichtsreductie interventie. Bastiaan C. de Vos¹, MD,
Evidence Based Practice & Serious Games. evidence based handelen methodologie & serious games Definitie? Evidence Base Handelen is een interdisciplinaire.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Conclusie Er is niet één overheersende motivatie, maar veel verschillende. Mensen blijken vrij altruïstisch te zijn ingesteld. Regenwaterbuffering en biodiversiteit.
Jasper van Rhijn Researchbegeleider: Gabriëlle van Son KP15V
Misplaatst geloof in angstaanjagende voorlichting
Step Outside jong geleerd is oud gedaan
Keuzebegeleiding 3 Havo.
Evaluatie armoedebeleid Amsterdam
Indeling van de hoeken volgens hun som
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Transcript van de presentatie:

Determinants of graduates’ preparatory job search behaviour: A competitive test of praoctive personality and expectancy-value theory Claes, R., & De Witte, H. (2002), Psychologica Belgica, 42-4,

Abstract Wat werd er gedaan en hoe? Voornaamste resultaten Zie laatste pagina: –Received April, 2002 –Revision received December, 2002 –Accepted January, 2003 –Toch in nr4 van jg 42 in 2002

Introduction (1) Definitie graduates Gunstige arbeidsmarkt voor graduates 3 argumenten voor studie graduates Focus preparatory JSB (verschil active JSB) JSB met werklozen en werkenden 4 studies met graduates (% verklaarde variantie): –Voorspellen toekomstige tewerkstelling –Effect op succes van beginnende loopbaan

Introduction (2) Huidige studie bekijkt JSB vanuit 2 hoeken: PP en E-V theory … PP: zie p en vorige lessen Vroom: zie vorig jaar, hfd motivatie dit jaar –Toegepast op motivatie tot JSB van graduates –Expectation=perception of job opportunities –Value=centrality of work in life (zie MOW) –E x V heeft effect bovenop E en V apart (zegt theorie, empirisch niet bevestigd)

Introduction (3) Research objectieven en hypothesen Omdat PP essentieel toekomstige loopbanen en omdat E-V theory succesvolle voorspeller JSB  competitive test: –Test of a theory’s strength –Practical advantage Literatuur  4 Hs (meer JSB door PP, E, V, E x V bovenop de 3 vorige) Research model op p256

Method (1) Steekproef N=675 –Situering binnen Vacature enquête –Table 1  2 controle var (zie ook model) –Niet representatief, maar dat was ook niet nodig Procedure –Weekblad, on-line, campusbussen –Loterij –Reductie autoselectie respondenten

Method (2) Metingen (2 control, 4 IVs, 1DV) Dummy voor gender en voor academic area PP: 10 items, ref, vbn, 1-7, 1 dim  som, alpha=.84 Perception job opportunities (als E): 3 items, ref, vbn, 1-5, 1 dim  som 0-10, alpha=.79 Centrality of work in life (als V): 1 item MOW, 1- 7, argument single item-measure JSB: 6 items, ref (incl. WOSY), vbn, 1-5, 1 dim  som 0-10, alpha=.84

Method (3): Data Aanlysis Table 2 is standaard (incl nogmaals schalen) Hoe gaan we Hs testen? HMR p259 met 5 blocks: (1) controle var, (2) PP (want persoonlijkheid), dan volgens theory (3) E, (4) V, en tenslotte (5) het product E x V voor de interactie Output interpreteren: totaal (R 2, Adj R 2 ), per block  R 2, per predictor  (B)

Resultaten Table 2: –Welke interessante correlaties en waarom? –Genoeg correlaties tussen Ivs en DV voor HMR Table 3: –Totaal 18% verklaarde variantie in JSB (eventueel vgl met 4 studies uit Introduction) –Alle blocks sign bijdrage behalve E x V –Effect van afzonderlijke predictors? –H1, H2, H3 bevestigd, H4 niet bevestigd

Discussion Theoretische implicaties: –test PP en E-V OK, uitgez. E x V (= andere studies) –Op graduates  veralemening beide theories Praktische implicaties: –PP: (1) natuurlijke proactief = beter  concentreren op anderen en (2) proactief gedrag tijdens opleiding –E-V theory:  informatie arbeidsmarkt voor graduation Kritische opmerkingen omtrent studie: –Zwakten: self-reports, cross-sectioneel, JSB, weinig persoonlijke en geen contextuele determinanten JSB. –Reviewer: psychologische profielen van job seekers –Sterkten: 2 theories en veralgemening