Kan serieus gamen je gevoel van kunnen zorgen voor een geliefde met dementia verbeteren? Onderzoeker: Eduard Novak (MD, neuropsychiater) Thesis onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Kwaliteit van leven bij dementie
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Eigen reactie Door het uitvoeren van deze p-taak heb ik meer inzicht in de leef- en belevingswereld van jongeren gekregen. Je doet onderzoek naar een gebied.
VUmc Basispresentatie
Sollicitatiegesprek.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
De zelfbeoordelingstest
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Risico’s en gevaren van techniek
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Analyse van werkstijl en communicatie m.b.v. drivers
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Meer bewegen via internet 28 juni 2011 – OU Open Kennisavond Denise Peels Stijn Friederichs.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Waar wilt u doodgaan. Keuzen en overwegingen Katrien Luijkx i. s. m
Welkom op onze thema-avond
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
World of Warcraft Spelen tot level 20. Beeldvorming vooraf Niks voor mij Mooi vormgegeven Vecht game Vooral games interessant.
{ World of Warcraft. Wat zijn je verwachtingen? Wat is je ervaring? Wat is het verschil? Opdracht Opdracht.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Dossier Empowerment.
Wat gebeurt er onder onze voeten? Transport Water & energie Constructies & opslag Integrale benadering van de ruimte is noodzakelijk om overlappende.
GROEP 7 Leon, Dayzer & Soraya. De opdrachtgever Het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport Zij richten zich op: volksgezondheid, overgewicht,
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Wjk.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Pascal van Schajik.  2s&feature=related 2s&feature=related.
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
De kracht van positief opvoeden
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
1 GAMIFICATION BANKIEREN & SPELEN? 10 SEPTEMBER. 2 WIE BEN IK?
Blindering in klinische onderzoeken
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Prikkelverwerkingspatronen
Systematic Review Flitstraining: Patient Perception Program MMV Congres “Voortdurend Bewegen” Prof. Dr. Kiki Lombarts & MSc. Renée Scheepers Onderzoeksgroep.
Inleiding tot marktonderzoek
Marjolein van de Pol. , J. Lagro, C. Fluit, M. OldeRikkert, A
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Positieve gezondheid in de praktijk
Betrouwbaar - laagdrempelig - interactief
Toolbox Veilig werken met de hoogwerker
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
‘In veilige handen’ Welkom en kennismaking
Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Kan serieus gamen je gevoel van kunnen zorgen voor een geliefde met dementia verbeteren? Onderzoeker: Eduard Novak (MD, neuropsychiater) Thesis onderzoek voor MSc Biomedical Medische faculteit KULeuven, 2015

Waarom is het belangrijk om in je eigen kunnen te geloven? Gevoel van Competentie Meesterschap Zelfeffectiviteit Inzicht Controle Gevoel van Last The World Health Organization: 39% van zorgdragers voor mensen met dementia hebben een last

Waarom geloven zorgdragers niet in hun eigen kunnen? Het tekort aan informatie en inzicht Weten niet wat te verwachten - Dokters hebben geen tijd om uitleg te geven - Enge en dubbelzinnig informatie op het Internet - Informatie is te algemeen, niet gerelateerd aan je eigen realiteit - Stigma's en verkeerde visie - Moeilijk om psycho-educatieve trainingen te bereiken: geen tijd, te ver

Hoe kan serieus gamen een bijdrage leveren? Het helpt moeilijke beslissingen te nemen in een VEILIGE virtuele wereld Het helpt een POSITIEVE manier van omgaan met stress te vinden Het is interessant en INTERACTIEF Je kan het OVERAL en ALTIJD spelen Het is geen game, het is een SERIEUS game. Het simuleert ECHTE zorgsituaties Het helpt te leren via VALLEN en OPSTAAN Het demonstreert hoe je de situatie kan CONTROLEREN

How is the serious game is built? Risicofactoren voor last SCENARIO’S WETENSCHAPPELIJKE BEWIJZEN Belangrijke levensaspecten Omgang- strategieën BESLISSINGFEEDBACK Multifactoriële analyse Evaluatie door psychiaters, psychologen, verpleegsters, etc. Serieus game SERES

Waarom we jou medewerking nodig hebben? Is het serieuze game nuttig voor jou? Is het serieuze game handig voor jou? Verandert het serieuze game je gevoel tegenover zorg? Om het beter te maken, hebben we je feedback nodig Je deelname zal families met recent vastgestelde dementie helpen

Wat moet je doen? VOOR het spelen: 1) Teken het toestemmingsformulier 2) Je vult informatie in over jezelf en je geliefde 3) Je vult een vragenlijst in om je gevoel over het kunnen verzorgen 4) Je wordt verdeeld in groepen omdat het spel in groepen gespeeld wordt

Wat moet je doen? Tijdens het spelen: 1) Je ontdekt verschillende beproevende situaties gerelateerd aan de zorg voor een persoon met dementie 2) Je moet een betere uitkomst van elke situatie bediscussiën in je groep 3) Het doel is om door de situaties the gaan met een gebalanceerde invloed op het welzijn van patiënt en verzorger 4) Je kan altijd hulp vragen

Wat moet je doen? NA het spelen: 1) Je moet het spel evalueren door een paar vragen te beantwoorden. 2) Je moet een vragenlijst invoelen over hoe je gevoel tegenover het kunnen verzorgen verandert is na het spel 3) Je kan je mening delen over het spel

Mogelijke Risico’s & Voordelen Je leert meer over personen met dementie, omgaan met stress en de positieve aspecten van verzorging Je kan sommige scenarios onplezant of aanstotelijk vinden.

Privacy & Ethische Goedkeuring Alle data is vertrouwelijk en wordt alleen gebruikt voor academische doelen. Dit onderzoek is goedgekeurd door het Etische Comité van KULeuven.

Als er nog vragen zijn: Eduard Novak (EN) , Bart Malfait (NL) +32…,