Onderwijskunde als ontwerpwetenschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Grammar Chapter 1-G3 Vragen.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
De “ leraar” als rolmodel
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
M. Valcke – Universiteit Gent
Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme
Van “leren” naar “instructie” Constructivisme
WETENSCHAPPELIJK PROJECT Pal (Peer Assisted Learning) scoort op vele velden J. Vanderhaeghen.
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen? Prof. dr. Martin Valcke Ghent University
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Van leren naar instructie Constructivisme
Krachtige leeromgevingen
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Woordvolgorde met woorden van tijd
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Master in de industriële wetenschappen Peer Assisted Learning scoort op vele velden SOS FYSICA.
Studenten ondersteunen eerstejaars
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Lezen: doe het goed voor
Referentiekader voor het onderwijs
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Thema 2 Periode 1 KOP
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
Activerende hoorcolleges "Learning is not a spectator sport. Students do not learn much just sitting in classes listening to teachers, memorizing prepackaged.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Mobieltjes aan s.v.p. Actief ICT gebruik in de les Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Salt & Light Zout & Licht
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Onderwijskunde als ontwerpwetenschap Prof. dr. Martin Valcke Universiteit Gent http://allserv.ugent.be/~mvalcke/CV/rubrics.htm Masteropleiding Leren & Innoveren

Structuur Advance organizer Evidence based teaching: effect sizes Wat is leren? Belang van: Feedback Non-linguïstische representaties Peer tutoringWat is leren Conclusies

Advance organizer Rangschik de volgende instructieaanpakken naar de mate waarin ze effectief zijn, een impact hebben op leerresultaten (1 t.e.m. 5): Huiswerk Webgebaseerde online instructie Feedback geven Peer tutoring Gebruik van concept maps, mind maps

Where is the evidence? Effect sizes Een positieve effect size vertelt dus hoeveel respondenten naar rechts opschuiven in de verdeling van de scores (zie animatie): meer leerlingen halen dus een hoger gemiddelde score. Bijv. één standaarddeviatie opschuiven = 84% van de leerlingen in de exp groep hebben een score die hoger is dan die de controlegroep. Based on http://www.cemcentre.org/renderpage.asp?linkid=30325016

Onderzoek naar het effect van … Hoe groot moet een effect size (es) zijn om interessant te zijn? Rekening houdende met ontwikkelingseffecten Rekening houdend met feit dat een leerkracht – los van wat hij/zij doet – een invloed heeft Vuistregel: pas vanaf es = .40 wordt het interessant.

Evidence-based praktijken Onderwijskundig ontwerpen vertrekt vanuit: Empirisch onderbouwde praktijken Theoretisch model m.b.t. verwachtte effecten

Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of over 800 Meta-Analysis relating to Achievement. Milton Park, Oxon: Routledge.

Leren

Dual Channel Theory (Mayer) MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen Verbaal Model Voorkennis Woorden Gehoor Geluid Integratie Organisatie Beelden Gezicht Beeld Visueel Model

Leren Theoretische basis inspireert didactische aanpakken: Twee kanalen exploiteren Visuele representaties bevorderen Gebruikt multimedia Maar …. Web-based was zwak??? Let op, multimedia ~ representatie kennis. Didactische aanpakken nodig om actieve verwerking representaties te bevorderen.

Multipele representaties Non-linguïstische representaties (NLR) 5 + 8 = ? 26 + 11 = ?

NLR Grafisch op papier Tekstueel Getekend Fysische modellen (bijv. Zons(maans)verduistering, beweging planeten, osmose, …) Lichaam als « model » Toepassing in alle vakken waar organisatie en elaboratie van kennis in geheugen centraal staat.

Overzicht van de soorten representaties gebruik in de TIMSS videostudie lessen (Hansen & Richland, 2010).

Multipele representaties: Bruner Onderzoek cognitieve ontwikkeling van kinderen. “Discovery learning” Opeenvolgende representaties in kennisopbouw ‘Enactive representations’: kennis primair gebaseerd op motorische ervaringen. ‘Iconic representations’: terugvallen op afbeeldingen, tekeningen, schema’s, … om kennis voor te stellen. ‘Symbolic representations’: kennis wordt met formeel symboolsysteem voorgesteld. Nieuwe kennis wordt via deze opeenvolgende kennisrepresentaties opgebouwd.

Teken een molecule water (opdracht 2)

Enactive - iconic - symbolic

Feedback Stel je voor dat je volgend resultaat te zien krijgt bij wiskunde-opgaven …

Feedback Stel je voor dat je volgend resultaat te zien krijgt bij wiskunde-opgaven … Wat doe je

Feedback Hattie: Feedback d = .73 Types effectieve feedback: Cues geven (d = 1.10) Informatie geven over kwaliteit van gedrag (d = .95) Prestaties bekrachtigen (d = .94) Video of audio feedback geven (d = .64) Computer gebaseerde feedback (d = .52) Terug verwijzen naar leerdoelen bij feedback (d = .46) Evaluatieve feedback door andere lln. laten geven (d = .42)

Feedback Minder effectieve types feedback: Feedback die focust op de fouten (d = .37) Het uitstellen van feedback i.p.v. onmiddellijke feedback (d = .34) Belonen (d = .31) Straffen (d = .20) Prijzen (d = .14).

Ordenen van feedback Feed Back Up Forward

Feedback

Feedback Feed Up: Feed Back Welk doel streefde je na? Wat heb je tot nog toe gedaan om het probleem aan te pakken? Wat kan je nu al zeggen en wat nog niet? Wat was er gemakkelijk aan te pakken? Wat was moeilijk aan te pakken? Feed Back Hoe goed heb je het tot nog toe gedaan?

Feedback Feed forward: Wat kan je nu eerstvolgend doen/aanpakken? Welke moeilijke dingen kan je nu aanpakken? Kan je nu meer uitleggen dan hiervoor? Waar kan je meer vinden over wat je tot nog toe hebt aangepakt?

Feedback FT FT FS FR

Feedback FT > FP > FR > FP feedback over de Taak (FT): input over task, en de criteria om kwaliteit te bepalen (correctieve feedback) feedback over het proces (FP): “hoe” ben je tot dit resultaat/oplossing/aanpak gekomen? feedback over zelfregulation (FR): waar heb je feedback gezocht, heb je fouten opgezocht en aangepakt, hulp gezocht, een plan uitgewerkt, vooruit gekeken, … feedback over student (FS): je bent een topstudent; je ben niet van de slimste, …

Samenwerkend leren Peer tutoring Vragen: Wat verkies je: (1) samenwerken of (2) alleen werken? Heb je al te maken gehad met “lifters”, “dode ballast”, … bij groepswerk? 0 = neen, 1= ja Zou je zelf kiezen om met groepswerk te werken in een klas? 0 = neen, 1= ja

Samenwerkend leren Groepswerk kwalijke reputatie Lerenden werken niet echt samen; ze verdelen gewoon het werk en leggen op het einde alles samen. Of bepaalde lerenden doen vrijwel al het werk en andere ‘liften’ mee. …

Samenwerkend leren Slavin: “Cooperative learning has an ancient pedigree. Since time immemorial, teachers have allowed or encouraged their students to work together on occasional group projects, in group discussions or debates, or in other kinds of work groups or peer tutoring dyads.” Johnson & Johnson : “The research (…) has an external validity and a generalizability rarely found in the social sciences.”

Samenwerkend leren Johnson & Johnson : “As you can see, cooperative learning is not simply a process of putting students in groups and setting them loose to work on an assignment together. Oftentimes, our students will be more accustomed to competitive and individualistic classroom situations than they are to work cooperatively with their classmates. For a cooperative activity to be successful, we must structure the activity in such a way that cooperative learning is not only helpful for academic success but in fact even necessary for it.”

Samenwerkend leren Johnson & Johnson (1996) en Slavin (1996) p.210

Samenwerkend leren Voorbeeld: CSCL Belang van scripting Inhoudsgerichte scripts helpen de concrete taak en onderliggende kennisbasis helder te krijgen. Vb. rol onderzoeker, theoreticus, apotheker, assistent, vertegenwoordiger bedrijf, enz. Communicatiegerichte scripts bevorderen samenwerking in de groep rol van moderator, samenvatter, theoreticus, enz.

Invloed van toewijzing geen of wel rollen in een CSCL setting op de beheersing van geïntegreerde farmaceutische kennis (ICS) bij 5de jaar farmaciestudenten (academiejaar 2006-2007).

Differentiële impact van rollen.

Samenwerkend leren: peer tutoring Peer tutoring: “people from similar social groupings who are not professional teachers helping each other to learn, and learning themselves by teaching” Past bij samenwerkend leren: medelerende/tutor de rol van instructieverantwoordelijke voor tutee past strategieën als modeling, coaching, scaffolding, articuleren, reflecteren en exploreren. peer tutoring is mediating ZPD (Vygotsky)

Keith Topping is een pionier op het terrein van peer tutoring Keith Topping is een pionier op het terrein van peer tutoring. Het is de moeite waard om zijn website hierover te verkennen (http://www.fifepeerlearning.org/).

Samenwerkend leren: peer tutoring Onderzoek (cross-age en same-age) +++ (zie artikel Van Keer) toegepast in sterk verschillende kennisdomeinen positieve impact op de houding ten opzichte van leren (algemeen en kennisdomeinen) ontwikkeling communicatievaardigheden, sociaal-emotioneel welzijn en gevoel van zelfwaarde

Onderzoek: Van Keer (2004)

Peer tutoring Tutors’ zelf kennis beheersen Ontwikkel tutor strategieën Zet structuur uit voor samenwerking ‘tutor’ - ‘tutee’. Uitgebalanceerde ‘tutoring teams’. Alle lerenden kunnen rol van ‘tutor’ op zich nemen.

Samenwerkend leren: tutoring

Student tutoring Oudere tutors (vb studenten HO) helpen tutees Student tutors aan de slag in Vlaamse scholen en bij lerenden thuis (©S. Vandevelde). Bekijk verder de boeiende videoclips m.b.t. student tutoring die je via de website van de Koning Boudewijn Stichting kan bekijken (http://www.kbs-frb.be/event.aspx?id=227872&LangType=2067).

Effectiviteit student tutoring Effecten van tutoring voor de tutor en de tutee (De Backer & Van Keer, 2008, p.126)

Conclusies Terug naar de betekenis van “leren” Zoek de beschikbare “research evidence” Ga uit van een “theorie” die beschrijft en verklaart waarom een aanpak effectief kan zijn. Twijfel, zoek en pas aan.

Onderwijskunde als ontwerpwetenschap Prof. dr. Martin Valcke Universiteit Gent http://allserv.ugent.be/~mvalcke/CV/rubrics.htm Masteropleiding Leren & Innoveren