Aqualith Concept presentatie ONTWERP & ONTWIKKELINGSFASE AGV INVEST AG

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Advertisements

Presentatie ontwikkelingen Structuurvisie en Centrumvisie Ermelo
Ontwikkelplan MFC De Kreek Visie en rendement Presentatie Commissie Samenleving en Financiën Gemeente Maasdriel, 21 augustus 2012 door Leendert de Jonge.
Relatiebijeenkomst toeristisch-recreatieve ondernemers Conferentiecentrum De Kroeze Danne
Leisure in beeld Welkom Ontspanning in de binnenstad
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Veranderingen in de zorg
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Park Stad Limburg (PSL) Bert Kannegieter programmamanager Mobiliteit en Ruimte ff.
Stedelijke Preventiedienst Stad Brugge Jeugdopbouwwerk
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Werkgeversservicepunt
PROFIELSCHETS Toekomstvisie gemeente Stein December 2010 Léjon de Loo
Donderdag 15 januari 2009 – 13:30 uur
BMC 4/5/
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Visie en strategie gemeente Huizen Aanpak gemeente Huizen
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Symposium Wonen & Werken Noord-Brabant 3 december 2014 prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft directeur Nieuwe Markten.
Regionale samenwerking Geïntegreerde kindvoorziening Dhr. van Gelder wethouder De Marne Mw. Hartman-Togtema wethouder Loppersum.
Presentatie Leerplan ‘Pop- en cultuurpodium Het Kasteel’ November 2004.
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Infosessie duurzaamheidsmeter 26/2/2013 omgaan met duurzaamheidscriteria voor gebiedsontwikkeling aanpak case Innovatiepark geel.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Toelichting rol en advies Branche Advies Commissie.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Stadsmarketing Gouda Analyse van Sterkten en Zwakten van Gouda Kansen en Bedreigingen in de markt.
Enschede Welkom in het kloppend hart van het Oosten Spreker Datum Plaats.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
Welkom Bijeenkomst over de Kraaijenbergse Plassen
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Leisure als motor voor gebiedsontwikkeling Hans Hillebrand Den Haag 1 november 2012.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Eerste bestuurlijke conferentie over de toekomst van het Landelijk Gebied 7 oktober 2011 Freek Ossel, wethouder Openbare ruimte en Groen Gemeente Amsterdam.
14 experimenten in krimp- en anticipeerregio’s Evaluatie Anne-Jo Visser Programmamanager.
1 Verbeterplan Zwembad “De Marke”” in opdracht van gemeente Hattem Maart 2014.
Workshop bevolkingskrimp en detailhandel SER 1 november
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Het Carré Een nieuwe visie op het historisch centrum De Heerenveense School 11 juli 2012.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
I.Opening II.Het gebied: feiten en cijfers III.Doel en context van de avond IV.Pauze V.Inspraak op 4 thema’s 1.Toerisme en recreatie 2.Economie en ondernemen.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Commercie-architectuur
Inventarisatie effecten FOC Bleizo
aantrekkingskracht van informatica
t/m diverse toeristische platforms
Op weg naar nieuw cultuurbeleid
Hoofdstuk 3 - Stedelijke gebieden §2
Informatie & Interactie-avond - LJOCHTSTILL
Samen sterk!.
Samen sterk!.
Transcript van de presentatie:

Aqualith Concept presentatie ONTWERP & ONTWIKKELINGSFASE AGV INVEST AG Ad van Arkel Peter van de Vossenberg Rudy Deighton April 2010

Retail & Leisure BASIS RECREATIE UITGANGSPUNTEN

Inhoud Introductie Het Mystery Land & Hortus uitgangspunt Uitgangspunt Aqualith Concept Retail & Leisure platform Conceptontwerp: feiten & cijfers Aqualith SWOT Analyse Presentatie Aqualith Concept NewMedia presentatie Eindconclusie Vragen & discussie Einde

ALGEMENE I N L E I D I N G

uitgangspunt Mystery Land & Hortus

U I T G A N G S P U N T Aqualith Concept

P L A T F O R M Retail & Leisure

C I J F E R S & F E I T E N CONCEPTONTWERP

a q u a l i t h SWOT ANALYSE

PRESENTATIE Aqualith Concept

P R E S E N T A T I E N E W M E D I A

VOORLOPIGE E I N D C O N C L U S I E

algemene VRAGEN & DISCUSSIE

E I N D E

Binnenstadsvisie 2010 Levendige binnenstad Vitale binnenstad Centrumstad Stedendriehoek Een levendige stad heeft aantrekkelijke mogelijkheden voor uitgaan, kunst, cultuur, eten en drinken De stad wil daarom meer voorzieningen en evenementen, meer variatie en meer kwaliteit

Het belang van de vrijetijdseconomie Trends Mensen willen meer doen in minder vrije tijd Mensen willen geprikkeld worden, willen genieten, iets beleven en van alles uitproberen Het commerciële belang van stedelijke recreatie, vaak omschreven als leisure, wordt steeds manifester

Het belang van de vrijetijdseconomie 2 Projecten in de leisure-sfeer kunnen in praktijk een enorme bijdrage leveren aan: 1) De recreatieve aantrekkingskracht van een stad 2) Het economisch functioneren 3) Het imago naar buiten

Leisure in de binnenstad DOEL Bijdragen aan een levendige vitale binnenstad Bijdragen aan de ambitie om de rol van centrale stad binnen de Stedendriehoek en regio te vervullen

Leisure in de binnenstad 2 Wat is leisure ?

Leisure in de binnenstad 3 Voorzieningen & Evenementen Belevingswaarde

Leisure in de binnenstad 4 Definitie ‘Leisure in de binnenstad’ Voorzieningen ‘Alle (concentraties van) permanente, openbaar toegankelijke voorzieningen t.b.v. vrijetijdsbesteding met een bovenstedelijke verzorgingsfunctie’

Leisure in de binnenstad 5 HORECA Discotheek, kroeg, restaurant KUNST Musea, schouwburg, CKV, bibliotheek & CULTUUR ONTSPANNING Bioscoop, casino, bowling, lasergame & VERMAAK SPORT Zwembad, fitnesscentrum, sauna & HEALTH

Huidige situatie Aanwezige voorzieningen

Rapport Marktverkenning Intra plan (2002) Uitgaansmogelijkheden in Apeldoorn zijn beperkt, eenzijdig van samenstelling en van een matige kwaliteit Er is een groot bezoekerspotentieel aanwezig dat tot de doelgroep behoort binnen de Apeldoornse bevolking en binnen de regio Stedendrieohoek De invulling bepaalt echter de identiteit en de trekkracht naar de markt.

Aanwezige voorzieningen ONDERNEMERS BINNENSTAD NOORD Caterplein & omgeving Totaal aantal afgegeven vergunningen: 62 Waarvan coffeeshops: 1 Waarvan restaurants & snackbars: 25 Waarvan ontspanning: 5 Waarvan uitgaansgelegenheden: 31

Vergelijken Stratumseind Eindhoven Bezoekers: 25.000 per weekend Totaal aantal afgegeven vergunningen: 63 Waarvan coffeeshops: 2 Waarvan restaurants & snackbars: 9 Waarvan ontspanning: 1 Waarvan uitgaansgelegenheden: 51

Cafés en bars Apeldoorn 29

Discotheken Apeldoorn 31

Restaurants Apeldoorn 22

Musea Apeldoorn 10

Bioscopen Apeldoorn 27

Totaalscore Uitgaan & Cultuur Apeldoorn 29

Leefbaarsheidsenquete: Binnenstad !! hoe hoger de score, hoe beter de situatie

Apeldoorn Monitor: Binnenstad !!

Jongeren-enquête !! Meer danscafés Meer variatie Grotere uitgaansgelegenheden Modernere bioscoop Meer discotheken Meer terrasjes Meer jongerenevenementen Meer voor jonger dan 21

Conclusies huidige situatie !! Apeldoorn beschikt over een uitgaansgebied dat voornamelijk gericht is op jongeren en dit is geconcentreerd rondom het Caterplein Ontspanningsvoorzieningen zijn in zeer beperkte mate aanwezig Wanneer de stad Apeldoorn statistisch wordt vergeleken met steden van gelijke omvang blijkt dat Apeldoorn een veel lager aanbod op het gebied van vrijetijdsvoorzieningen in de binnenstad heeft

Conclusies huidige situatie 2 !! Het aantal uitgaansgelegenheden en het aantal evenementen en festivals scoort onvoldoende in de leefbaarheids-enquête en de jongeren-enquête. De conclusie uit de marktanalyse is dat de uitgaansmogelijkheden beperkt zijn en kwantitatief een groot bezoekerspotentieel aanwezig is dat tot de doelgroep behoort. Er zijn te weinig publiekstrekkers in de binnenstad van Apeldoorn en het is lastig bezoekers van de attracties in de gemeente aan de binnenstad te binden.

Oftewel Dus 1) De huidige situatie is matig 2) Er is vraag naar meer en naar verbetering Dus Op welke verantwoorde, kwalitatief hoogwaardige en aantrekkelijke wijze kan het aanbod op het gebied van vrijetijdsbesteding in de binnenstad van Apeldoorn verbeterd en uitgebreid worden?

Toekomst - Bevolking 170.000 Groei 2020 Vergrijzing

Concept - Dilemma / Discussie Megabioscoop Wellness of Casino Retail & Leisure Sport & Vermaak Leisure Functies Factory-outlet Juiste retail & leisure module

Toekomst - Ambitie

Toekomst - Ambitie 2 Bevaarbaar Apeldoorns Kanaal Haven-Centrum Stationsplein als visitekaartje Het Secureon Levendige binnenstad Ambitieuze stad HBO-onderwijs MBO-onderwijs ROC Studentenstad Het Omnisportcentrum AGOVV Sportieve stad

Scenario Ambitieus Apeldoorn - Grote projecten met regionale aantrekkingskracht - Maximaal resultaat - Doelgroep = Volwassenen / ouderen Versterken huidig aanbod Paleis het Loo Orpheus Recreatie & Toerisme Veluwe

Ambitieus Apeldoorn Het Stationsplein - Ruimte om te vertoeven - Voordeur van de stad - Horeca

RETAIL PLATFORM

Ontspanning

Cultuur

Funwarehouse Louter ‘pret’ verdeeld over diverse etages Bioscoop Ambitieus Apeldoorn Funwarehouse Louter ‘pret’ verdeeld over diverse etages Bioscoop Winkels met betrekking op vrije tijd Eethuisjes Regionale aantrekkingskracht

Kinderspeelparadijs

Stadsbrouwerij Proeflokaal Imago Regionale aantrekkingskracht Ambitieus Apeldoorn Stadsbrouwerij Proeflokaal Imago Regionale aantrekkingskracht » Brouwerij ‘t IJ Amsterdam

Scenario Studentenstad Apeldoorn Doelgroep = Studenten / Jongeren Nadruk: Horeca / Uitgaan

Scenario Studentenstad Apeldoorn Uitgaanscluster Het Caterplein Groter plein Betere bioscoop

Horeca

Vermaak & Entertainment

Amusement & Ontspanning

Sport

Fitness & Wellness

Indoor

Cafe & restaurant

Vergelijking scenario’s Ambitieus Studenten Sport Voornaamste doelgroep Volwassenen Jongeren Sporters Imago +++ + ++ Vergroting aanbod Variatie aanbod Regionale betekenis Waarde inwoners Waarde toerisme

Conclusie Scenario-vergelijking Élk scenario draagt bij aan de gestelde doelen: Een levendige vitale binnenstad De ambitie om de rol van centrale stad binnen de ffStedendriehoek en regio te vervullen

Actie 1) Visie 2) Durf 3) Resultaatgerichte aanpak 4) Coördinatie & samenwerking

City Tour Rondrit Gemeente Apeldoorn langs toeristische attracties

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 “Hoe gaat u om met de vraag van jongeren naar meer uitgaansgelegenheden in de binnenstad, mede gelet op de ambitie van Apeldoorn om een studentenstad te worden?”

Bedankt voor uw aandacht! Leisure in beeld Bedankt voor uw aandacht!

Leisure in beeld Tom Brands Stagiair Gemeente Apeldoorn Afdeling Ruimte, Economie & Wonen Dienst Ruimtelijke Ontwikkeling Begeleidster: Tjoukje Wijnstra Student Ruimtelijke Ordening & Planologie Saxion Hogeschool Ijselland Deventer Apeldoorner.Com