Natuurkunde, een essentiële bouwsteen in de analistenopleiding 25 maart 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Elektronica Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Advertisements

JE HOORT ERBIJ! Een spel ter bevordering van de integratie en acceptatie van leerlingen met autisme in het basis- en voortgezetonderwijs.
Voorlichting studiekeuze klas 4. Aktiviteiten dit schooljaar  Onderwijsbeurs  Open dagen  Scholen- en beroepenmarkt  Keuzeformulier vervolgonderwijs.
Welkom op de info avond Leerjaar 2
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Havo5 WA Extra opgaven.
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
 Afstuderen Zo zou ik willen dat mijn afstudeerjaar eruit ziet.
Niet om een ‘koopje’ maar om een toestel te kopen dat ook gebruikt gaat worden Han van Reekum.
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
Ronnie Lassche Vrije Universiteit Amsterdam
BWI praktijkopdrachten
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Interne standaard Door: Sam Compiet.
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
Keuze scheikunde.
Werksessie 4 gemeentelijke financials Samenvattende presentatie bijeenkomst op 13 maart 2014.
Voorlichting Bewegingstechnologie 23 februari 2012.
Het Potlood.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Webapplicaties: de clientkant in het universitaire onderwijs Sylvia Stuurman – Herman Koppelman Faculteit Informatica.
Kempenhorst College Ouderavond 12 januari Decaan: de heer R. van Gorp O P W E G N A A R H E T M B O.
Voorlichting Podiumtechniek 15 november Het GLR en de andere opleidingsinstituten. Vaste deelnemers in het overleg van de onderwijskamer: GLA Deltion.
EXAMEN en UITSLAG PER Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) Het SE is het gemiddelde van de rapporten van de 3 e en 4 e klas Het Centraal.
Peiling 20-weken echo Resultaten landelijke enquête
Wie zijn wij? Welkom Wie ben ik en wat is mijn functie (diegene die de presentatie geeft) Wat doen wij in dit bedrijf? Waarom geef ik deze presentatie?
De Savornin Lohman Welkom op de info avond Leerjaar 2.
Accreditatie Cie Dr Harriette Verwey SBHFL.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
24 november 1999ABAV STIHO OOI1 Bouw- en zaalakoestiek in het STIHO- project Akoestiek Prof. G. Vermeir, ir. V. Meerbergen Laboratorium Bouwfysica Laboratorium.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Dinsdag 24 maart 2015 Voorlichtingsavond 3M
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Hoe werkt deze digitale methode? 1
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Natuurkunde in de bovenbouw
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Onderzoeksvaardigheden 3
Differentiatie Medische Diagnostiek, Klinische Chemie
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
Verpleegkundig redeneren
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert 1 Keuzemodule Nederlands als tweede taal 11 november 2015.
Welkom Voorstellingen: TEC Coördinator, TEC leerlingen leerjaar 1 Verschil tussen brugklas-TEC en reguliere brugklas? Inhoud lesprogramma TEC klas Wat.
Welkom Informatieavond MAVO + 21 januari Welkom namens, Mevrouw de Jong, leerlingbegeleidster/decaan onderbouw De heer Ooijevaar, Teamleider leerjaar.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Kiezen voor keuzedelen
Praktijklessen SWLOM1 PERIODE 3. Inhoud Procedure Voor de les Tijdens de les Na de les.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
De digitale klok.
Brainstorm woensdag 10 september 2014 Wat verwacht de moderne WaterScout? Alexander Haccou.
Chemisch analist, MLO 3 of 4 (40 uur / week)
Keuzedeel Verdieping Software
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Keuzedeel Verdieping Software
24 UUR ZDV 2018 Hedy Segond von Banchet en Deborah van der Meere
Informatieavond nieuwe studenten 26 Juni 2018.
Informatieavond nieuwe studenten 26 Juni 2018.
Transcript van de presentatie:

Natuurkunde, een essentiële bouwsteen in de analistenopleiding 25 maart 2015

Allround Laborant Jaar 1 3 lesuren waarvan gemiddeld 1,5 uur praktijk. In de algemene opdrachten zitten o.a. natuurkundeopdrachten. Jaar 2 (half jaar) 2 lesuren gecombineerd met praktijk. In opdrachten zitten o.a. natuurkundeopdrachten maart 2015

Klinisch analist Jaar 1 3 lesuren waarvan gemiddeld 1,5 uur praktijk. In de algemene opdrachten zitten o.a. natuurkundeopdrachten. Jaar 2 (drie perioden) 2 uur theorie en praktijk in opdrachten. Jaar 3 (laatste periode) 2 uur theorie plus praktijkdag straling maart 2015

Biotechnologisch analist Jaar 1 3 lesuren waarvan gemiddeld 1,5 uur praktijk. In de algemene opdrachten zitten o.a. natuurkundeopdrachten. Jaar 2 (drie perioden) 2 uur theorie en praktijk in opdrachten. Jaar 3 ( derde en vierde periode) 2 uur theorie plus praktijkdag straling maart 2015

Chemisch fysisch analist Jaar 1 3 lesuren waarvan gemiddeld 1,5 uur praktijk. In opdrachten zitten o.a. natuurkundeopdrachten. Jaar 2 (drie perioden) 2 uur theorie en praktijk in opdrachten. Jaar 3 ( derde en vierde periode) 2 uur theorie plus praktijkdag straling. Jaar 4 (eerste periode) 2 uur wis en natuurkunde 6 25 maart 2015

Jaar 1 Meten, optica, mechanica, elektriciteitsleer Jaar 2 AL warmteleer oploswarmte materiaalleer radioactiviteit 7 Jaar 2 BT;CF;KC trillingen en golven elektroforese foto-elektrisch effect warmteleer gassen osmose kwantumfysica digitale technieken materiaalleer (CF) 25 maart 2015

Jaar 3 BT/CF Periode 11 Lorenzkracht massaspectrometer nanotechnologie CF Periode 12 Kernfysica 8 KC Periode 11 geen BT/KC Periode 12 medische beeldtechnieken 25 maart 2015

Uit het nieuwe KD: B1-K1 Allround laborant Bezit kennis van theoretische biologische, scheikundige en natuurkundige achtergrond. Kan werkplek en apparatuur onderhouden. Chemisch-fysisch en biologisch medisch analist Bezit brede en specialistische kennis van de werkingsprincipes van de gebruikte materialen en apparaten. Bezit brede en specialistische kennis van theoretische biologische, scheikundige en natuurkundige achtergronden maart 2015

Uit het nieuwe KD: B1-K2 Allround laborant: Bezit kennis van de werkingsprincipes van de gebruikte materialen en apparaten. Bezit kennis van theoretische biologische, scheikundige en natuurkundige achtergronden. Kan afwijkende waarden en storingen in apparatuur signaleren. Chemisch-fysisch en biologisch medisch analist: Zie vorige dia maart 2015

Stellingen De allround laborant heeft een brede natuurkundige basiskennis nodig om in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen in zijn vakgebied. De biologisch medisch analist zal steeds meer een operator worden. Vanuit de natuurkunde zullen dus operationele technieken moeten worden aangeboden. Voor de chemisch fysisch analist moet er nog een extra keuzedeel worden ontwikkeld dat zich richt op de regio maart 2015

De allround laborant heeft een brede natuurkundige basiskennis nodig om in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen in zijn vakgebied. Opmerkingen uit de zaal: Breed opgeleid moet hier betekenen dat ze van de verschillende natuurkundige principes kennis hebben. Geconstateerd werd dat er een verschuiving plaats vindt naar een meer Fysische invulling van het vak maart 2015

De biologisch medisch analist zal steeds meer een operator worden. Vanuit de natuurkunde zullen dus operationele technieken moeten worden aangeboden. De zaal onderschreef te stelling. Voor het operator gedeelte werden in de praktijk meer chemisch fysische studenten aangenomen. Ook in hun opleiding zou dus wat operationele techniek moeten worden opgenomen. Het correct interpreteren van fouten vereist ook voldoende statistische kennis maart 2015

Voor de chemisch fysisch analist moet er nog een extra keuzedeel worden ontwikkeld dat zich richt op de regio. Dit werd niet onderschreven door de zaal. De regionale verschillen zijn zo groot, dat het gewoon geen zin heeft om een extra keuzedeel te schrijvem 14 Opmerking: Bij een aantal opleidingen wordt er gewoon geen natuurkunde meer gegeven. Ik heb als spreker aangedrongen om met het nieuwe KD in de hand daar verandering in proberen te brengen. 25 maart 2015