Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
Advertisements

Van uitleggen leer je het meest
Presentatie WIKI groepsopdracht
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
BattleBots The school battle.
Het nieuwe leren en social software
De “ leraar” als rolmodel
De maakbaarheid van de mens en samenleving
Learning analytics: de docent
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Leren voor en door het werk
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Presentatie KOLL project
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
o.a. bij deelname in het verkeer
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Het Mebra Kollege Informatieavond.
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
Over het tentamen: Voor 3 ects: Voor 2 ects:
PRESENTEREN KUN JE LEREN
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Kijk op leerlingen en leren Presentatie Wikispace
De appel valt niet ver van de boom.
Vakdidactiek 2 – Les 10.
Kijk op leerlingen en leren
Wiki Interculturele communicatie
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Limama College.
Model-leren.
Casus Goudse Waarden en Wat is onze ideale school? Door: Groep 4 Tecnask (Kaspar, Jan, Mike, Paul, Serkan en Ton)
Voorwaarden voor samentrekken: 1) Samengetrokken deel moet dezelfde betekenis hebben; 2) De vorm en plaats van het samengetrokken deel t.o.v. de PV moet.
Major DesignThis! Daniel Eusebio Roque CMD 4A Internal Branding.
Wiki Interculturele communicatie Reflectie en de klaspraktijk Groep: Incuco.
(Voor)lezen is leuk!.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Groepsdynamica.
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Je mag/kan steeds van school veranderen MAAR Verander niet teveel van school, want dit is niet goed voor je kind. Elke school heeft positieve en.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychologieles 11 lesweek 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Psychologie van het leren
Presentatie EduCheck SOML
Onderzoeksvraag Is er een belangrijke oorzaak te vinden, voor de afnemende stroom studenten die interesse hebben en/of zich uiteindelijk inschrijven, voor.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Psychologie Conditioneren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
3 november 2011 A-college Leerpsychologie
Carla van Boxtel 20 november 2008
Psychologieles 11 lesweek 1
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Praktijk Opleiders Cursus
Constructivisme Piaget en Vygotsky
H2 het onderwerp.
Leren leren.
Gedragsproblemen en stoornissen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Transcript van de presentatie:

Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst Presentatie WIKI Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst

Psychologen en hun 'Kijk op Leren'

Welcome to Wikispaces

Behaviorisme Black box Alleen gedrag is meetbaar Conditioneren Pavlov

Cognitivisme Black box wordt opengemaakt Hoe verwerft men kennis ? Computer-metafoor Piaget

Constructivisme Leerling maakt zelf kennis Actief leren Nieuwe kennis bij bestaande kennis  Leren ! De sociale omgeving (Cultuur) is erg belangrijk Vygotski

Visie Piet Tot een jaar of 14 : behaviorisme daarna constructivisme Cognitivisme kan voor alle leeftijden toegepast worden. Herhaling is belangrijk tot al het geleerde op de juiste plaats is.

Visie Herrald Leerlingen zijn gebaat bij het constructivistisch leren Leerlingen moeten uitgedaagd worden Stok achter de deur in de zin van het behaviorisme.

Visie Frank Leerlingen zijn het best uit met het ‘constructivisme’ Constructivisme motiveert het best De docent is een katalysator De worst van het behaviorisme is af en toe nodig

Onze Visie De beste leerstijl is het constructivisme Behaviorisme is af en toe nodig

Het maken van de Wiki ... is een goede manier om samen een document te maken. heeft de teamgeest flink versterkt ! laat de mailbox vol lopen