Stichting Lezen & Schrijven. Even voorstellen Wie bent u? -Pedagagisch medewerker -Leidinggevende -Beleidsmedewerker -…….?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Presentatie Laaggeletterdheid
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Masterclass ‘Taal werkt!’
Laaggeletterdheid herkennen en aanpakken
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
Praten met kinderen Het mondelinge taalvaardigheidsniveau
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Wet inburgering Heleen Veringa
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
De kop in het zand? functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces.
Werkgroep Laaggeletterdheid Rotary Noord-Nederland
Bevorderen van de taalvaardigheid
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Herkennen laaggeletterdheid
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Laaggeletterden herkennen en dan?
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Begrijpend lezen VS.
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
Laaggeletterdheid in de zorg
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Laaggeletterdheid & De apotheek
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Methodiek: Plancyclus
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Mantelzorgkaart Aan de slag op het werk Aan de slag met mijzelf Aan de slag thuis mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en het ministerie van.
Meer voorlezen, beter in taal
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Presentatie Laaggeletterdheid Project Lang zullen ze lezen Inge Schouwink BWI Het Palet Schijndel Schijndel, 2 februari 2009.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
<plaats en datum>
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Stoornis/beperkingen Laaggeletterdheid Thema 8 les 3
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Het Taalakkoord is een initiatief van ministerie SZW
Passend onderwijs.
welkom op onze Koffieochtend Plagen & Pesten
Aanpak van laaggeletterdheid
taal speelt een rol in alle vakken
Laaggeletterdheid in Nederland
<plaats en datum>
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Gezondheidsvaardigheden
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Stichting Lezen & Schrijven

Even voorstellen

Wie bent u? -Pedagagisch medewerker -Leidinggevende -Beleidsmedewerker -…….?

Programma – 13:40Welkom door workshopleider L&S 13:40 – 13:45Welkom (GEMEENTE) 13:45 – 14.15Laaggeletterdheid van A-Z – 14.45Lezing over taal (SPREKER) – 15.00Pauze – 15.15Aanpak Taal in de kinderopvang en voorschool (Film) – 16.00Aan de slag in twee werkgroepen Handvatten voor de taalaanpak in uw organisatie – 16:15Plenaire terugkoppeling 16:15 – 16:30Afsluiting door L&S en (GEMEENTE) 16:30 – 17:30Netwerkmoment met hapje en drankje

Waarom deze masterclass Kinderopvang is een belangrijke sector voor de taalontwikkeling van kinderen Recent onderzoek en wetgeving over taalniveau van pedagogisch medewerkers Actualiteit en beleid ouderbetrokkenheid

Doel van de masterclass Deelnemers informeren en ondersteunen om taal in de eigen organisatie aan te pakken op drie sporen: kinderen, ouders en medewerkers

Stichting Lezen & Schrijven initiatief van H.K.H. Prinses Laurentien Voorzitter: Marja van Bijsterveldt Doel: het voorkomen en verminderen van laaggeletterdheid op zowel korte als lange termijn.

Brainstorm Wat weten jullie al over laaggeletterdheid?

Wat is laaggeletterdheid? Iemand is laaggeletterd of functioneel analfabeet als hij of zij niet in staat is gedrukte of geschreven informatie te gebruiken om optimaal te kunnen functioneren in de samenleving. ≠ analfabeet

Wat is laaggeletterdheid?

In de praktijk: Niet goed functioneren in de samenleving Niet goed functioneren op de werkplek Eigen doelstellingen niet realiseren Eigen kennis en ontwikkeling niet realiseren

Het leven van Lisa

Wat denkt u? Hoeveel procent van de woorden van een tekst moet je kunnen lezen om die tekst te kunnen begrijpen? A. 60% B. 70% C. 90%

60 % Maar toen veegde - - de -- - uit haar gezicht en hij – haar. ‘- - …., neem me niet Wat is er--?’ riep hij --. Er stonden drie --- en een – in de - en toen de – mevrouw -- - binnen kwam, - ze – zo – dicht - in de hoek – maar niet --- te worden.

70% Maar toen veegde mevrouw - de -- - uit haar gezicht en hij – haar. ‘-- …., neem me niet Wat is er gebeurd?’ riep hij --. Er stonden drie dames en een – in de - en toen de – mevrouw --- binnen kwam, drukten – zich zo - - in de hoek – maar niet -- te worden.

90% Maar toen veegde mevrouw - de slierten – uit haar gezicht en hij herkende haar. ‘-- …., neem me niet kwalijk. Wat is er gebeurd?’ riep hij --. Er stonden drie dames en een heer in de lift en toen de – mevrouw --- binnen kwam, drukten ze zich zo - mogelijk in de hoek om maar niet -- te worden.

100% Maar toen veegde mevrouw Helderder de slierten kroos uit haar gezicht en hij herkende haar. ‘Gunst …., neem me niet kwalijk. Wat is er gebeurd?’ riep hij verschrikt. Er stonden drie dames en een heer in de lift en toen de druipende mevrouw Helderder binnen kwam, drukten ze zich zo dicht mogelijk in de hoek om maar niet aangeraakt te worden.

Vraag Hoeveel laaggeletterden tussen 16 en 65 jaar zijn er in Nederland? A. 0,8 miljoen B. 1,3 miljoen

Vraag Welk percentage van de laaggeletterden is van autochtone afkomst? A. 23% B. 65%

Vraag Hoeveel % van de laaggeletterden werkt? A. 10% B. 50%

Vraag Kinderen die 15 minuten lezen per dag, lezen per jaar: A.+/ woorden B. +/ woorden

Feiten en cijfers

Kortom Laaggeletterdheid komt voor bij: Jong en oud Autochtoon en allochtoon Werkenden en niet werkenden

Combinatie van oorzaken Thuissituatie en sociale omgeving Het onderwijs Individuele factoren

Gevolgen

Gevolgen Persoonlijk Op de werkvloer Gezondheid

Wat kun je eraan doen? Volwassenen: taalcursussen Preventief: al vroeg beginnen met de taalstimulering van kinderen

Taalstimulering Veel interactie Stimulerende vragen Adequate feedback Aandacht voor geschreven taal Veel (interactief) voorlezen

Taalstimulering van kinderen Kinderen leren taal door: 1.Peuterspeelzaal en school 2.Ouders 3.Omgeving (broertjes/zusjes/vriendjes)

Knelpunten

UvA (Droge, Suijkerbuijk & Kuiken, 2010) Uitkomsten 2,7% haalt de norm niet voor spreken 23,5% haalt de norm niet voor schrijven 46,6% haalt de norm niet voor lezen Verbeteren taal van de leidsters!

Taal van de ouders Intergenerationele overdracht: Probleem wordt van ouder op kind doorgegeven

Lezing

Pauze

Film: Taal in de kinderopvang Zwaantje Hazelaar, directeur Kinderopvang Hefgroep Rotterdam, vertelt over hun aanpak Jean Dakrim, pedagogisch medewerker kinderopvang De Kleurdoos, vertelt over haar ervaringen Elly Sepers, voormalig laaggeletterde, vertelt over haar ervaringen

Drie keer meer taal 1: Het stimuleren van taal bij kinderen 2: Het versterken van de taalvaardigheid van pedagogisch medewerkers 3: Het samenwerken met ouders

De aanpak

2 werkgroepen Ouders Medewerkers Centrale vraag: Hoe ga je na vandaag te werk met taal binnen je organisatie en richting ouders?

Terugkoppeling Werkgroepen

Tot slot Meer achtergrondinformatie in de conferentiemap, o.a. - Taalkracht magazine voor de kinderopvang (het boekenspel!), - Stappenplan aanpak laaggeletterdheid - Overzicht beschikbare materialen

Take home message Elk gesprek doet ertoe Luister naar de kinderen en sluit aan Veel situaties bieden mogelijkheden voor taalstimulering Hoeft geen extra tijd te kosten, bewustzijn is het ‘halve werk’ Tips voor het team: –Ga bij elkaar in de groep kijken –Vul een kijkwijzer in –Geef tops en tips en bespreek samen na

Contact Mail: Twitter: www: www:lezenenschrijven.nl/gezin