Roles as a structuring tool in online discussion groups: The differential impact of different roles on social knowledge construction B. De Wever, H. Van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Communicatie & Presentatie
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Hoofdstuk 5 Detailplanning
Communicatief gedrag + / -
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Art work stijl van de art –Eerste versie art –Tweede versie art –Derde versie art –Vierde versie art.
Capturing the Evolution of Corporate An Ethnographic Case Study By Irvin Peckham Magali Silber.
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Proactive Recommendation System Loredana Falone MPC.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Portfolio
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.
les 12 - tekstplan, wikispaces
Samen werken aan een gezonde regio!
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Korte introductie tot het principe
Laatste Scriptieseminarie
recipients’ impressions of senders’ likability
Opzet, planning en uitvoering van projecten
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Dossier Empowerment.
Webdesign & (Digital) Marketing Portfolio Stage
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
Feedback Wat Soorten Door wie
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Samenwerken.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
UVW LinkedIn Presentatie
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Amsterdam Airport Schiphol 1 Miniconferentie 'Human factors in future ATM' 26 juni 2009 Shared Mental Models in ATC.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Samenwerking en interactie in blended leeromgevingen
Workshop 2 Samenwerken in je team met groepen
What is the meaning of? Student centered learning
Een vergadering organiseren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vergadering Personeelsdienst
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Organisatie structuur
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
department Educational studies
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Roles as a structuring tool in online discussion groups: The differential impact of different roles on social knowledge construction B. De Wever, H. Van Keer, T. Schellens & M. Valcke Jolien van de Laar

1 Indeling presentatie Roles as a structuring tool in online discussion groups - Theoretische achtergrond - Methoden - Resultaten - Discussie & Conclusie Empirical Study on Collaborative Writing: What do Co-authors Do, Use and Like? - Redenen voor deelname CW-project - Voor- en Nadelen CW - Tools voor CW & Communicatie over CW - Problemen van (geïntegreerde) CW-tools - Toekomstperspectieven van CW-tools - Discussie

2 Theoretische Achtergrond Constructivisme: kennis wordt niet overgedragen maar geconstrueerd (door individuen die in een authentieke en sociale context met elkaar in interactie treden)  bijv. in online discussiegroep Probleem:Door ongestructureerdheid kan het soms moeilijk zijn de kennis te construeren Oplossing:Discussies structureren door het invoeren van rollen

3 Theoretische Achtergrond (2) Groepen met toegeschreven rollen: -Werken efficiënter -Samenwerking verloopt soepeler -Hogere productiviteit (Cohen, 1994) -Verbeterde ‘task performance’ -Hogere mate van ‘satisfaction’ (Zigurs & Kozar, 1994) Maar houden mensen zich wel aan toegeschreven rol?  In principe wel

4 Methoden 4 Thema’s, 1 thema per 3 weken. Studenten discussiëren in groepjes van 10 Minstens vier keer bijdragen per thema ThemaGroep 1Groep 2 1 & 2Geen RollenRollen 3 & 4RollenGeen Rollen

5 Methoden (2) Introductie van 5 rollen: 1.Starter: start discussie, draagt nieuwe punten aan, zwengelt discussie aan 2.Moderator: is kritisch, zorgt dat iedereen mening laat horen 3.Theoreticus: introduceert theoretische info, zodat alle relevante punten behandeld worden 4.Bronnenzoeker: zoekt externe info/extra invalshoeken 5.Samenvatter: post tussentijdse en uiteindelijke samenvattingen. Focus: verschillen en overeenkomsten: conclusie

6 Methoden (3) Onderscheid tussen 5 niveaus van kennisconstructie (LKC) door sociale interactie: 1.Delen en vergelijken van informatie 2.Identificeren van gebieden waar geen overeenstemming over bestaat 3.Onderhandelen over betekenis & ‘co-constructie’ van kennis 4.Evaluatie en aanpassing van nieuwe schema’s die voortkomen uit de ‘co-constructie’ 5.Bereiken van overeenstemming & toepassen van de ‘geco-construeerde’ kennis

7 Resultaten Bij de eerste twee thema’s hoger niveau van kennisconstructie bij Groep 2, die wel rollen had. (vaker level 3) Bij de laatste twee thema’s hoger niveau van kennisconstructie ook bij Groep 2 die geen rollen meer had. (vaker level 3, en soms zelf 4 & 5) Algemene niveau ligt bij de laatste twee thema’s hoger dan bij de eerste twee. LKC van Moderators, Theoretici en Samenvatters ligt significant hoger in thema’s 1 & 2 dan bij groepen zonder rollen. (Geen verschillen bij Starter en Bronnenzoeker) LKC van deelnemers zonder rol, die wel in een groep met rollen zaten is ook significant hoger dan die val deelnemers in een groep zonder rollen.

8 Discussie & Conclusies Waarom is LKC van Starters & Bronnenzoekers niet hoger?  Minder op bijdragen van anderen voortbouwen dan Theoreticus, Samenvatter & Moderator Waarom waren bij thema’s 3 & 4 de geen-rolgroepen beter?  Rolverdeling is al geïnternaliseerd Waarom is LKC van mensen zonder rol hoger in groepen met rolverdeling?  Beïnvloedt door rolverdeling/onbewust overnemen v. rollen  Indirecte beïnvloeding: bijdragen van mensen met rollen stimuleren anderen beter te reageren  Rolverdeling vergroot bewustzijn v. studenten t.o.v. goede, actieve samenwerking

9 Discussie & Conclusies Verder onderzoek: - Wat is beter: rollen blijven toepassen of laten ‘vervagen’ na enige tijd? - Wat is de invloed van helemaal geen rolverdeling? - Onderzoek naar invloed v. rolverdeling op lange termijn Conclusie: Introductie van rollen draagt zeker bij aan kennisconstructie in asynchrone discussies, zelfs voor studenten zonder rollen in een groep mét rollen. Daarbij is het wel belangrijk dat de rollen al aan het begin van de opdracht worden toegewezen. De rol van Samenvatter is de meest efficiënte rol m.b.t. kennisconstructie

10 Empirical Study on Collaborative Writing: What do Co-authors Do, Use and Like? Veel redenen voor Collaborative Writing (CW), maar de gespecialiseerde tools worden weinig gebruikt Wat wordt onderzocht?  Hoe werken mensen samen bij het schrijven en welke tools gebruiken ze voor a) het schrijven en b) het communiceren?

11 Redenen voor deelname CW-project - Beter eindproduct - Verschillende expertises - CW als deel van werk

12 Voor- en Nadelen van CW Voordelen: - tekst wordt uiteindelijk beter en accurater - meerdere perspectieven & verschillende expertises - elkaar kunnen helpen met de taak (brainstormen, feedback) Nadelen: - verschillende schrijfstijlen moeilijk te combineren - tijd - eerlijk verdelen van taken - planning & coördinatie - onduidelijkheid over verantwoordelijkheid

13 Tools CW Hoewel er gespecialiseerde tools zijn, worden toch veel andere methoden gebruikt: - tekstverwerkers (evt. met changetracking) - face-to-face meetings - Handigste functie: changetracking (version control, opmerkingen, identificatie v. schrijver) Tekortkomingen: niet gelijktijdig kunnen werken, geen version control, complexiteit v.d. tool  hangt af van bekendheid met Word

14 Tools Communicatie face-to-face telefoon  (hypothese) mail bij groepen met afstand  (hypothese) face-to-face bij minder afstand

15 Problemen CSCW-systemen - Kost veel tijd om CSCW te leren gebruiken - Problemen met installatie en gebruik - CSCW zorgt voor toegenomen werklast - Veel CSCW tools houden geen rekening met hoe mensen echt samenwerken (vb. vooraf selecteren van rollen) - …

16 Problemen met CW-tools in tekstverwerkers Waarom zijn geïntegreerde CW-tools in tekstverwerkers ook niet de beste oplossing? - Het wordt moeilijker om met het programma om te gaan (vb. door te veel functies) - Documenten worden te groot om nog g d te kunnen worden - Compatibiliteit v.d. tekstverwerkers

17 CW in de toekomst Ontwikkelen van nieuw systeem vs. integreren van CW-tools in tekstverwerkers -Mensen hechten waarde aan hun bekende tekstverwerker  Dus als er een nieuwe tool gebouwd wordt, zorgen dat die in tekstverwerkers geïntegreerd kan worden.  Combinatie tussen tekstverwerker met CW-tools en externe software voor bijv. version control & samenvoegen schrijfstijlen  Of: mensen instrueren over samenwerking, de CW- tools in tekstverwerkers, valkuilen & oplossingen

18 Discussie Schrijven jullie liever alleen of in een groep? Waarom? Als jullie in een groep schrijven, schrijven jullie dan tegelijk, ieder aan een eigen sectie of nog op een andere manier? Wat lijken jullie belangrijke eigenschappen voor een goede CW-tool? Of zien jullie liever CW-tools geïntegreerd in tekstverwerkers?

19

20 Overeenkomsten tussen groepen van CW-ers: -Rollen (vb. schrijver, editor, consultant e.d) -Activiteiten (brainstormen, onderzoek, schrijven) -‘Document Control’ (vb. gecentraliseerd) -Schrijfstrategieën (hoe wordt er samengewerkt)