Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Briefconventies 6 januari 2014
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Introductiebijeenkomst
Technieken 3: de-escaleren
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Omgang met weerstand en agressie op het werk
Het maken van een presentatie
Hogescholen in Dialoog
Gedragscode Koninklijke Landmacht
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
Kinderen en hun sociale talenten
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
OFC28 mediawijsheid les 3.
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
Aanpak problematisch gedrag
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Energie voor de toekomst? Opdracht A3. Inleiding Duurzame energie?  Energie produceren op een manier die blijvend gebruikt kan worden.
Kanjertraining..
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Geweld Maatschappijleer.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Johan Martens, opleiding Facility Management
Johan Martens, opleiding Facility Management
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Methodiek: Plancyclus
Sociale Hygiëne Les 3.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Ouderraad 7 december.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Tekst: Problematische jeugdgroepen
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Marketing Coen van Wetering
Huisregels opstellen en handhaven
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Les 2 Sociale Hygiëne / 2-12 Jacob van Wieren. Hoe kun je er als ondernemer voor zorgen dat gasten zich goed gedragen jouw horeca-gelegenheid?
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
1 H3: Analoge communicatie  Interpretatie  Taalgebruik  Stemgebruik  Lichaamstaal  Kleding  Uiterlijk  Persoonlijke verzorging.
Geweld op de Werkplek. Geweld op de Werkplek: Samenvatting 2 Andrei deelt al langer dan vijf jaren een kantoor met David. Ze hebben in die tijd aan veel.
Agressie Intern en Extern
INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.
Zorgvragers met probleemgedrag
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gedragscode Koninklijke Landmacht
Agressie en geweld Voorlichting
Deel 4: Spreken en gesprekken
BB - Theorie Donderdag 10 november.
Hond & Kat Les 7 (Afsluitende les)
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Consumentengedrag Les 1: Introductie
Samenwerken en communicatie
E-learning, E-health & Domotica
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Communicatie 7e les.
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma

Programma vandaag Inleiding (proeve / (proef)toets) Terugblik vorige les Hst 3: Sociale vaardigheden Theorie omgaan met risicogedrag Rollenspel Samenvatting en vragen Afsluiting

Inleiding Proeve van bekwaamheid Schooltoets 15 of 16 april????? Arrangement Sociale Hygiëne http://arrangeren.wikiwijs.nl/25523 aanmelden officieel examen proeftoetsen powerpoints van de lessen links Pauzetje  dus niet naar wc!

Terugblik vorige les Even het geheugen opfrissen: Uit welke 3 onderdelen bestaat een huisregel? Welke 3 sancties kun je uitvoeren?

Sociale vaardigheden Wat zijn sociale vaardigheden? Wie is er wel eens een discotheek of café uitgestuurd???

Sociale vaardigheden Lang hoofdstuk Het gaat om kennis en inzicht Vandaag leer je diverse technieken, die je kunt inzetten bij lastige gasten.

Regels handhaven Contact maken met gasten: Oogcontact maken Wijze van benaderen Voorstellen Afstand houden Afzonderen

Regels handhaven Houding: Spreek vastberaden Zakelijk taalgebruik Spreek luid en duidelijk Zelfverzekerde houding

Risicogedrag Tegenwerkend gedrag (A / B) Agressief gedrag (C) Gewelddadig gedrag (D) Problematisch gedrag door alcohol of drugs Problematisch groepsgedrag Crimineel gedrag

Tegenwerkend A/B gedrag A1  Excuses aanvoeren A2  Gedrag ontkennen B1  Kritiek op regel B2  Kritiek op regelhandhaving Opdracht: verzin bij alle vier gedragingen een voorbeeld over de huisregel: Garderobe verplicht

Aanpak tegenwerkend gedrag 1. Ruimte geven voor reacties Waarom belangrijk? 2. Ombuigen van reacties Begrip tonen Argumenten geven (waarom huisregels) Rollenspel Niet goed optreden kan tot C-gedrag leiden

Agressief C-gedrag Typen C-gedrag: Treiteren Uitdagen tot geweld Uitschelden Beledigen Discrimineren Seksueel intimideren

Aanpak agressief C-gedrag Negeer opmerkingen Beschrijf gedrag Roep gast tot de orde Geef sanctie aan Direct eruit Direct eruit + ontzegging Direct ontzegging (buiten)

C-gedrag kan en mag nooit “Wat de aanleiding ook is, C-gedrag kan en mag nooit getolereerd worden”

Gewelddadig D-gedrag Bedreiging met geweld Toepassen van fysiek geweld

Aanpak gewelddadig D-gedrag Individuele aanpak Beschrijf gedrag Neutraliseer angst (gast) Geef erkenning van emoties Roep gast tot de orde Geef gevolgen aan Geef aanwijzingen + sanctie Collectieve aanpak

Overig risicogedrag Door alcohol- of drugsmisbruik Geen risico nemen Problematisch groepsgedrag (kenmerken?) Leg contact aan het begin (afspraken) Groepsleider onder 4 ogen spreken Crimineel gedrag politie!

Samenvatten Wat is A/B gedrag en hoe kun je hier het beste op reageren? Wat is C gedrag en hoe kun je hier het beste op reageren? Wat is D gedrag en hoe kun je hier het beste op reageren?

Afsluiting ZIJN ER NOG VRAGEN? PRETTIG WEEKEND!!