CPM bij TomTom Marco Houweling Group controller.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
- Administratie - Analyse - Actie -
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Performance management
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Corporate Portfolio Management
Maar niet elke koning is even belangrijk!
BIG DATA Jeroen Wolfs. Agenda •Big data •Check-out & big data •Toepassingen van big data in eCommerce.
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Break the bank link Jan Vermeer Johan van Beijeren 12 november 2010.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
© de vries business consultancy, 2008
BI voor Microsoft Dynamics AX
Presentatie NGI BI Bijeenkomst
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
© de vries business consultancy, 2008
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Management Accounting Management Control
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
ArchiValue: de APG-Case
DICK RIJKEN 30/03/01 DE WAAG AMSTERDAM. OMROEPEN? WAT? WAAROM?
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Philips Launch Event Hartelijk welkom Introductie Philips Sopho IPC systeem.
How to manage the process to design -> migrate -> integrate -> run -> evolve! An always-on internet infrastructure Gerard van Draanen IT Architect, HP.
Schets van het landschap Deel B Presentatie RDNL
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Minor Project- en Programmamanagement
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales.
Informatiseringscentrum Marijke Vandecappelle Tormo van Schuppen 5 december 2012 UvA IDM in 15 minuten.
1 Bart van Muijen – Sales & Operations Manager UPDATE PV.
Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005.
Welkom bij Engineering! Rudie van den Heuvel. Engineering Elektrotechniek Embedded Systems Engineering Industrieel Product Ontwerpen Technische Bedrijfskunde.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Created by BM|DESIGN|ER oh contrl generiek gem oh prov oh rijks oh zbo's ssc/gr's energie zorg.
Delen van informatie. Inhoud I.T. Works TerraIndex Digitaal samenwerken en de centrale/landelijke service.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
TRANSITIE BUISLEIDINGENSECTOR
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
KNVI Congres Introductie BI.
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Le Credit Sportif: Meer plezier van je kantine!
Le Credit Sportif: Meer plezier van je kantine!
Grip & Controle op digitalisering
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

CPM bij TomTom Marco Houweling Group controller

Inhoud Introductie TomTom. De rol van controlling bij TomTom. Management control system – vertaling naar de praktijk. CPM als onderdeel van MCS. Stellingen ter discussie.

Introductie 1991 Oprichting Palmtop BV rechtsvoorganger van TomTom. 2002 Introductie van de Navigator 1. 2003 Navigator 2 introductie verhoogt klantacceptatie GPS navigatie. 2004 Introductie van de TomTom Go, de allereerste PND. 2005 Introductie van de GO opvolgers:300,500,700. 2005 Beursgang. Europees IPO van het jaar. Omzet ontwikkeling

Category defining products PND’s : Portable navigation devices PDA & Smartphone solutions TomTom Work: Connected navigation. TomTom Plus services

Management control Rol van controlling in TomTom: Realisatie van de strategie via beheersing van bedrijfsdoelen door middel van het management control systeem en ondersteuning van het management met behulp van betrouwbare informatie en financiele expertise. Kerntaken controller Beheersen Ondersteunen Betrouwbaarheid

Management control system De Strategie staat centraal

“ Our goal is to be a leading provider of high-quality and easy to use personal navigation products that have broad consumer appeal” Innovative products Building the Brand Enhance Retail and distribution relationships Maintain a scalable business model

Vertaling naar de praktijk Innovatieve producten Management control Opzetten van een product lifecycle proces (from product introduction to end of life) met formele mijlpalen. Contract validatie proces + DAM Management support & trust Product kosten – up to date inzicht in realiseerbare marge per product. Contract ondersteuning. Subsidie aanvragen en registratie Duidelijke en tijdige rapportage.

Vertaling naar de praktijk Building the brand Management control Marketing kosten budget – vast en variabel. Maandelijkse afstemming van realisatie, verplichtingen en toekomstige programma’s. Contract validatie proces + DAM. Management support & trust Directe toegang tot channel team in controlling afdeling. Duidelijke en tijdige rapportage van marketing gerelateerde uitgaven per bedrijfseenheid.

Vertaling naar de praktijk Enhance Retail & distribution Management control Budget en forecast van channel marges. Opzet en bewaking van het prijsproces. Credit management proces (incl new customer setup) Contract validatie proces + DAM Management support & trust Directe toegang tot Channel team in controlling department. Channel team verwerkt kortingsregels, handelt als intermediair tussen Finance en Sales. Contract & pricing ondersteuning. Duidelijke en tijdige rapportage.

Vertaling naar de praktijk Maintain scalable business model Management control Budget proces – identificeren van bedrijfsmodel en kritische “ondersteunende” processen. Participatie in beleidsbepalende organen. Opzet en beheer van transactieprocessen. Contract validatie proces + DAM. Management support & trust Aanbieden van standaarden die hoog volume transacties waarborgen. Service level agreements. Duidelijke en tijdige rapportage.

Samenvatting management control: Budget en forecast Delegatie van bevoegdheden Contract validatie Proces design (procedures)

Samenvatting Management support & Trust: Organisatie van Financiele afdeling. Service level agreements. Structurering van informatie en analyses (single point of truth).

CPM : Corporate Performance Management In context van het voorgaande : hoe bepaalt en meet TomTom de voortgang van de resultaten die moeten leiden tot het realiseren van de gestelde (4) doelen? Strategie

Het plan Budget Sterk top down mbt de KPI’s Eigenaren per verantwoordelijkheidsgebied. Kwartaalplan Focus op rest of quarter en rest of year. Sterke detail focus op omzet en marge. Basis voor sales targets (en commissie)

Spanningsveld ! Een stelling ter discussie: Stelling: “ In een snel groeiende of veranderende organisatie beperken details in een jaarbudget de houdbaarheid van het budget en wordt veel kostbare tijd verloren aan een plan dat achteraf niet inzetbaar is als onderdeel van het management control systeem”

De realisatie Een “chart of accounts” Vaste rapportage kalender, gelaagd. Maandelijkse “calls” met ceo’s en controllers van bedrijfseenheden. Dagelijks “dashboard” Senior management reports Maar: Verschillende bronnen (ERP,Data warehouse,consolidatie systeem,STIP) Verschillende zenders Finance rapporteert financiele data Logistiek rapporteert logistieke data

Golden point of truth! Tweede stelling ter discussie: “single/golden point of truth” versterkt vertrouwen in controller en draagt dus direct bij aan een kerntaak. Maar: Betekent dit automatisch dat de informatie uit 1 systeem moet komen ?

Bijstelling – speed….. “Speed to the market is essential” Korte lijnen om “interactiviteit” te bevorderen. Ideeen komen snel bij senior management terecht. In projectorganisaties is senior management lid van stuurgroep of dient key-milestones te accorderen. Perodieke afstemming in de “Board” – minimaal 1x per maand. Delegatie van verantwoordelijkheden continue onder de loep mbt praktische uitvoerbaarheid en snelheid. “Speed to the market is essential”

Bedankt voor uw aandacht. Einde Bedankt voor uw aandacht.

Stellingen In een snel groeidende organisatie beperken details in een jaarbudget de houdbaarheid van het budget en wordt kostbare tijd verloren aan een plan dat achteraf niet inzetbaar is als onderdeel van het management control systeem. De “single/golden point of truth” versterkt het vertrouwen in (de rapportages van) een controller en draagt dus direct bij aan een kerntaak. Maar:Betekent dit automatisch dat de informatie uit 1 systeem moet komen?