Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
KEIHARDE KENNIS KWIS Dag van de Beroepskolom 2009.
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Associate degree: de uitrol Leido Academy Hans Daale 24 november 2009.
Associate degree als onderwijsinnovatie
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Hans Everhardt – MBO Groningen
Loopbaanplein Achterhoek
6 juni 2011 De Associate degree werkt! Jan Nienhuis Ad-begeleidingsgroep van LEIDO.
Associate degree en regionalisering van het hbo
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Regionale betrokkenheid bij de beroepskolom Een casus… Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Ontwikkelingen & Leido Academy & Situaties
Associate degree en MBO-HBO
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
Wat – en het keuzedeel Dag van de Beroepskolom 2012.
Vervolg… vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido. Leergang Formulering thema’s n.a.v. deze dag Formulering thema’s n.a.v. deze dag Relevant voor deze leerlijn –
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Traject van de toekomst Presentatie voorlopersaanpak 23 april 2012 Thema: soepele overgang van school naar werk Otto Jongsma – Gemeente Groningen Hans.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Onderwijs op maat.
19 JUNI  Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het.
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Versterking doorstroom BK DvdB Hoe het tij te keren in de beroepskolom ? Roel van Asselt Inhoud 1. Stand van zaken 2. Dwingende condities voor verbeteringen.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. Van succesfactoren naar aanpak om doorstroom te verbeteren.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
 De tekst wordt bestuurlijk besproken  Begin april zal de tekst formeel zijn vastgesteld en kan op basis daarvan aan de slag worden gegaan met de Ad.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Kiezen voor keuzedelen
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Sectie mbo-hbo.
Studiemiddag doorstroom MBO-HBO
Transcript van de presentatie:

Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido

Doel van deze inleiding ► De Ad wordt ingevoerd… maar dan gaat er iets gebeuren in ons systeem… wat dan? ► Kan de Ad nog meer rollen vervullen… of… ► Voorbeeld maar eerst de leerlijn vmbo-mbo-Ad ► Wat maakt de Ad aantrekkelijk binnen deze leerroute? Of ► Waarom past de Ad bij deze leerroute? Of ► Waarom een leerlijn met de Ad als richtpunt?

Vormen van leerlijnen ► VMBO - MBO – Ad: gewoon ieder een eigen plek en gescheiden verantwoordelijkheden ► MBO – Ad: zwaluwstaarten (propedeuse) / vooral in eigen gemeente ► MBO – Ad: Associate College in een gemeente of regio (eigen plek – van hogeschool) ► VMBO – MBO – Ad: Regionaal AC – eigen regio / eigen plek / bve-instelling ‘spin in het web’ / gekoppeld aan arbeidsmarkt

Aansluiten bij ‘bewegingen’ ► Ad moet ‘mee-bewegen’ met ontwikkelingen in zowel mbo als hbo (en dat is lastig genoeg…). ► Voorbeeld van dynamiek (zou kunnen…): - smal mbo naar smal Ad = arbeidsmarkt (Associate of Applied Arts/Science) - breed mbo (domein) naar breed Ad = doorstroom naar Bachelor met verdieping (Associate of Liberal Arts/Science)

Vanuit de leerling gezien ► In 9 jaren (algemeen) via deze route ook een hbo- diploma ► Drie diploma’s – inclusief mbo-4 en Ad ► Aan het werk gaan: Zien wat aantrekkelijk is voor de volgende studiestap (kiezen van een bachelor- opleiding): - interesse - passend bij het werk - ondersteund door de werkgever (of eigen plan) (ook geldig bij brede trajecten: kiezen uit doorstroom-mogelijkheden)

Richten op Ad als start voor een baan ► Zekerheid: - minder kans op langstuderen - minder lenen - minder kans op uitval - arbeidsmarktrelevantie ► Kans op soepele afronding bachelor: - behalen post-Ad-trajecten - vrijstelling stage - mogelijk verkorting - afstuderen op basis van werkomgeving

MBO-scholen ► Vmbo’ers in een ‘Ad-constructie’ ► Mbo + Ad zien als één geheel (zoeken naar wettelijke aanpassingen voor soepele overgangen!) – teams / management ► Opties voor duale invulling Ad = regionale samenwerking mbo-hbo-werkveld (meenemen in het ontwerp) (zoeken naar koppeling kwalificaties mbo-Ad!)

Hogescholen ► Ad’ers aan het werk = alumni-beleid ► Samenwerking werkveld en hogeschool rond de eerste jaren na het werk = gericht op ‘vrijstellende werkzaamheden en scholing’ ► Docent begeleidt de Ad’er in het werk met het oog daarop (en loopt zelf ‘stage’) ► Vraag: Hoe een verkorting te bekostigen? Onderzoeken!

Regionale aanpak leidend ► Taakverdeling rond deze leerlijnen ► Optimaliseren aanbod ► Samenwerkingsverbanden vmbo-mbo-Ad: niet allemaal hetzelfde doen ► Regionale Associate Colleges: instroom vmbo’ers – optimaliseren leerlijnen

► Werkveld is mede-bepalend: - welke Ad’s? - welke combinaties van instellingen - vormgeven betrokkenheid (simpeler) ► Mbo’ers aan het werk en dan de duale Ad in 3 jaren gaan doen: kan dat? ► Mogelijkheden voor brede mbo-Ad- domeinen?

Overheid ► Past dit initiatief in het beleid? ► Kunnen we over de sectoren heen aan de slag? ► Wetgeving voor de beroepskolom tot en met de Ad? ► Wet voor het LLL: als we dit ook willen doen voor werkenden en andere groepen? ► Kunnen we dus drempels, hobbels en obstakels samen gaan wegnemen?

Kortom… ► Je kunt out-of-the box gaan denken als je de Ad gaat invoeren waar zinvol… ► Kan de Ad op meerdere plekken een rol spelen… ► Kan de Ad leiden tot andere aanpassingen… ► Moet de Ad een instrument zijn om andere zaken uit te proberen… ► Of… ► We zullen het zien… of niet… of later…